اسپوتنیک توضیح می دهد

تاریخچه استفاده از آئروستات در اهداف نظامی

© Sputnik / Vladimir Astapkovich21-я Международная встреча воздухоплавателей
21-я Международная встреча воздухоплавателей - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.02.2023
عضو شوید
برای اولین بار در تاریخ بشر، فقط جاپانی ها توانستند از آئروستات در میدان جنگ استفاده کنند.
به گزارش اسپوتنیک، 28 جنوری تا 4 فبروری 2023، تمام امریکا پرواز یک بالن چینی را دنبال کردند. او بر فراز آلاسکا در غرب کانادا پرواز کرد و سپس بر فراز قلمرو ایالات متحده از شمال غربی به جنوب شرقی گذشت. سرانجام در بعدازظهر 4 فوریه 2023، بالن توسط یک جنگنده F-22 در نزدیکی سواحل اقیانوس اطلس سرنگون شد.
برای کسانی که تاریخ جنگ جهانی دوم را به یاد دارند، این اتفاقات باعث خنده شد. اینها با اولین بالن ها بر فراز ایالات متحده فاصله زیادی دارند.
ناخشنودی شدید چین از امریکا به خاطر سرنگونی بالون این کشور
اولین آنها جاپانی ها بودند که بالن را ساختند که می توانست بمب های انفجاری و آتش زا را حمل کند - "Fu Guo". از نوامبر 1944 تا آوریل 1945، 9300 بالن از این دست به فضا پرتاب شد که از این تعداد 300 بالن به ایالات متحده رسید. 20 بالن توسط هواپیماهای آمریکایی سرنگون شد. یک توپ در مارس 1945 توانست خط برق مرکز هستوی امریکا در هانفورد را از کار بی اندازد.
در طول جنگ سرد، آمریکایی ها از بالن های هوایی برای شناسایی علیه اتحاد جماهیر شوروی و چین به عنوان بخشی از پروژه Genetrix استفاده کردند. این توپ مجهز به دوربین های بود که قرار بود از مناطق دورافتاده این کشورها و غیرقابل دسترس هواپیماهای آمریکایی عکس بگیرند. در ژانویه تا فوریه 1956، 516 بالون به فضا پرتاب شد که از این تعداد 54 بالون برگشت داده شد و از 31 بالن عکس هایی از تاسیسات مختلف نظامی به دست آمد. بخش قابل توجهی از آنها توسط هواپیماهای شوروی سرنگون شد.
پرتاب بالن های شناسایی تا اواسط دهه 1970 و حتی تا 1980-1981 ادامه یافت. نیروی هوایی شوروی 4112 بالن پیدا کرد و 793 فروند از آنها را ساقط کرد.
بنابراین چین از همان تکنیک خود علیه ایالات متحده استفاده کرد، در قالب یک "ادبانه متقابل".
بر اساس برآوردهای تقریبی، 9 پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده و 10 پایگاه گارد ملی هوایی ایالات متحده در محدوده بالن قرار داشتند. حتی کلی ترین نمای کلی از پایگاه های که بالن چینی در نزدیکی آنها پرواز می کرد کافی است تا بفهمیم که او می تواند اطلاعات ارزشمند اطلاعاتی زیادی را جمع آوری کند که عمدتاً مربوط به نیروی هوایی ایالات متحده است.
ما به زودی متوجه نخواهیم شد که بالن چینی دقیقاً چه چیزی را قادر به شنود و استراق سمع کرده است، اما می توان فرض کرد که این بزرگترین درز محرمانه ترین اطلاعات از سیستم ارتباطات و فرماندهی نیروی هوایی ایالات متحده بود.
پرواز بالون چینی شبیه سیلی به هوانوردی آمریکایی بود. او تقریباً از تمام خاک ایالات متحده عبور کرد و برای مدت طولانی نتوانستند با او کاری انجام دهند. تخمین زده می شد که بالن چینی در ارتفاع 18 تا 25 کیلومتری بر فراز آمریکا پرواز کرده باشد و بسیاری تصور می کردند که هواپیماها نمی توانند آن را به زمین بیاورند. با این حال، حداکثر ارتفاع پرواز F-16 18.5 کیلومتر است، در حالی که F-15 و F-22 20 کیلومتر هستند. بدین ترتیب توپ برای مدت طولانی در ارتفاعی پرواز کرد که هواپیماها می توانستند به آن برسند.
کلوپ ویدیو
بالون چینائی در آسمان امریکا منفجر گردید+ویدئو
در نتیجه، توپ دو روز بعد توسط یک موشک AIM-9X با هدایت تصویربرداری حرارتی و یک کلاهک تکه تکه شدن با قابلیت انفجار بالا سرنگون شد. برد این موشک تا 35 کیلومتر است. اصلاح AIM-9X Block II برای رهگیری وسایل نقلیه بدون سرنشین که توسط رادار ضعیف قابل تشخیص هستند استفاده می شود.
چرا با وجود توانایی های فنی نیروی هوایی ایالات متحده، این بالن در سراسر آمریکای شمالی از غرب به شرق پرواز کرد؟ به احتمال زیاد این نتیجه ضعف و بلاتکلیفی فرماندهی نظامی آمریکا بوده است. به سختی می توان توضیح دیگری برای این واقعیت شگفت انگیز یافت که بالن چینی به مدت دو روز بدون مانع بر فراز مهمترین پایگاه های هوایی نیروی هوایی آمریکا پرواز کرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала