پنجمین نشست دبیران شورای امنیت درباره مسائل افغانستان در مسکو برگزار خواهد شد

© Sputnik / Boris Prihodkoمسکو، شهر هوشمند و مرکز فناوری های مالی می شود
مسکو، شهر هوشمند و مرکز فناوری های مالی می شود  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
عضو شوید
پنجمین نشست چندجانبه دبیران شوراهای امنیت در مورد مسائل افغانستان امروز چهارشنبه در مسکو برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که در آن درباره مسائل امنیتی بین‌المللی با تاکید بر حل و فصل اوضاع افغانستان بحث و گفتگو شود.
به گزارش اسپوتنیک، قرار است با حضور دبیران شورای امنیت و مشاوران امنیت ملی از کشورهای هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شود. در این نشست نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه، نماینده روسیه خواهد بود.
چنین نشست قبلی در پایان ماه می 2022 در دوشنبه برگزار شد. شرکت کنندگان آن سپس استفاده از قلمرو افغانستان را برای پناه دادن، آموزش، برنامه ریزی یا تأمین مالی برنامه های خود توسط تروریست ها غیرقابل قبول اعلام کردند.
یک سال و نیم پیش حوادث سرنوشت سازی در افغانستان رخ داد. بیست سال جنگ با روی کار آمدن طالبان (جنبش طالبان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است) و فرار عجولانه نیروهای خارجی، در درجه اول آمریکایی ها، به پایان رسید. اما به جای صلح مورد انتظار، مردم افغانستان در کنار مشکلات و تحریم های دیرینه، با یک بحران انسانی و اقتصادی در مقیاس بی سابقه مواجه شدند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بیش از یک بار در مورد وضعیت دشوار افغانستان و خطراتی که برای همسایگان این کشور به وجود می آید صحبت کرد.
افغانستان پس از گذشت بیش از 20 سال از حضور نظامی ایالات متحده آمریکا و ناتو و سپس شکست سیاست های آنها، معلوم شد که قادر به حل مستقل مشکلات مرتبط با تهدیدات تروریستی نیست، کانون تنش در خاک افغانستان می دود. رهبر روسیه در پاییز 2022 در فعالیت‌های مختلف تحت نظارت کشورهای آسیای مرکزی و سازمان پیمان امنیت جمعی و همچنین آژانس‌های اطلاعاتی کشورهای مستقل مشترک المنافع اظهار داشت که مملو از موج پناهندگان است.
پوتین خاطرنشان کرد که در مواجهه با رکود اقتصادی، دولت طالبان مجبور است از برخی روش های سنتی درآمد در افغانستان، از جمله تجارت مواد مخدر چشم پوشی کند. برای عادی سازی اوضاع در افغانستان، لازم است مشترکاً در بهبود اقتصادی آن سهیم شوند، اما اول از همه، روسیه می خواهد که خسارات وارده به افغان ها در طول سال های اشغال را جبران کند و وجوه بلاک شده غیرقانونی آنها را آزاد کند.
رهبر روسیه بارها به تهدید تروریستی ناشی از خاک افغانستان اشاره کرده است.
پوتین خاطرنشان کرد که تحت فشار سرویس های اطلاعاتی خارجی، طالبان چشم خود را بر ظهور پایگاه های تروریستی در شمال افغانستان می بندند، این یک تهدید برای همه است. به گفته وی، تروریست ها ممکن است تلاش کنند همدستان خود را جذب کنند و هسته های جدیدی ایجاد کنند یا "خواب زده ها" را دوباره فعال کنند و همچنین سلاح هایی را برای شبه نظامیان فراهم کنند.
پوتین گفت که آژانس‌های اطلاعاتی غربی، عمدتا آمریکایی و بریتانیایی، به تشکل‌های مخالف طالبان دامن می‌زنند و هدف آن‌ها بمباران مرزهای برخی کشورهای همسایه است. وی تاکید کرد که جلوگیری از برگشت جنگ داخلی در افغانستان به نفع کشورهای مرزی است.
پوتین خاطرنشان کرد که برای حل این وضعیت، مشارکت سازمان همکاری شانگهای (SCO) و ساختارهای منطقه ای ضد تروریستی آن مفید خواهد بود.
پوتین حمله تروریستی 5 سپتامبر 2022 در نزدیکی سفارت روسیه در کابل را تاییدی بر فعالیت تروریستی در افغانستان خواند. سپس بر اثر این انفجار دو تن از کارمندان نمایندگی دیپلماتیک کشته شدند. با حکم رئیس جمهور فدراسیون روسیه، آنها پس از مرگ به دلیل شجاعت، استواری و فداکاری نشان داده شده در انجام وظیفه حرفه ای خود، نشان شجاعت دریافت کردند.
بر اساس اطلاعاتی که سپس توسط سرویس اطلاعات خارجی فدراسیون روسیه دریافت و توسط SVR منتشر شد، هدف از این حمله برهم زدن ثبات بیشتر اوضاع در افغانستان و مشارکت سازنده روسیه در آن بود.
انفجارها در افغانستان اینجا و آنجا ادامه دارد. بنابراین در اواخر سنبله سال گذشته یک عملیات انتحاری دیگر در یکی از مراکز آموزشی در منطقه دشت برچی در زمان برگزاری امتحان کنکور آزمایشی اتفاق افتاد. تعداد قربانیان بیش از 50 نفر بود که تقریباً همه دختران و زنان جوان بودند. در پایان نوامبر 2022، انفجاری در یک مدرسه دینی در ولایت سمنگان در شمال افغانستان به وقوع پیوست و بیش از 20 نفر را کشت. به تاریخ 11 جنوری سال جاری در نتیجه یک انفجار در نزدیکی ساختمان وزارت امور خارجه افغانستان، کارمندان وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و اطلاعات دولت موقت این کشور کشته شدند. و این فهرست کاملی از آنچه تروریست ها در ماه های اخیر انجام داده اند نیست.
پوتین تاکید کرد: در مرحله کنونی، اولویتی که برای تثبیت وضعیت در افغانستان باید حل شود، تضمین تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر افغانستان است که شامل نمایندگان همه اقوام باشد.
Здание министерства иностранных дел РФ в Москве - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.02.2023
طالبان در نشست دبیران شورای امنیت درباره افغانستان حضور نخواهند داشت
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала