اخلاقی: خلیلزاد و سفیر پیشین امریکا در مراسم تحلیف دزد انتخابات شرکت کردند

© Photo / facebook account of Ministry of Refugees and Repatriationsنورالرحمن اخلاقی
نورالرحمن اخلاقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 15.01.2023
عضو شوید
وزیر پیشین مهاجران افغانستان به سخنان وزیر امور خارجه پیشین امریکا واکنش نشان داده و نوشته است، که نماینده پیشین و سفیر تان در مراسم تحلیف دزد انتخابات شرکت کرده بود.
به گزارش اسپوتنیک، نور رحمان اخلاقی، وزیر پیشین مهاجران افغانستان در تویترش در واکنش به سخنان مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین امریکا نوشته است: "مایک پمپئو اکنون اشرف غنی را "دزد انتخابات" خطاب می‌کند در حالیکه زلمی خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا و سفیر پیشین این کشور در افغانستان "وقیحانه" در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اشرف غنی شرکت کردند".
اخلاقی افزوده است: "تقلب و فساد سیاسی مبنای بدبختی امروز ما است و امریکا در زمینه تحمیل غیر دموکراتیک آقایان حامد کرزی و اشرف غنی بر مردم افغانستان مقصر اصلی ‌است".
او تاکید کرده است امریکا در ۲۰۱۹ به‌ درستی می‌دانست که اشرف غنی برنده انتخابات نیست. به گفته آقای اخلاقی، همه دیپلماتان غربی از تقلب تیم اشرف غنی در انتخابات مطلع شده بودند و از این قضیه آگاه بودند.
اخلاقی نوشته است، که در ۲۰ سال حضور جامعه جهانی در افغانستان، امریکا ‌و عوامل آن همیشه منافع‌ شان را بر ارزش‌های مردم‌سالاری و اراده مردم مقدم شمردند.
او در ادامه افزوده است، که ‌نهادهای بین‌المللی نیز به "ساز امریکا رقصید و اما در پایان امریکا، افغانستان و مردم‌سالاری به دلیل همین محاسبات غلط یک‌جا شکست خوردند و تروریسم پیروز شد".
پیش از اینف محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و یکی از پشتیبانان عبدالله عبدالله در انتخابات ریاست جمهوری نیز گفته بود که زلمی خلیلزاد همراه با اسکات میلر، فرمانده ناتو و سفیر امریکا در کابل با زور نظامی تیم داکتر عبدالله را تهدید و اشرف غنی را رئیس‌جمهور معرفی کرد.
رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان در دوره حامد کرزی نیز گفته است، که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، تیم رقیب اشرف غنی را "تهدید" کرده بود.
اسپنتا گفته است، که زلمی خلیل‌زاد در منزل حامد کرزی، عبدالله عبدالله را تهدید کرد که اگر مراسم تحلیف ریاست جمهوری را برگزار کند در برابر او از نیروهایی امریکایی کار گرفته خواهد شد.
یادآوری می کنیم، که مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین امریکا در مصاحبه‌ای گفته است اشرف غنی خود را رئیس‌جمهور منتخب می‌خواند اما او بسیار بدتر از رقیب خود انتخابات را دزدید.
عبدالله عبدالله در انتخابات پسین ریاست جمهوری افغانستان در سال ۲۰۱۹ رقیب اشرف غنی بود.
آن زمان آقای عبدالله نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را نپذیرفت و در نتیجه او و اشرف غنی به صورت همزمان مراسم تحلیف ریاست جمهوری را برگزار کردند. آقای عبدالله سپس با امضای توافقنامه‌ای با اشرف غنی، سوگند ریاست جمهوری را کنار گذاشت و ریاست شورای عالی مصالحه افغانستان را بر عهده گرفت.
نور رحمان اخلاقی آن زمان عضو ارشد ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله بود. پس از توزیع قدرت میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله، آقای رحمانی وزیر مهاجران شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала