بایدن فرمان اجرایی در مورد افغانستان را تمدید می کند

© AP Photo / Mark LennihanBilletes de dólares
Billetes de dólares  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.02.2023
عضو شوید
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به کنگره ایالات متحده اشاره کرد که در حال تمدید فرمان اجرایی "وضعیت اضطراری ملی با توجه به بحران گسترده انسانی در افغانستان و احتمال فروپاشی اقتصادی عمیق در افغانستان" است.
به گزارش اسپوتنیک، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: درخواست تمدید آن غیرضروری است، بهتر است که مسئولان اقدام کنند. وی افزود: ذخایر خارجی یا دارایی های افغانستان که توسط آمریکا مسدود شده است، دارایی مردم افغانستان است و نباید سیاسی شود.
طالبان از واشنگتن خواست که موضوع دارایی های افغانستان را سیاسی نکند و فورا آنها را آزاد کند.
بایدن در این نامه گفته است: "من تشخیص داده‌ام که لازم است وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در فرمان اجرایی 14064 با توجه به بحران گسترده انسانی در افغانستان و احتمال عمیق‌تر شدن فروپاشی اقتصادی در افغانستان ادامه یابد."
این در حالی است که وزارت مالیه (MF) گفته است که بحران اقتصادی افغانستان به دلیل مسدود شدن دارایی ها است.
احمد ولی حقمل سخنگوی وزارت مالیه گفت که ضروری است این دارایی ها به د افغانستان بانک سپرده شود. وی گفت: مشکل اصلی مسدود شدن پول ما در ذخایر است، اگر پول مسدود نمی شد و نزد بانک مرکزی بود، شرایط اقتصادی ما بهتر از وضعیت فعلی بود.
اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان (ACC) می گوید که مسدود شدن دارایی های افغانستان تأثیر شدیدی بر افغانستان داشته است.
محمد یونس مومند سرپرست ACCI گفت: "اکثر مشکلاتی که تاجران ما اکنون با آن روبرو بوده اند این است که پول های آنها در بانک ها قفل شده است. دلیل اصلی این است که دارایی های افغانستان در دسترس نیست."
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در یک فرمان اجرایی در 12 فبروری، دارایی های 7 میلیارد دالری افغانستان را به دو قسمت تقسیم کرد که نیمی از آن به صندوق امانت افغانستان در سوئیس و نیمی دیگر برای قربانیان 11 سپتامبر اختصاص داشت.
یک تن به اتهام قاچاق 600 هزار دالر در تورخم بازداشت شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.01.2023
فارین پالیسی: رهبران طالبان پول کمک ها را می دزدند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала