بی حرمتی بعد از مرگ زندانیان فلسطینی در اسرائیل + عکس

© Sputnik
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2023
عضو شوید
والدین فلسطینی آرزوی بازگرداندن جسد پسرانشان را از گورستان های مخفی اسرائیل دارند.
به گزارش اسپوتنیک، در اسرائیل یک قانون ناگفته وجود دارد: اجساد کشته شدگان فلسطینی که در زندان های اسرائیل جان باخته اند به خانواده هایشان تحویل داده نمی شود. آنها در گورستان های مخفی جداگانه دفن می شوند، جایی که هر قبر شماره گذاری شده است و تنها شاباک، سرویس امنیت داخلی اسرائیل، توانایی شناسایی اعداد را دارد. فلسطینی ها و اسرائیلی ها آنها را "قبرستان اعداد" می نامند. اسپوتنیک با خانواده هایی ملاقات کرد که بستگانشان در چنین گورستان هایی دفن شده اند - همه آنها اطلاعاتی در مورد مکان قبر مردگان و تعداد قبرها درخواست می کنند، اما فایده ای ندارد.
"آرزوی بازگرداندن جسد پسرم را دارم"
در یکی از این گورستان ها جسد طارق پسر سمیر فرید قرار دارد. این مرد جوان در اکتبر 2002 در زندان اسرائیل درگذشت. اما والدینش هنوز شماره قبر او را نمی دانند.
© Sputnik
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2023
سمیر گفت: "در ابتدا انتظار داشتیم که به انتقال جسد دست پیدا کنیم. اما در بیش از 20 سال گذشته، ما فقط توانسته‌ایم بفهمیم که جسد او دقیقاً کجا قرار دارد: در همان قبرستان اعداد. اما اسرائیلی ها حتی از دادن شماره محل دفن خودداری می کنند."
به نوبه خود، مادر فلسطینی فقید همچنان امیدوار است که جسد پسرش را بازگرداند. ای خانم گفت: "امیدواریم تا زمانی که من زنده هستم، تابوت طارق را به دست آوریم. بزرگترین مجازات برای من حتی از دست دادن پسرم نیست، بلکه ناتوانی در وداع با او طبق آداب اسلامی است."
مکان دقیق دفن 373 فلسطینی مشخص نیست.
© Sputnik
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2023
به گزارش شاباک، 256 جسد فلسطینی در قبرستان اعداد دفن شده است. احتمالاً در میان آنها 74 نفر به طور رسمی مفقود شده اند. اما مشکل دیگری وجود دارد: از سال 2015، مقامات اسرائیلی اجساد 117 فلسطینی را در محفظه های یخچال سردخانه‌های زندان نگهداری می‌کنند: به گفته مقامات فلسطینی، در میان آنها اجساد 12 کودک، 11 زندانی و 1 زن وجود دارد. عصام اودا، هماهنگ کننده شرکت جستجوی اجساد درشهر تولکرم در این زمینه می گوید حداقل می توان این اجساد از سردخانه ها حداقل می تواند به خاک فلسطین تحویل داد.
موارد موفقیت آمیز انتقال اجساد وجود دارد:هم از سردخانه آنها و حتی از قبرستان اعداد. تا سال 2015، طرف اسرائیلی 120 جسد را از یخچال های سردخانه ها و همچنین 230 تابوت را که در این گورستان نبش قبر شده بود، تحویل داد. پس از آن، هیچ موردی از انتقال اجساد مشاهده نشد و تعداد فلسطینیان کشته شده و همچنین تعداد قبرها در" قبرستان اعداد" به طور قابل توجهی افزایش یافت. ما تلاش می کنیم تا اجساد را نه تنها در سطح هماهنگی فلسطین و اسرائیل، بلکه در سطح سازمان های بین المللی بازگردانیم. با این حال، در تمام این سال ها، اسرائیلی ها قاطعانه از بازگرداندن اجساد امتناع می کنند.
قبرهای بسیار جدیدی نیز در قبرستان اعداد وجود دارد: معلوم است که قبر ناصر ابوحامد، که حدود یک ماه پیش در رام الله بازداشت شد و اخیراً در زندان اسرائیل درگذشت، باید در اینجا باشد.
سمیر ابوشمس، فعال حقوق بشر فلسطینی نیز به نوبه خود معتقد است که قبرستان اعداد در اسرائیل ناقض قوانین بین المللی بشردوستانه است.
ماده 17 کنوانسیون ژنو خواستار احترام به اجساد کسانی است که در جریان درگیری‌های مسلحانه جان باخته‌ اند و کشورها را موظف می‌کند تا اقداماتی را انجام دهند که آداب مذهبی را که متوفی به آن تعلق داشت، در نظر بگیرد. بر اساس این قانون، اسرائیل موظف است اجساد زندانیان مرده را به خانواده هایشان تحویل دهد. اما هیچ کس در جامعه بین المللی متوجه چنین نقض هنجارهای بین المللی توسط اسرائیل نمی شود.
© Sputnik
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2023
چرا اسرائیل اجساد فلسطینی ها را نگه می دارد؟
جسد سیف ابولید جوان به مدت 9 ماه توسط شاباک در یخچال یکی از سردخانه های زندان اسرائیل نگهداری می شود. مادرش هنوز امیدوار است که جسد پسرش را پس بگیرد. تنها پیراهن خون آلود پسرش باقی مانده بود که آثار گلوله های اسرائیلی روی آن بود. این پیراهن پس از بازداشت سیف به طور معجزه آسایی به دست او رسید.
این خانم گفت: "گاهی اوقات به نظرم می رسد که مقامات اسرائیل با سکوت و عدم تمایل به بازگرداندن جسد به سادگی سعی در کشتن ما و بستگانمان دارند. هر روز گریه می‌کنم و با این فکر فریاد می‌زنم که حتی نمی‌توانم پسرم را دفن کنم: جسد او در یخچال است. این نقض حقوق اولیه بشر است: هم حق من و هم حق پسرم که در سیاه چال های یک زندان اسرائیل جان باخت. و به دلایلی جهان مداخله نمی کند، از ما محافظت نمی کند."
عصام عودا، هماهنگ کننده شرکت جستجوی اجساد ، در توضیح این ماجرا افزود: "اسرائیلی ها با امتناع از بازگرداندن اجساد، به مجازات خانواده متوفی ادامه می دهند. بالاخره آنها می فهمند که این پیام که جسد پسر، شوهر یا پدرشان برای مدت نامحدودی در یخچال سردخانه خواهد ماند، ضربه ای جدی به روان است. می توانید آن را یک عملیات روانی عمدی بنامید. علاوه بر این، این نهادها همیشه می توانند به عنوان ابزاری برای مذاکره در هر گونه تلاش برای مذاکره با طرف فلسطینی مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، این امر برای اسرائیلی‌ها مناسب است."
سمیر ابوشمس در این باره گفت : "مواردی از بازگشت کاملاً شرم آوراجساد وجود داشت. برخی از اعضای بدن با تکه های گوشت حیوانات جایگزین کرده بودند."
© Sputnik
 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2023
وقتی جنازه محمد ابوناصر به خانواده تحویل داده شد، شاهد چیز وحشتناکی بودند. به جای برخی از اندام های داخلی بدن ، تکه های گوشت حیوانات به بدن دوخته شده بود. یعنی اسرائیلی‌ها اعضای بدن را دزدیدند."
به گفته یک فعال حقوق بشر فلسطینی، شاباک به صلیب سرخ اجازه بازرسی قبرستان اعداد را نمی دهد. اسرائیلی ها قادر به انجام چنین اعمالی بدون حمایت کشورهای جمعی غرب نیستند.
در سال های اخیر، اسرائیل به دنبال قانونی کردن امتناع از بازگرداندن اجساد به وطن است. در سال 2019، دادگاه عالی اسرائیل حکمی را صادر کرد که به رهبری نظامی اسرائیل اجازه داد اجساد فلسطینی ها را در سردخانه ها نگهداری کند یا آنها را بدون هیچ نشانه ای از هویت مستقیم دفن کند. و در اواخر سال 2021، وزیر دفاع سابق اسرائیل، بنی گانتز، سیاست عدم تحویل اجساد تروریست ها را اتخاذ کرد. کنست به نوبه خود قانونی را تصویب کرد که به طور رسمی اجازه می دهد اجساد را در سردخانه ها و در "قبرستان اعداد" به طور نامحدود نگهداری کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала