پیشنهاد پاکستان به گروه طالبان افغانستان برای مبارزه در برابر تروریزم + ویدیو

© Ministry of Foreign Affairs of Pakistanپیشنهاد پاکستان به گروه طالبان افغانستان برای مبارزه در برابر تروریزم + ویدیو
پیشنهاد پاکستان به گروه طالبان افغانستان برای مبارزه در برابر تروریزم + ویدیو  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.02.2023
عضو شوید
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان خواستار همکاری گروه طالبان افغانستان برای مبارزه با تروریزم شد.
به گزارش اسپوتنیک، ممتاز زهرا بلوچ، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی پاکستان خواستار همکاری طالبان افغانستانی برای مقابله با چالش‌های تروریزم شده است.
سخنگوی وزارت خارجه‌ی پاکستان امروز (پنج‌شنبه، ۱۳دلو) در یک نشست خبری در پاسخ این پرسش عادل بشیر از خبرگزاری رز نیوز، که ما هر روز شاهد هستیم که پاکستان در تلاش است تا با افغانستان همکاری کند. اما در آخرین رویدادی که در پیشاور رخ داد، وزیر امور خارجه طالبان افغانستان گفته است که پاکستان نباید افغانستان را درباره حضور گروه های تروریستی در افغانستان مقصر بداند. دیدگاه شما چیست؟، گفت: "پیش از هر چیز، اجازه دهید از طرف وزارت امور خارجه تسلیت قلبی خود را درباره رویداد تروریستی غم انگیزی که در پیشاور رخ داد و در آن بیش از 100 نفر کشته شدند، به اشتراک بگذارم. ما عمیق ترین همدردی خود را با خانواده های داغدار قربانیان ابراز می کنیم و برای زخمیان این رویداد تروریستی آرزوی بهبودی عاجل داریم. ما از بسیاری از کشورهایی که این پیام های همدردی را برای قربانیان و خانواده های آنها در این روزهای سوگواری ارسال کرده اند، سپاسگزاریم. اینها عبارتند از آلبانی، افغانستان، آرژانتین، اتریش، استرالیا، آذربایجان، بلاروس، بلجیم، کانادا، چین، دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، ایران، هند، لتونیا، لیبیا، مالدیو، نپال، ناروی، قطر، رومانیا، روسیه، عربستان سعودی، اسلواکی، سویدن، ترکیه، امارات متحده عربی، ایالات متحده و ازبیکستان. این لیستی است که من تا دیشب داشتم. چنین پیام هایی در حال دریافت هستند و به محض کسب اطلاعات بیشتر، شما را به روز می کنیم. درباره حادثه پیشاور می خواهم بگویم، که این رویداد غم انگیزی است که منجر به از دست دادن جان های گرانبها شده است. دولت پاکستان بررسی را آغاز کرده است و ما نمی‌خواهیم وارد جزئیات این بررسی یا شرایط پیرامون این رویداد شویم".
او در پاسخ این پرسش سردار اویس اشرف از خبرگزاری حقیقت درباره این که وزیر امور خارجه افغانستان در پاسخ به اظهارات مختلف وزیران پاکستان مبنی بر مقصر دانستن افغانستان در رویداد تروریستی پسین گفته است که پاکستان باید بررسی کند که آیا چنین ویرانی بزرگ در رویداد پیشاور ناشی از یک جلیقه کوچک انتحاری بوده است یا چیز دیگری بوده است. از درون؟ دیدگاه شما لطفا گفت: "درباره پرسش دیگری که شما مطرح کردید، می‌خواهم بگویم که اظهارات سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان را دیدیم. پاکستان از دولت موقت افغانستان برای رسیدگی به چالش تروریسم انتظار همکاری صمیمانه دارد و امیدوار است که کابل به تعهدات خود در قبال جامعه جهانی در این زمینه عمل کند. ما از دست دادن جان بیگناهان را بسیار جدی می دانیم و انتظار داریم همسایگانمان نیز همین کار را انجام دهند. تروریسم یک تهدید مشترک برای پاکستان و افغانستان است. ما باید در برابر نهادهایی که از خشونت علیه شهروندان بی گناه و سازمان های مجری قانون استفاده می کنند، موضعی قوی اتخاذ کنیم. ما بر عزم خود برای ریشه‌کن کردن شر تروریسم و حفظ امنیت هر شهروند ثابت قدم می‌مانیم. ما به اتهام یا انگشت نشان دادن اعتقادی نداریم. با این حال، ما انتظار خود را تکرار می کنیم که هیچ کشوری نباید اجازه دهد از خاکش برای انجام تروریسم علیه پاکستان استفاده شود. زمان آن فرا رسیده است که تعهداتی که در قبال جهان و پاکستان داده شده است، با صداقت و با حسن نیت با اقدامات مشخص انجام شود".
افزایش کشته شدگان یورش انتحاری پاکستان به ۱۰۰ نفر
او در پاسخ این پرسش خواجه نیاز اقبال از رسانه امروز که در حال حاضر وضعیت حقوقی و شمار کل مهاجران افغانستانی که در جریان جنگ افغانستان به پاکستان آمده اند چقدر است؟ پس از این که حصار کشی انجام شد، چگونه جابجایی پناهجویان افغانستانی از مرز پاکستان – افغانستان امکان پذیر است، زیرا در حال حاضر آنها آزادانه از مرز عبور می کنند؟ اخیراً وزیر داخله نیز بیانیه ای داده است که در آن گفته است که آنها برای این حملات تروریستی به سلامت در داخل افغانستان برنامه ریزی می کنند و پس از انجام این حملات در پاکستان به عقب برمی گردند. راه حل مشخص این موضوع چیست؟ دوما، با ادامه بهبود روابط تجاری بین روسیه و پاکستان، آیا پاکستان هیچ نگرانی از فشار یا موانع خارجی در برابر خود دارد؟ گفت: "می‌خواهم بگویم که من در این مورد هیچ اظهارنظری از سوی وزیر داخله اظهار نظر نمی‌کنم. ممکن است وزارت داخله بتواند در مورد این بیانیه توضیح بیشتری بدهد. همانطور که پیش از این گفتم، حادثه پیشاور در دست بررسی است و قبل از اینکه بتوانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم، منتظر گزارش دولت خواهیم بود. در مورد پناهجویان افغانستانی در داخل پاکستان، پاکستان سال ها میزبان پناهجویان افغانستان بوده و در شرایط سخت از آنها پذیرایی می کند. ما معتقدیم که جنگ و بی ثباتی در افغانستان در 40 سال گذشته بر اقتصاد پاکستان تأثیر گذاشته، امنیت ما را به خطر انداخته و شیوه زندگی ما را تهدید کرده است. در عین حال، جنگ و بی ثباتی در افغانستان مصائب ناگفتنی را برای مردم افغانستان به همراه داشته است و مردم پاکستان با برادران و خواهران خود در افغانستان همدردی زیادی دارند. ما در 40 سال گذشته با مهمان نوازی سنتی و سخاوتمندانه خود میزبان پناهجویان افغانستانی بوده ایم. پاکستان به همکاری با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و شرکای بین المللی ما و همچنین مقامات افغانستانی برای توسعه عوامل کششی در افغانستان ادامه خواهد داد تا این پناهندگان بتوانند با عزت و افتخار به کشور خود بازگردند".
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در پاسخ به این پرسش سردار امیر حسین از خبرگزاری دیل مدر که وزیر امور خارجه افغانستان حادثه پیشاور را محکوم کرده و گفته است که افغانستان در این رویداد دخالتی ندارد و افراد دخیل در مناطق قبایلی پاکستان حضور دارند. در حکومت پیشین، تصمیم گرفته شد که این افراد افغانستانی که در مناطق قبایلی حضور دارند و طبیعتاً با تحریک طالبان پاکستان نیز مرتبط هستند، به افغانستان بازگردانده شوند. در حال حاضر وضعیت این تصمیم چگونه است و سیاست خارجی ما در این زمینه چگونه است؟ گفت: "من می خواهم بگویم که پاکستان یک سیاست خارجی دارد که توسعه روابط خوب با همه کشورها را در اولویت قرار می دهد. ما با کشورهای سراسر جهان از جمله با همسایگانمان، فدراسیون روسیه و ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا گفتگوی سازنده ای داریم و معتقدیم که این گفتگوی سازنده باید ادامه یابد. همانطور که وزیر امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای روس خود گفت، ما به همان اندازه برای روابط خود با ایالات متحده، روسیه و اروپا ارزش قائل هستیم. ما امیدواریم که روابط دوجانبه ما با روسیه، از جمله همکاری های اقتصادی، بر اساس شایستگی خود توسعه یابد".
یادآوری می کنیم، که سرپرست وزارت امور خارجه گروه طالبان به تازگی خطاب به پاکستان گفته است، که این کشور ملامتی انفجار پیشاور را به گردن آنان نیاندازند.
امیرخان متقی افزود: "از وزیران محترم پاکستان تقاضا می‌کنم که برف بام خود را بر بام دیگران نیاندازید".
پاکستان در حالی خواستار هم‌کاری طالبان افغانستان جهت مبارزه با تروریزم شده است که پس از چیرگی دوباره ای گروه طالبان بر افغانستان حمله‌ها به گونه‌ی بی‌پیشینه‌ای در پاکستان افزایش یافته است.
پاکستان هم‌چنین با بدترین وضعیت اقتصادی تاریخ خود روبه‌رو شده است.
روز دوشنبه در نتیجه‌ی حمله‌ی انتحاری در مسجدی در پشاور پاکستان ۱۰۰ تن جان‌باخته و ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала