پارلمان انگلیس: افغانستان دوباره در حال تبدیل شدن به پناهگاه تروریست‌هاست

© REUTERS / STRINGERБоевики Талибана патрулируют международный аэропорт Хамида Карзая в Кабуле (2 сентября 2021). Афганистан
Боевики Талибана патрулируют международный аэропорт Хамида Карзая в Кабуле (2 сентября 2021). Афганистан - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.02.2023
عضو شوید
کمیته‌ای در پارلمان انگلیس خواستار "بررسی واضح، صادقانه و با جزئیات" درباره نقش نظامی این کشور در افغانستان و خروج نیروهای انگلیسی در سال ۲۰۲۱ شده است که منجر به بازگشت طالبان به قدرت شد.
به گزارش اسپوتنیک، توبیاس الوود، عضو ارشد حزب‌محافظه‌کار و رئیس کمیته دفاعی پارلمان انگلیس گفت که خروج از افغانستان "فصلی تاریک" برای کشورش بود.
برخی اعضای پارلمان انگلیس در گزارشی گفته‌اند، هزاران افغان که واجد شرایط انتقال به بریتانیا هستند، هنوز در افغانستان زیر تهدید بسر می‌برند. گزارش کمیته دفاعی مجلس انگلیس همچنین هشدار داده که افغانستان یکبار دیگر در حال تبدیل شدن به "پناهگاه امن تروریست‌ها" است.
در پاسخ به این گزارش، وزارت دفاع انگلیس گفت که "به طور خستگی‌ناپذیر برای تخلیه امن هر چه بیشتر مردم از افغانستان تلاش می‌کنند".
سخنگوی این وزارتخانه افزود: "ما مدیون شهروندان افغان هستیم که برای نیروهای مسلح بریتانیا در افغانستان یا با آنها کار کرده‌اند و تا به امروز بیش از ۱۲ هزار و ۱۰۰ نفر را طی طرحی [به بریتانیا] منتقل و جابجا کرده‌ایم."
این وزارتخانه اما تخمین زده که حدود ۳۰۰ افغان واجد شرایط به اضافه خانواده‌های آنها وجود دارد که دولت در تلاش است، آنها را برای به بریتانیا منتقل کند. وی افزود که در زمان مناسب به گزارش نمایندگان مجلس پاسخ کامل خواهد داد.

تحقیق درباره حضور ۲۰ ساله

در سال ۲۰۰۱ و پس از حملات ۱۱ سپتامبر، نیروهای تحت رهبری آمریکا از جمله نیروهای انگلیسی وارد افغانستان شدند و حکومت طالبان را سرنگون کردند.
۲۰ سال بعد، آمریکا و متحدانش از کشور خارج شدند که منجر به فروپاشی ناگهانی دولت با حمایت غرب در افغانستان و ظهور مجدد طالبان شد.
حضور نظامی ۲۰ ساله انگلیس در افغانستان نزدیک به ۳۰ میلیارد پوند هزینه داشت و در این مدت ۴۵۷ پرسنل نظامی انگلیسی جان خود را از دست دادند.
الوود، رئیس کمیته دفاعی مجلس انگلیس، خروج انگلیس از افغانستان در تابستان ۲۰۲۱ را به عنوان "فصلی تاریک در تاریخ نظامی بریتانیا" نه فقط برای سربازانی که در آنجا خدمت کردند، بلکه برای آن دسته از افغان‌هایی که به آن‌ها کمک کردند، توصیف می‌کند.
گزارش ۳۰ صفحه‌ای این کمیته استدلال می‌کند که سرعت سقوط دولت افغانستان "برای تشکیلات نظامی غافلگیرکننده‌تر از آنچه فکر می‌کردند بود".
این گزارش خواستار "بررسی واضح، صادقانه و با جزئیات" تصمیماتی است که انگلیس در زمان حضورش در افغانستان گرفته است.
در حالی که نمایندگان مجلس از تلاش از عملیات تخلیه در سال ۲۰۲۱ که طی آن ۱۵ هزار نفر به بریتانیا آورده شد، تمجید می‌کنند؛ اما می‌گویند که آمادگی و برنامه‌ریزی بهتری باید انجام می‌شد.
آنها استدلال می‌کنند که فقدان همکاری موثر منجر به "پیامدهای دردناک و واقعی انسانی برای کسانی شده است که به طور قابل درکی انتظار داشتند که خارج کرده شوند، اما نشدند".
نمایندگان پارلمان می‌گویند که چندین هزار افغان واجد شرایط اسکان مجدد هنوز جامانده‌اند و باید برای محافظت شان به بریتانیا منتقل شوند.
الوود از کمک مالی به کهنه سربازان استقبال و از سربازان انگلیسی که در افغانستان خدمت کردند ستایش کرد. او گفت: "شجاعت کسانی که در آنجا حضور داشتند هرگز مورد تردید ما نبوده است."
Британский флаг на фоне Биг-Бена в Лондоне - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.02.2023
پارلمان بریتانیا از فعالیت های مقامات در زمینه تخلیه شهروندان افغانستان انتقاد کرد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала