بیانیه مشترک رؤسای جمهور چین و ایران خطاب به طالبان

عضو شوید
بیانیه مشترک رؤسای جمهور چین وایران خطاب به طالبان: به محدودیت های زنان پایان دهید و حکومت فراگیر تشکیل دهید!
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از پکن (AP)، چین و ایران از همسایه دوجانبه افغانستان خواسته اند تا به محدودیت های کار و تحصیل زنان پایان دهد.
این تماس در بیانیه مشترک روز پنجشنبه در پایان سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به پکن صادر شد که طی آن دو طرف بر روابط نزدیک اقتصادی و سیاسی و رد استانداردهای غربی در زمینه حقوق بشر و دموکراسی تاکید کردند.
از زمان تصرف افغانستان در آگوست 2021، طالبان زنان و دختران را از ورود به دانشگاه ها و مدارس پس از صنف ششم محروم کرده و کسانی را که در دفاتر منتخب و سایر مناصب برجسته حضور دارند، اخراج کرده است.

در این بیانیه آمده است: "دو طرف از حاکمان افغانستان می خواهند تا یک دولت فراگیر تشکیل دهند که در آن همه اقوام و گروه‌های سیاسی مشارکت داشته باشند و تمام اقدامات تبعیض آمیز علیه زنان، اقلیت‌های قومی و سایر ادیان را لغو کنند."

ایالات متحده از دولت منتخب افغانستان در برابر طالبان حمایت کرده بود، اما در بحبوحه افزایش هزینه ها و کاهش حمایت داخلی از دولتی که قادر به مقابله با احیای طالبان نبود، عقب نشینی کرد.
در این بیانیه آمده است که آمریکا و متحدانش در ناتو باید مسئول وضعیت کنونی افغانستان باشند.
بخش اعظم بیانیه مشترک چین و ایران بر روابط قوی سیاسی و اقتصادی، تلاش برای صلح و عدالت در خاورمیانه و خلع سلاح اتومی تاکید کرد.
رئیسی در دیداری با شی جین پینگ، رهبر چین، حمایت خود را از سرکوب دموکراسی توسط چین در هنگ کنگ و ادعای خودگردان تایوان دموکراتیک ابراز کرد.
چین و ایران خود را در کنار مسکو به عنوان وزنه های تعادلی در برابر قدرت آمریکا معرفی می کنند و از تهاجم روسیه به اوکراین حمایت ضمنی و در مورد ایران مادی کرده اند.
شی در بیانیه ای که تلویزیون دولتی چین در وب سایت خود منتشر کرد، گفت: "چین از ایران در حفاظت از حاکمیت ملی و "مقاومت در برابر یکجانبه گرایی و زورگویی" حمایت می کند.
دولت چین اعلام کرد شی و رئیسی در امضای 20 توافقنامه همکاری از جمله تجارت و گردشگری شرکت کردند. آنها به یک توافقنامه استراتژی 25 ساله که در سال 2021 برای همکاری در توسعه نفت، صنعت و سایر زمینه ها امضا شد، اضافه می شوند.
چین یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران و منبع اصلی سرمایه گذاری است.
ایران سال ها تحت تحریم های تجاری و مالی اعمال شده توسط واشنگتن و دیگر دولت های غربی دست و پنجه نرم کرده است. دولت آمریکا در سال 2018 دسترسی ایران به شبکه ای را که بانک های جهانی را به هم متصل می کند، قطع کرد.
هون لیی نماینده رسمی وزارت خارجه چین  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.02.2023
تشدید تشنج بین چین و امریکا
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала