وزارت خارجه سویدن: دین بخشی از توافق ناتو با ترکیه نیست

© AP Photo / Johanna GeronФлаги Финляндии, НАТО и Швеции во время церемонии в Брюсселе, Бельгия
Флаги Финляндии, НАТО и Швеции во время церемонии в Брюсселе, Бельгия - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.02.2023
عضو شوید
وزیر امور خارجه سویدن درباره دیدگاه منفی ترکیه به خاطر پیوستن این کشور به ناتو گفت: مذهب بخشی از توافق ناتو با ترکیه نیست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رادیو سویدن، توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سویدن گفت، که مسائل مذهبی بخشی از یادداشت سه جانبه پیوستن به ناتو نیست که ترکیه و فنلند نیز آن را امضا کردند.
این ایستگاه رادیویی گزارش داد، که توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سویدن در پاسخ به اظهارات پسین مقام های ترکیه گفته است، که سویدن درباره آزادی بیان و حاکمیت قانون مصالحه نخواهد کرد و دین بخشی از توافقنامه امضا شده از سوی سه کشور نیست که راه را برای پیوستن سویدن و فنلند به ناتو هموار می کند.
Шведский флаг - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 13.01.2023
کنش استکهلم ممکن درخواست پذیرش سویدن در ناتو را از سوی انقره پیچیده کند
پیش از این، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه گفت، که ترکیه گام های قاطعی از سوی سویدن برای اجرای تعهدات انقره در خصوص عضویت در ناتو نمی بیند. در همان روز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت، که انقره به عضویت فنلند در ناتو نظر مثبت دارد، اما درباره سویدن نه.
یادآوری می کنیم، که فنلند و سویدن، در پس‌زمینه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، در 18 می 2022، درخواست‌هایی را برای پیوستن به این ائتلاف به دبیرکل ناتو ارسال کردند. تا به امروز، درخواست سویدن و فنلند برای ناتو تنها از سوی دو کشور از 30 کشور - مجارستان و ترکیه - تایید نشده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود، ممکن است ترکیه درباره عضویت فنلند در ناتو تصمیم بگیرد که سویدن را شوکه کند. توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سویدن هم پیشتر گفته بود، که در پس زمینه اقدامات با سوزاندن قرآن، روند ورود پادشاهی به ناتو به حالت تعلیق درآمده است، اما ابراز امیدواری کرد، که توافقات با انقره در نشست سران وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در ماه جولای در ویلنیوس حاصل شود.
یک منبع در انقره گفت، سازوکار سه جانبه روند عضویت سویدن و فنلند در ناتو به درخواست طرف ترک برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق درآمده است. پیش از این، پکا هااویستو، وزیر امور خارجه فنلند، اجازه ادامه روند تصویب درخواست این کشور برای اتحاد آتلانتیک شمالی را جدا از سویدن داد، اما پس از آن سخنان وی را پس گرفت. چاووش اوغلو به نوبه خود گفت، که ترکیه پیشنهادی از فنلند درباره درخواست جداگانه سویدن برای پیوستن به ناتو دریافت نکرده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала