خزعلی: حمایت ایران از زنان افغانستان مورد تحسین سازمان ملل بود

© Photo / یاسمین حیدری یکی از داوران بخش فوتبال زنان افغانستان یاسمین حیدری یکی از داوران بخش فوتبال زنان افغانستان
یاسمین حیدری یکی از داوران بخش فوتبال زنان افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 18.01.2023
عضو شوید
خشونت های خانگی، قتلهای ناموسی، ازدواج های اجباری، اسیدپاشی و تجاوز از انواع خشونت هایی است که علیه زنان در جهان وجود دارد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از اسپوتنیک ایران در جمهوری اسلامی ایران دو خشونت اسیدپاشی و قتل های ناموسی اکنون با گسترش رسانه ها چشمگیر تر شده، در حالیکه مطالبه بسیاری از زنان مبنی بر حمایت قانون از بانوان در موارد خشونت ها بسیار جدی است.اما کماکان قوانین نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان در حمایت از بانوان نقص های بسیاری دارد، از نواقص قوانین جمهوری اسلامی ایران در خصوص حقوق زنان می توان به اعطای بسیاری از حقوق شهروندی زنان به همسرانشان پس از عقد و نواقص قانونی مربوط به قتلهای ناموسی توسط اولیای دم اشاره کرد.
خانم دکتر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ما پیگیر مطالبات زنان در خصوص حقوق آنها پس از ازدواج هستیم، البته که بانوان می توانند پیش از ازدواج این شروط را از همسرانشان درخواست داشته باشند، ما به دنبال این هستیم که این حقوق را برای زنان به صورت کامل و بدون نیاز به اجازه همسر دریافت کنیم، لایحه ای را در دست داریم و در مسیر ارائه آن به مجلس هستیم.
وی همچنین پیرامون قتل های ناموسی اظهار داشت:
در بسیاری از بوم ها، اقلیم ها و فرهنگ های محلی این مسئله وجود دارد، البته که در ابتدا باید این مسئله به صورت فرهنگی در کشور حل شود، اما قانونی در مجلس هست که مراحل خود را طی کرده و از طریق دولت به مجلس رفته امیدوار هستیم به زودی تصویب شود تا بسیاری از انواع خشونت علیه زنان و آسیب های متوجه آنها در خانواده را جلوگیری کند و این موضوع را با فوریت در دستور کار مجلس قرار دادیم.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر حمایت بی وقفه ایران از زنان افغانستان بیان کرد:
ما سال گذشته در سازمان ملل به طور جدی مشکلات زنان افغانستان را عنوان کردیم و مقامات سازمان ملل اذعان داشتند که ایران حمایت خوبی را از زنان افغانستان انجام داده و از این حرکت تقدیر کردند، امیدواریم امسال بیشتر بتوانیم در کنار زنان افغانستان باشیم و بتوانیم شرایط تحصیل آنها را به طور وسیع‌تری فراهم کنیم.
وی افزود:
دانشگاه های دختران و دانشگاه های فراوانی در سطح ایران اعلام آمادگی برای ثبت نام بانوان افغانستان انجام دادند، در کنگره جاری نیز کاندید های بسیاری از افغانستان و پاکستان داشتیم.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала