آیا ایران طالبان را به رسمیت می شناسد؟

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران   - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.02.2023
عضو شوید
کنعانی تایید کرد که دیپلمات منصوب شده از سوی طالبان، به عنوان رئیس هیأت دیپلماتیک در ایران پذیرفته است.
به گزارش اسپوتنیک، نامه وزارت امور خارجه طالبان مورخ 26/12/2022 به شماره 1205 را منتشر می کند که گفته می شود در این متن به انتصاب محمد افضل حقانی اشاره شده است که از تابستان در تهران مشغول به کار بوده است. معاون کنسولی با درجه منشی اول، رئیس هیأت دیپلماتیک به جای عبدالقیوم سلیمانی مقرر شده است.
در ابتدا سلیمانی حاضر به تسلیم شدن در این مورد نشد، زیرا موافقت کرد با طالبان همکاری کند، اما توسط آنها کنترل نخواهد شد.
پس از محرومیت حقانی از حضور در سفارت، وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وی را به عنوان کاردار نمی‌پذیرد، اما چند روز بعد این پست برکنار شد. اما بر اساس برخی گزارش ها، حقانی به عنوان معاون کنسولی به کار خود ادامه می دهد.
دو روز بعد ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هیچ تغییری در سیاست تعامل با طالبان صورت نگرفته است و موضوع سفارت داخلی است: ریاست سفارت برعهده دیپلماتی است که سمت دیگری در آنجا داشته است.
به گفته وی، وضعیت حقوقی سفارت افغانستان نیز تغییر نخواهد کرد، یعنی هنوز صحبتی در مورد به رسمیت شناختن طالبان وجود ندارد.
عبدالغفور لوال که به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در تهران منصوب شده بود، اندکی پس از تصرف کابل توسط طالبان، سمت خود را ترک کرد و به ایالات متحده گریخت. اکنون او در فهرست جناح مخالف "جمهوری خواهان" قرار دارد.
عبدالقیوم سلیمانی جایگزین او شد، که اگرچه موافقت کرد با طالبان در راستای منافع همکاری ایران و افغانستان تعامل کند، اما تحت کنترل آنها نبود (اما کابل رسماً آن را تأیید کرد. اکنون فضل محمد حقانی مستقیماً از طالبان وجود خواهد داشت.
دیدگاه مشترک ایران و چین درباره افغانستان
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала