کشته و زخمی شدن ۱۰۰ شهروند افغانستانی در زلزله های ترکیه

© AFP 2023 / Adem Altan Вид на разрушения в турецком городе Кахраманмараш
Вид на разрушения в турецком городе Кахраманмараш - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
عضو شوید
سخنگوی وزارت امور خارجه گروه طالبان از کشته و زخمی شدن بیش از صد نفر از افغانستانی ها در اثر زلزله های ترکیه خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، منابع محلی در پروان می‌گویند، که زمین‌لرزه ویران‌گر در ترکیه، جان عبدالرشید از باشندگان این ولایت، همسر و یک دخترش را گرفته و چهار فرزند دیگرش را زخمی کرده است.
منابع روز چهارشنبه، ۱۹ دلو می‌گویند، که با وجود سپری شدن دو روز نیروهای کمک رسان هنوز جسد عبدالرشید را از زیر آوار بیرون نیاورده‌اند.
به گفته منابع، عبدالرشید که باشنده اصلی ولسوالی جبل‌السراج ولایت پروان بود، از هفت سال به این‌سو در ایران زندگی می‌کرد. او پسین ها با خانواده‌اش به ترکیه رفته بود.
در همین حال، احمد ضیا تکل، سخنگوی وزارت امور خارجه گروه طالبان، در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های داخلی افغانستان گفته که شهروندان افغانستان نیز از خطرات زمین‌لرزه‌های مرگبار در ترکیه بی‌نصیب نمانده‌اند.
اردوغان از ضرورت اعزام نیروهای بین‌المللی برای محافظت از فلسطینی‌ها سخن گفت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
اردوغان از کشته شدن 8574 نفر و زخمی شدن 49133 نفر در پی زلزله خبر داد
تکل با استناد به آمارهای سفارت طالبان در ترکیه گفته که تا کنون ۱۰۰ شهروند افغانستان در نتیجه زمین‌لرزه‌های اخیر در ترکیه کشته و زخمی‌ شده‌اند. به گفته او، این آمار نهایی نیست و ممکن تغییر کند.
یادآوری می کنیم، که بامداد دوشنبه، ۱۶ دلو، زمین‌لرزه‌‌های نیرومندی محدوده‌ بزرگی از جنوب‌شرق ترکیه و شمال‌غرب سوریه را لرزاند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری امروز گفت: بر اساس آخرین آمار، ۸ هزار و ۵۷۴ نفر کشته و ۴۹ هزار و ۱۳۳ نفر زخمی شدند.به گفته رئیس دولت ترکیه، ۶۴۴۴ ساختمان در ولایات آسیب دیده فروریخته است.
زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۷ ریشتر بامداد ۱۵ دلو ماه در ولایت قهرمان مرعش رخ داد. همانطور که اردوغان خاطرنشان کرد، از سال ۱۹۳۹ به قوی ترین حالت تبدیل شده است. پس از آن سه ده پس لرزه و در اواسط روز ، زمین لرزه دیگری به بزرگی ۷.۶ ریشتر رخ داد. زمین لرزه ها در ترکیه سه روز است که ادامه دارد.اردوغان هفت روز عزای عمومی اعلام کرد و در ده ولایت آسیب دیده به مدت سه ماه وضعیت فوق العاده اعلام کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала