حزب جمهوری‌خواه تحقیقات جدیدی را در مورد خروج امریکا از افغانستان آغاز کرد

© Fotolia / Garyساختمان کنگره در واشنگتن
ساختمان کنگره  در واشنگتن - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.02.2023
عضو شوید
چند نفر از اعضای کابینه بایدن نامه ای از جمهوری خواهان مجلس نمایندگان دریافت کرده اند که آنها دومین تحقیق را در مورد خروج هرج و مرج ایالات متحده از افغانستان آغاز کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، چندین عضو کابینه بایدن، از جمله رئیس ستاد مشترک ارتش، روز جمعه نامه‌ای از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان دریافت کردند که آنها دومین تحقیق را در مورد خروج آشفته ایالات متحده از افغانستان آغاز کردند.
نماینده جیمز کامر، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان، یک سری نامه به رهبری ارشد کاخ سفید، وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و سایرین ارسال کرد و خواستار دریافت بخشی از اسناد مربوط به پایان طولانی ترین جنگ آمریکا شد.
کامر در بیانیه ای گفت: "دولت بایدن برای خروج از افغانستان آماده نبود و تصمیمات آنها در منطقه مستقیماً به یک فاجعه امنیتی ملی و انسانی منجر شد".
جمهوری‌خواهان متعهد شده‌اند که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن را تحت فشار بگذارند که چه اشتباهی رخ داد، زیرا طالبان در آگوست 2021 به قدرت رسید و ایالات متحده آمریکا تعداد زیادی از آمریکایی‌ها و هزاران افغان را که در طول سال‌ها به آنها کمک کردند، در خطر جدی قرار دادند. اکنون با قدرت گال، قانونگذاران جمهوری خواه این انتقاد را به نظارت تهاجمی کنگره و موضوعی که در گذشته با حمایت دو حزبی مواجه شده است، ارتقا می دهند.
در بیانیه ای، وزارت امور خارجه اعلام کرد که اگرچه در مورد مکاتبات کنگره اظهار نظر نمی کند، اما این آژانس متعهد به همکاری با کمیته های کنگره است.
در این بیانیه آمده است: "از نوامبر 2022، این وزارتخانه بیش از 150 جلسه توجیهی را به اعضا و کارمندان دو حزب در مورد سیاست افغانستان از زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ارائه کرده است".
نامه‌های جمعه تقریباً یک ماه پس از آن می‌آید که مایک مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، تحقیقات خود را در مورد این عقب‌نشینی مرگبار آغاز کرد و از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، اسناد درخواست کرد.
در نامه مک کال درخواستی برای همه ارتباطات پیرامون خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بیان شده است. او همچنین در تماس های خود تصریح کرد که کمیته او که صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد، در نظر دارد تا در مورد اثرات پس از خروج، از جمله صدها هزار متحد افغان که پشت سر گذاشته شده اند، تحقیق کند.
دولت ترامپ در اواخر دوره خود با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در ماه می 2021 موافقت کرد و در سال 2020 گفت: "اکنون وقت آن رسیده است که شخص دیگری این کار را انجام دهد." اما جمهوری خواهان قصد دارند به آمریکایی ها یادآوری کنند که این کار را انجام دهد. زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند، بایدن رئیس جمهور بود."
و انتقادات بر سر این موضوع به شیوه‌ای دو حزبی آغاز شد و چندین کمیته تحت رهبری دموکرات‌ها متعهد شدند که در روزها و هفته‌های پس از عقب‌نشینی در مورد آنچه اشتباه رخ داده است تحقیق کنند.
مقامات آمریکایی گفته اند که از فروپاشی سریع ارتش و دولت افغانستان غافلگیر شده اند و این موضوع باعث انتقاد شدید کنگره از جامعه اطلاعاتی به دلیل عدم پیش بینی آن شده است.
در یک جلسه استماع کنگره بهار گذشته، سناتورها این سوال را مطرح کردند که آیا نیازی به اصلاح نحوه ارزیابی سازمان های اطلاعاتی از اراده یک ارتش خارجی برای جنگیدن وجود دارد یا خیر. قانونگذاران به دو مثال کلیدی اشاره کردند: استخبارات ایالات متحده بر این باور بود که دولت کابل ماه ها علیه طالبان مقاومت خواهد کرد، و اخیراً معتقد بودند که نیروهای اوکراین به سرعت در برابر حمله روسیه سقوط خواهند کرد. هر دو اشتباه بودند.
رهبران نظامی و دفاعی گفته‌اند که فروپاشی افغانستان بر اساس سال‌ها اشتباه ایجاد شده است، زیرا ایالات متحده در تلاش برای یافتن راهی موفق برای آموزش و تجهیز نیروهای افغان است.
سال گذشته، یک گروه ناظر به این نتیجه رسید که تصمیمات ترامپ و بایدن برای خروج تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان، عوامل کلیدی در فروپاشی ارتش آن کشور بوده است.
گزارش بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان یا SIGAR بیانگر اظهارات مقامات ارشد پنتاگون و رهبران نظامی پس از عقب نشینی است. رهبران نظامی به صراحت گفته اند که توصیه آنها این بود که حدود 2500 سرباز آمریکایی در کشور باقی بمانند، اما این طرح مورد تایید قرار نگرفت.
در فبروری 2020، دولت ترامپ توافقنامه‌ای را با طالبان در دوحه قطر امضا کرد که در آن ایالات متحده قول داده بود تا ماه می 2021 نیروهای خود را به طور کامل خارج کند. طالبان به چندین شرط از جمله توقف حملات به نیروهای آمریکایی و ائتلاف متعهد شدند. هدف اعلام شده ارتقای مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان بود، اما این تلاش دیپلماتیک هرگز قبل از روی کار آمدن بایدن در جنوری 2022 مورد توجه قرار نگرفت.
جنديان أمريكيان يقفان حول آثار مدينة آشور، العراق - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.01.2023
جمهوری خواهان رسماً تحقیقات خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان را آغاز کردند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала