کاهش آب درازترین رودخانه ای ترکیه در اثر خشکسالی

© AFP 2023 / Cesar MansoРуины испанского города Мансилья, показавшиеся из воды в результате засухи в провинции Риоха
Руины испанского города Мансилья, показавшиеся из воды в результате засухи в провинции Риоха - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.01.2023
عضو شوید
کشاورزان ترکیه می گویند، که در اثر خشکسالی ممکن است کاشت برخی محصولات را مختل کند.
به گزارش اسپوتنیک، کشاورزان ترکی به ویژه کشاورزان ولایت های مرکزی ترکیه با توجه به بارش کم باران و برف نگران هستند زیرا در صورت ادامه خشکسالی آنها نمی توانند برخی از محصولات مانند جواری و کچالو را بکارند.
خشکسالی که تاثیر خود را بیش از پیش در سراسر این کشور نشان می دهد، از نظر تولیدات کشاورزی به ابعاد نگران کننده ای رسیده است. برخی از کشاورزان در ولایت های سیواس، قونیه و اسکی شهیر آناتولی مرکزی اظهار می کنند که خشکسالی ممکن است تولید برخی از مواد مصرفی اساسی را متوقف کند.
Флаг Турции - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.01.2023
ترکیه به افغانستانی ها اجازه راهپیمایی برضد طالبان را نداد
هاجی چتینداغ، رئیس اتاق کشاورزی سیواس با بیان اینکه به دلیل خشکسالی در این شهر، کاشت برخی از محصولاتی که نیاز به آب دارند کم شده است، گفت: ذخایر آب در بندها رو به پایان است.
چتینداغ با اشاره به اینکه میانگین سطح آب بندهای سیواس به 17 درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: در صورت ادامه خشکسالی، محصولات علوفه ای، لبلبوی قند، جواری و کچالو در بهار کشت نمی شود. ذخایر آب زیرزمینی در سیواس نیز کاملاً ناکافی است. حتی جریان رودخانه قیزیلیرماک نیز کاهش یافته است.
چتینداغ توضیح داد، که کوه کیزیلداغ نهرهای سیواس را تغذیه می کند، اما در شهر برف نمی بارد. چتینداغ با یادآوری اینکه بیش از نیمی از جمعیت شهر امرار معاش خود را از طریق کشاورزی تامین می کنند، نسبت به تهیه و اجرای فوری برنامه اقدام خشکسالی هشدار داد.
پیش از این گزارش شده بود که عدم بارندگی قابل توجه منجر به کاهش فاجعه بار سطح آب در مخازن استانبول شده است، خطر خشکسالی و محدودیت در تامین آب برای مصرف کنندگان وجود دارد. در حال حاضر، مخازن تامین کننده استانبول تا 31 درصد از استاندارد پر شده است. به دلیل خشکسالی زیاد، سطح آب طولانی‌ترین رودخانه ترکیه، قیزیلیرماک، که به طول بیش از 1300 کیلومتر است و به دریای سیاه می‌ریزد، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به دلیل خشکسالی، سواحل رودخانه در معرض دید قرار کرفته، بسیاری از درختان خشک شدند. برفی که در مناطق کوهستانی مرکز ترکیه بارید برای تامین آب رودخانه کافی نیست. به گفته معلمی که در شهر ساحلی یخشیخان در استان کاریکاله زندگی می کند، سال هاست که چنین خشکسالی وجود نداشته است.
مورات کوروم، وزیر محیط زیست و تغییرات آب و هوا، پیشتر گفته بود که دسامبر 2022 گرمترین رصد در 52 سال گذشته در ترکیه بوده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала