وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان: پایبند به نگهداری گوناگونی زبان های مادری و بومی هستیم

© Ministry of Information and Cultureوزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان: پایبند به نگهداری گوناگونی زبان های مادری و بومی هستیم
وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان: پایبند به نگهداری گوناگونی زبان های مادری و بومی هستیم  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.02.2023
عضو شوید
وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان در پیامی به‌مناسبت روز جهانی زبان مادری از پایبندی این گروه به رشد و گسترش همه زبان‌های مادری و بومی افغانستان خبر داده است.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان به مناسبت روز زبان مادری با نشر اعلامیه ای نوشته است: "وزارت اطلاعات و فرهنگ متعهد به حفظ میراث و سرمایه های فرهنگی (ملموس و نا ملموس ) و رشد و توسعه همه زبان های مادر و بومی افغانستان است".
این وزارت گروه طالبان در ادامه افزوده است: "زبان ها در یک جامعه وسیله افهام و تفهیم است باید همه زبان های مروج در کشور بدون تفکیک و امتیاز ضمن اینکه احترام شود باید رشد و توسعه یابد".
در پایان این اعلامیه آمده است: "در حال حاضر بیش از (۳۰) زبان بومی و مادری در کشور مروج و قابل استعمال است، و وزارت بحیث ارگان مسئول متعهد به حفظ تنوع و بهبود همه زبان‌های بومی و مادری است".
این در حالیست، که زبان شناسان پارسی دری و گویشوران این زبان می گویند، که گروه طالبان پایبند به گسترش زبان پارسی نیست و می خواهد این زبان را از تابلوها و نامه های اداری پاکسازی کند، که نمونه اش پاک کردن واژه دانشگاه از تابلوهای دانشگاه ها است.
در همین حال، بانوان معترض با نشر ویدیویی از پاکسازی زبان فارسی به عنوان زبان ملی از سوی گروه طالبان خبر داده است.
یادآوری می کنیم، که وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه طالبان در حالی از پایبندی این گروه به رشد همه زبان ها سخن می گوید، که در بیشتر از یک سال چیرگی این گروه بر افغانستان، مسئولان این گروه نامه نویسی به زبان فارسی را در بیشتر از اداره های این گروه از بین برده و تابلوهای زبان فارسی را از سر دروازه های دانشگاه ها و دیگر اداره های زیر کنترل اش پاک کرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала