واکنش سیما سمر به پوشش اجباری زنان: افغانستان نمی‌تواند مقدس‌تر از مکه باشد

© Photo / کسراسیما سمر به حکمتیار: شهامت به خرج داده و از مردم معذرت‌خواهی کنید
سیما سمر به حکمتیار: شهامت به خرج داده و از مردم معذرت‌خواهی کنید - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.01.2023
عضو شوید
رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مخالفت با پوشش اجباری طالبان گفته است، که حتی در مکه که مقدس‌ترین مکان مسلمانان است، روی زنان پوشیده نیست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، سیما سمر رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت، که افغانستان نمی‌تواند مقدس‌تر از مکه باشد.
او حذف زنان از آموزش و زندگی اجتماعی را خلاف اسلام و خلاف ارزش‌های بشری خواند و گفت، که دین اسلام "به صورت بسیار روشن گفته که همه ای انسان‌ها با کرامت مساوی خلق شده‌‌اند".
بانو سمر در پیوند با سیاست حذفی طالبان در برابر زنان می‌گوید، که هیچ کشوری تک‌جنسیتی نیست و این سیاست در افغانستان هم دوام نخواهد آورد.
او افزود: حکومتی که از طرف مردم پذیرفته نباشد مشروعیت ندارد و همه شهروندان افغانستان باید برای تعیین سرنوشت خود سهم بگیرند.
رئیس پیشین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با تاکید بر این که رژیم‌های دیکتاتور دوام نمی‌آورند گفت، که مقاومت برای تغییر وضعیت موجود در هر خانواده انجام می‌شود و همه شهروندان باید برای احترام به کرامت انسانی و حفظ حقوق انسانی مشارکت کنند.
سیما سمر: گفت و گوهای قطر منجر به توافق نهایی صلح نمی شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.03.2019
سیما سمر: گفت و گوهای قطر منجر به توافق نهایی صلح نمی شود
سیما سمر در پاسخ به پرسشی درباره علت فروافتادن دولت پیشین افغانستان گفت، که از نظر او فساد اداری در مرحله اول و پس از آن فقر از عوامل اصلی بود که باعث شد تا افغانستان به دست طالبان فرو افتد.
او همچنین ادامه کشمکش و همچنین نبود پشتیبانی مردمی از حکومت را نیز از دلایل افتادن کشور به دست طالبان خواند.
ناکامی برنامه عدالت انتقالی
بانو سمر مطرح شدن و آشنایی مردم با مفهوم عدالت انتقالی را از کارهای کمیسیون مستقل حقوق بشر خواند و گفت، که طرح اجرای عدالت درباره مرتکبین جرایم جنگی به دلیل پاس شدن قانون معافیت از سوی پارلمان افغانستان نتوانست از لحاظ قانونی عملی شود.
به گفته بانو سمر، پس از تصویب قانون معافیت از سوی دو مجلس افغانستان و این موضوع که هیچ کسی حق ندارد در این خصوص مورد پاسخگویی قرار بدهد در نشریه وزارت عدلیه به صورت رسمی چاپ شد.
رئيس پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفت، که او بارها درباره کارکرد کمیسیون بار با رییس‌جمهور وقت افغانستان، زلمی خلیل‌زاد، نماینده امریکا و عبدالله عبدالله دیدار و گفتگو داشته است. بانو سمر گفت: این که معامله در کجا صورت گرفت، مردم افغانستان آن را می‌فهمند.
او درباره دستاوردهای کمیسیون حقوق بشر گفت، که این نهاد توانسته موارد تخلفات حقوق بشری را در گزارش‌های بیشماری مستند کند و همه ای این گزارش ها هنوز وجود دارد.
بانو سمر در ادامه در پیوند با تهدیدهای امنیتی در برابر شهروندان هزاره افغانستان گفت، که یورش های هدفمند در برابر هزاره‌ها "یک اقدام برای نسل‌کشی است".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала