روزانه بیش از 5 میلیون دالر از پاکستان به افغانستان قاچاق می شود

CC0 / / Dollars
Dollars - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.02.2023
عضو شوید
اقتصاد افغانستان متکی به منابع مالی است که از طریق مرزهای پاکستان به صورت قاچاق وارد کشور می شود.
به گزارش اسپوتنیک، دبیر کل انجمن شرکت های بورس پاکستان به این نشریه نیوز اینتر نشنال گفت: ارز قاچاق تا حدودی از اقتصاد افغانستان حمایت می کند، اقتصاد افغانستان پس از اینکه ایالات متحده و کشورهای غربی از دسترسی طالبان به ذخایر ارزی افغان در بانک هایشان محروم شدند، همچنان در وضعیت بحرانی قرار دارد. محمد ظفر پاراچا، چنین قاچاقی رکود اقتصادی را تشدید می کند.
حجم این قاچاق از پاکستان به میزان قابل توجهی از 17 میلیون دالری که بانک مرکزی افغانستان هر هفته در این کشور به گردش در می آورد، فراتر رفته است.
پاراچا گفت: "صادرات غیرقانونی ارز از پاکستان به تجارتی سودآور برای قاچاقچیان تبدیل شده است. همچنین به یکی از دلایل کاهش ذخایر ارزی پاکستان، کاهش رکورد روپیه و متعادل کردن اقتصاد ملی در آستانه فروپاشی تبدیل شده است."
اقتصاددانان محلی تخمین می زنند که افغانستان بین 10 تا 15 میلیون دالر در روز نیاز دارد و حدود نیمی از آن به خارج از پاکستان قاچاق می شود. قاچاق با ممنوعیت طالبان در استفاده از روپیه پاکستان به عنوان پول قانونی در افغانستان تحریک می شود که به جایگزینی برای دلار آمریکا تبدیل شده است.
در یک سال گذشته نرخ برابری پول افغانی در برابر دالر حدود 5.6 درصد رشد داشته و به 89.96 رسیده است. روپیه پاکستان در این مدت 37 درصد در برابر پول آمریکا کاهش یافت که بزرگترین کاهش نرخ آن در دو دهه اخیر بود.
Pakistan Flag in air - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.02.2023
پیش بینی در مورد ورشکستگی اقتصادی و سیاسی پاکستان
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала