خطر فروریزی "روضه مبارک" در شهر مزار شریف

© AFP 2023 / Farshad Usyanکنسولگری پاکستان در مزارشریف بسته شد
کنسولگری پاکستان در مزارشریف بسته شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.01.2023
عضو شوید
انفجارها، برف و بارش‌های پسین و زلزله در شهر مزارشریف از علت‌های اصلی ویرانی روضه مبارک است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، زیارتگاه منسوب به حضرت علی یا گنبد دوگانه‌ی آبی که نمادی از خلاقیت معماری سده‌ی نهم هجری در شهر مزارشریف بود، این روزها با خطر فروریزی روبرو شده است.
مسئولان بخش نگهداری و نگهبانی از روضه مبارک در شهر مزارشریف با ابراز نگرانی از فروریزی کاشی‌ها و قسمت‌های آن که با سنگ‌های آبی ساخته شده است، خواستار بازسازی دوباره هستند.
رد مرگ کبوتران روضه مبارک بر اثر گرسنگی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.06.2020
رد مرگ کبوتران روضه مبارک بر اثر گرسنگی
آن‌ها از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند، که برای نگهداری و نگهبانی و تحکیم‌سازی بخش‌های آسیب‌دیده‌ی این بنای تاریخی و مذهبی توجه‌ی جدی کنند.
زلمی انصاری، مسئول فنی طرح مرمت‌کاری روضه مبارک، انفجارها در شهر مزارشریف، برف و بارش‌های اخیر و زلزله را از علت‌های اصلی تخریب این آبده تاریخی بیان می‌کند.
آقای انصاری می‌گوید: "اگر تلاشی برای مرمت و نگهداری این بنا نشود، ممکن است بخش‌های دیگر آن هم فروریزد و در آن زمان دشوار است که مراقبت کنیم".
کار باز‌سازی و نوسازی بخش‌های آسیب‌دیده‌ی روضه مبارک نزدیک به سه سال پیش از سوی وزارت شهرسازی در هماهنگی با اداره انکشاف ملی آغاز شد و اما پس از تحولات پسین در کشور کار آن به گونه‌ی کامل به‌دلیل مشکلات مالی متوقف شد.
مشخص نیست که ریاست شهرسازی طالبان در ولایت بلخ برنامه‌ای برای آغاز دوباره‌ی کار بازسازی این بنای تاریخی دارد یا خیر.
اما علم‌خان مبارز، رییس روضه مبارک می‌گوید، که برای آغاز طرح‌های عمرانی جهت بازسازی بخش‌های ویران شده‌ی روضه مبارک تلاش خواهند کرد. او گفت: "تلاش داریم به زودترین فرصت این جای تاریخی را دوباره بازسازی کنیم".
یادآوری می کنیم، که آرامگاه حضرت علی مکانی که به عنوان مسجد کبود نیز شهرت دارد یکی از کهن‌ترین آبده‌های تاریخی است که از سوی سلطان حسین بایقرا ساخته شده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала