متقی: از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست

© Twitter account of GMICafghanistanمولوی امیرخان متقی
مولوی امیرخان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.02.2023
عضو شوید
سرپرست وزارت امور خارجه گروه طالبان گفت، که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست و داعش در افغانستان سرکوب شده است.
‏به گزارش اسپوتنیک به نقل از آماج، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه گروه طالبان در مراسم تجلیل از ۲۶ دلو، سالروز بیرون شدن سربازان اتحاد جماهیر شوروی پیشین از افغانستان، در واکنش به نگرانی برخی همسايه‌های شمالی افغانستان درباره داعش می‌گوید، که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشورهای دیگر نیست و داعش در افغانستان سرکوب شده است.
او افزود، که همسایه‌های شمالی افغانستان در نشستی ادعا کرده‌اند، که هزاران عضو داعش در شمال افغانستان وجود دارد.
‏اما به گفته‌ی او، هر کس می‌تواند درباره نگرانی‌های‌شان با آنان گفت‌وگو کنند و هیچ خطر از خاک افغانستان وجود ندارد.
او افزود: "هر داعشی که سر بالا کرده است، سرکوب شده است". امیرخان متقی گفت، که آنان خواهان روابط تجارتی، دیپلماتیک و اقتصادی با جهان است.
به گفته‌ی او، جهان ترقی و پیش‌رفت افغانستان را نمی‌تواند تحمل کند و به این نکته افغانستانی ها باید توجه کنند.
Анатолий Сидоров - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2023
شمار جنگجویان داعش در افغانستان به 6500 نفر رسید
گفته‌‌های سرپرست وزارت خارجه طالبان در حالی‌ست، که اناتولی سیدروف، رییس ستاد مشترک پیمان امنیت جمعی گفته بود، جنگجویان گروه تروریستی داعش به شش هزار و پنجصد نفر می رسد، که چهار هزار آن در نزدیکی مرز افغانستان با تاجیکستان بسیج شده‌اند.
سیدوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "در منطقه آسیای مرکزی، تهدید اصلی برای ثبات از سوی گروه های تندرو بیشماری است که در افغانستان جا به جا شده اند. در حال حاضر، شمار شاخه های دولت اسلامی در افغانستان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کرده و نزدیک به شش هزار و پنجصد شبه نظامی می رسد، که از این شمار تا چهار هزار آن در مرزهای جنوبی تاجیکستان متمرکز شده اند".
کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند.
یادآوری می کنیم، که اگرچه گروه طالبان بارها حضور داعش در افغانستان را انکار کرده‌اند؛ اما هرازگاهی از عملیات در برابر این گروه در برخی از مناطق به‌ویژه در قلب کابل خبر می‌دهند. آخرین درگیری دو طرف به گفته‌‌ی طالبان دوشنبه‌شب در منطقه کارته نوی شهر کابل رخ داده است.
پس از حاکمیت طالبان، گروه داعش مسئولیت یورش های مرگ‌بار بر غیرنظامیان و امکان دیپلماتیک را بر عهده گرفته‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала