محقق: اگر هم‌دیگرپذیر نشویم از تاریخ سیاسی افغانستان رانده می‌شویم

© Sputnik / Zakarya Safariمحمد محقق، مشاور رییس جمهوری اسلامی افغانستان
محمد محقق، مشاور رییس جمهوری اسلامی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.02.2023
عضو شوید
رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان با اشاره به رویداد افشار به جوانان تاجیک و هزاره سفارش کرده است، که اگر همدیگر پذیر نشوید از تاریخ سیاسی افغانستان رانده می شوید.
به گزارش اسپوتنیک، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در واکنش به اختلاف‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی در پیوند به "رویداد افشار" به جوانان تاجیک و هزاره سفارش کرده تا به شخصیت‌های تاریخی هم‌دیگر احترام بگذارند.
محقق امروز (سه‌شنبه، ۲۵دلو) در برگه رخنامه اش با اشاره به رویداد افشار خطاب به جوانان تاجیک و هزاره نگاشته است: "به شخصیت‌های جوان هزاره و تاجیک پیروان شهید مزاری و شهید مسعود و شهید ربانی توصیه می‌کنم که مواظب رفتارشان باشند و هم‌دیگر را احترام کنند".
جنرال رازق، فرمانده پولیس کندهار  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.10.2022
محقق: انتخاب گروه طالبان کشتن جنرال افغانستانی از میان جنرال رازق و جنرال میلر بود
او اضافه کرده است، که جوانان از این رویداد بیاموزند و تلاش کنند با هم‌دیگرپذیری، دیگر حادثه افشار و شکست‌های تاریخی تکرار نشود و همه اقوام باید برای "نجات وطن" کار کنند.
به گفته‌ی ‏آقای محقق، "اگر راه همبستگی را پیش نگیرید، مردم حوزه مقاومت از تاریخ سیاسی کشور حذف می‌شوند و موجودیت حیات شان هم تهدید می‌شود".
محقق گفته است: "در دو سال گذشته چی قتل عام‌ها که مردم ما نشدند و چی بی احترامی‌ها که ندیدند؛ نه زنده را گذاشتند نه مرده‌ها را و نه تاریخ و فرهنگ را".
یادآوری می کنیم، که جنگ افشار در سال ۱۳۷۱ در جریان درگیری‌های داخلی گروه‌های مجاهد در کابل، بر سر کنترل محله افشار رُخ‌ داد.
۲۲ دلو به روز فروافتادن افشار مسما است؛ اما به گفته‌ی بازماندگان قربانیان این منطقه، سقوط افشار تداعی‌گر قتل عام گسترده و چور و چپاول این منطقه و یک‌سان شدن‌اش با خاک می‌باشد.
هنوز معلوم نیست که به چه تعداد از مردم ملکی در حادثه افشار کُشته شدند. تنها هفتاد و دو نفر، در یک گور دسته جمعی، دفع گردیده بودند؛ اما به گفته‌ی بازماندگان حادثه افشار، اشخاص زیادی (براساس آمار تخمینی مردم منطقه در حدود چهار صد نفر) لادرک اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала