دیوارهای محوطه آرامگاه حبیب‌الله کلکانی در کابل ویران شد

© Wikipedia / Afghan governmentپیکر امیر حبیب‌الله کلکانی
پیکر امیر حبیب‌الله کلکانی  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.01.2023
عضو شوید
منابع محلی در کابل از ویران شدن دیوارهای محوطه آرامگاه پادشاه پیشین افغانستان خبر دادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از هشت صبح، منابع معتبر روز پنج‌شنبه ۲۹جدی می‌گویند، که این دیوارهای آرامگاه امیر حبیب‌الله خان کلکانی به‌تازگی از سوی افراد ناشناس ویران شده است.
به گفته منابع، همه ای ابزار پیرامون آرامگاه نیز به تاراج برده شده‌است.
پیکر امیر حبیب‌الله کلکانی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.07.2016
مهلت ده روزه کمیسیون خاک‌سپاری مجدد پیکر امیر حبیب‌الله کلکانی به حکومت
با آن‌که تاکنون معلوم نیست که دیوارهای محوطه آرامگاه حبیب‌الله کلکانی از سوی چه کسانی ویران شده، اما طالبان از زمان حاکمیت‌شان به این‌سو، چندین آرمگاه به‌شمول آرامگاه احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور در پنجشیر را ویران کرده‌اند.
مقام‌های گروه طالبان همواره ادعاهای مبنی بر ویران کردن آرامگاه بزرگان حکومت های پیشین را رد می کنند، در حالی که باشندگان افغانستان جنگجویان گروه طالبان را مسئول این کارها می دانند.
یادآوری می کنیم، که حبیب‌الله کلکانی، ۹۳ سال پیش در برابرحکومت شاهی امان‌الله خان قیام کرد و قدرت را برای ۹ ماه در دست گرفت و امارت افغانستان را بنیان نهاد، حبیب‌الله کلکانی در برابر امان‌الله خان که می‌خواست فرهنگ امروزین و دموکراسی را ترویج دهد به نام دین شورش کرد و حبیب‌الله کلکانی پس از به قدرت رسیدن، قانون اساسی وقت افغانستان را لغو کرد و خواستار اعمال قوانین شریعت اسلامی شد. اما پس از به قدرت رسیدن نادر با وجود عهد و پیمان مبنی برکشته نشدنشان و مهر نمودن در قرآن، به همراه جمعی از یارانش اعدام شد و این گونه نادر خان لقب غدار را کسب کرد. امیر حبیب‌الله کلکانی یگانه پادشاه معاصر تاجیک افغانستان بود که تاجیکان را پس از هفتصد سال در راس قدرت سیاسی در کشور آورد.
هرچند پس از اعدام، جسد حبیب‌الله کلکانی و یارانش در یک گور دسته‌‌جمعی در کابل دفن شدند، اما هواداران وی در سال ۱۳۹۵ جسد او و یارانش را در تپه شهرآرای شهر کابل دوباره به خاک سپردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала