عفو بین الملل خواهان رهایی اسماعیل مشعل شد

عضو شوید
عفو بین‌الملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل خواستار رهایی استاد مشعل شدند
به گزارش اسپوتنیک، پس از دستگیری اسماعیل مشعل، استاد دانشگاه از سوی نیروهای امنیتی امارت اسلامی، سازمان عفو بین‌الملل و ریچارد بنت، گزاشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان خواستار رهایی او شدند.
استاد مشعل، یکی از منتقدین سرسخت ممنوعیت تحصیل دختران حوالی ساعت ۱۲:۰۰ روز پنج‌شنبه، سیزدهم دلو از سوی نیروهای امارت اسلامی بازداشت شد.
ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، در واکنش به بازداشت اسماعیل مشعل روز جمعه، چهاردهم دلو گفته است که هدف قرار دادن و سرکوب فعالیت‌های مدنی غیرقابل قبول و در مغایر با تعهدات بین‌المللی است.
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان به مقام‌های امارت اسلامی تصریح کرده است که آموزش بدون تبعیض برای همه یک امتیاز نیست، بلکه یک حق است.
ریچارد بنت نوشته است: "آن‌ها تعهداتی برای حمایت و ترویج این حق دارند، از جمله لغو ممنوعیت تحصیل دختران و بازکردن فضا برای فعالیت‌های مدنی صلح‌آمیز."
در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل هم‌چنان با نشر توییتی بازداشت استاد مشعل را نقض حقوق بشر خوانده و خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط او شده است.
سازمان عفو بین‌الملل نوشته است که حکومت کنونی افغانستان به شدت در حال سرکوب منتقدانی هستند که جرأت می‌کنند صحبت و نظریات‌شان را به‌صورت مسالمت‌آمیز بیان کنند. از نظر عفو بین‌الملل، این عملکرد حکومت کنونی افغانستان در تضاد کامل با تعهدات افغانستان تحت قوانین و معیارهای بین‌المللی حقوق بشر است.
ریچارد بنت - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.10.2022
گزارش ریچارد بنت به سازمان ملل درباره نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان
این سازمان در ادامه نوشته است: "طالبان باید فورا و بدون قیدوشرط استاد مشعل را که صرفا به‌خاطر استفاده مسالمت‌آمیز از حق آزادی بیان و تجمع در بازداشت است، آزاد کند."
عبدالحق حماد، رییس نشرات وزارت اطلاعات‌وفرهنگ با تایید بازداشت استاد مشعل گفته است که استاد مشعل از چند مدتی بدینسو دست به اقدامات تحریک‌آمیز علیه نظام‌ می‌زد.
حماد افزوده که این استاد دانشگاه پس از آن توسط نیروهای امینتی بازداشت و زندانی شد که شماری از خبرنگاران را جمع‌آوری کرده و "هرج و مرج" را به راه انداخته بود.
این استاد دانشگاه دو روز پیش، در واکنش به تصامیم اخیر امارت اسلامی دربارۀ منع آموزش و تحصیل زنان و دختران در این کشور، کراچی را آماده کرده و در جاده‌های شهر کابل به مردم، به ویژه دانشجویان دختر و پسر کتاب هدیه می‌کرد.
مشعل قبلا در یک برنامه زنده تلویزیونی در واکنش به ممنوعیت آموزش زنان، اسناد تحصیلی‌اش را نیز پاره کرده و گفته بود در کشوری که دختران اجازه‌ی تحصیل نداشته باشد، او نیز دست از تدریس بر می‌دارد.
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2023
دستگیری استاد اسماعیل مشعل از سوی گروه طالبان
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала