داد و ستد و همکاری روسیه بستگی به برپایی دولت فراگیر در افغانستان دارد

© Sputnik / Z.Ishچشم‌انداز همکاری های تجاری و اقتصادی روسیه و افغانستان
چشم‌انداز همکاری های تجاری و اقتصادی روسیه و افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.01.2023
عضو شوید
گروه طالبان ممکن به این شناخت رسیده باشد، که بدون پیوند و گسترش معاملات بازرگانی و بهره مندی از دستاوردهای صنعتی و‌اقتصادی فدراسیون روسیه به ویژه در خرید انرژی و سوخت ارزان (نفت و گاز) روسیه نمی تواند از فقر و گرسنگی، مردم‌ افغانستان را نجات دهد.
به گزارش اسپوتنیک، ضمیر کابلوف فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان، در سفر خود به کابل از گروه طالبان خواست تا برای جلوگیری از انزوای آنها از جامعه جهانی با یکدیگر همکاری کنند و خاطرنشان کرد، که افغانستان می تواند نقش مهمی در بازرگانی روسیه با پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی ایفا کند.
روسیه می تواند در بخش های امنیت، آموزش و ساخت زیربناهای افغانستان همکاری کند
ویچسلاو نیکراسوف رئیس پیشین بخش فرهنگی سفارت روسیه در کابل به اسپوتنیک درباره این که افغانستان و فدراسیون روسیه در چه زمینه هایی با هم می توانند پیوندهای خود را گسترش بدهند، چنین بیان داشت: " دامنه پیوندهای روسیه و افغانستان می تواند بسیار گسترده باشد. به طور نمونه در بخش تامین سوخت، فرآورده های نفتی، گاز مایع، مواد غذایی، دارو، تراکتور، ماشین آلات کشاورزی از روسیه وارد کند، و همچنان روسیه می تواند در استخراج معدن های زیرزمینی، ساخت نیروگاه های حرارتی و برقی آبی، مخازن، بندها، شبکه راه آهن با افغانستان همکاری کند".
او همچنان افزود، که روسیه می تواند در بخش آموزش کارشناسان افغانستانی را در دانشگاه های روسیه، دانشگاه های اسلامی آموزش دهد و همچنان در بخش تبادلات علمی، کاوش های باستان شناسی برنامه های گردشگری همکاری کند.
او درباره نقش روسیه در برقراری امنیت در افغانستان چنین دیدگاهش را بیان داشت: "در زمینه امنیت روسیه می تواند، کارکنان سازمان های مجری قانون را آموزش بدهد، تبادل اطلاعات با افغانستان انجام بدهد، تجهیزات ویژه برای مبارزه با تروریسم را تامین کند، از موضع واحد در برابر هژمونی امریکا و ناتو دیدگاه شان را بیان کنند و همچنان در آینده در بخش تهیه معاهده آشتی با افغانستان همکاری کند".
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان وارد کابل شد
داد و ستد و همکاری روسیه بستگی به برپایی دولت فراگیر در افغانستان دارد
حمید تبرزن یک کارشناس سیاسی دیدگاهش را درباره گسترش پیوندهای روسیه با افغانستان چنین بیان کرد: "دولت فدراسیون روسیه بصورت دُفاکتو‌، رژیم طالبان را شناسایی نموده است یعنی موجودیت گروه طالبان و چیرگی طالبان بر افغانستان به عنوان یک واقعیت و رویداد پذیرفته است، ولی مناسبات سیاسی در سطح پایینی دارند و بطور کامل برای امارت اسلامی افغانستان و رژیم طالبان رسمیت قائل نیست مگر اینکه طالبان، دولت همه شمول ( فراگیر ) و پاسخگو را تشکیل دهد. بنا بر این چون فدراسیون روسیه، گروه طالبان را هنوز گروه تروریستی می داند و از فهرست گروه های تروریستی طالبان را بیرون نیآورده است پس تماس و‌ معاملات دولت فدراسیون روسیه با طالبان با مجوزهای خاص و بصورت محدود است و انجام معاملات گسترده ی اقتصادی روسیه با افغانستان بستگی دارد به اینکه طالبان چه اندازه از ماهیت تروریستی خود دور بشود و مانند یک دولت فراگیر ( همه شمول ) و پاسخگو عمل کند".
او در ادامه افزود: "فدراسیون روسیه چون برپایه قانون و اصول حقوقی اداره می شود و داد و ستد بازرگانی با روسیه هنگامی پایدار و گسترده می گردد که طرف مقابل هم یک دولت فراگیر( همه شمول ) و پاسخگو و بر پایه ی قانون باشد. امارت اسلامی افغانستان تا نتواند دولت فراگیر ( همه شمول ) و پاسخگو برپایه قانون تشکیل دهد، امکان گسترش داد مبادلات بازرگانی با فدراسیون روسیه را نخواهد داشت".
او درباره همکاری های کنونی روسیه با دولت موقت گروه طالبان چنین روشنی انداخت: "لازم به گفتن است ، داد و ستدهای کنونی با طالبان محدود و ناظر به پیوندهای است که بیشتر بخاطر حُسن نیت و حُسن همجواری روسیه با کشورهای منطقه انجام می گیرد و با هدف اینکه برای مردم افغانستان ملزومات اولیه زندگی در دسترس باشد و فدارسیون روسیه با این گونه پیوندهای تجاری و معاملات موافقت دارد و چنین سطحی از تماس های تجاری قابلیت گسترش و پایداری را ندارد مگر اینکه طالبان مانند یک دولت پاسخگو و فراگیر ( همه شمول ) عمل کند".
طالبان می خواهند روسیه ضامن توافقات آنها با امریکا شود - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 02.01.2023
ضمیر کابلوف: تلاش های امریکا برای بازگشت به افغانستان نگران کننده است
ماهیت گروه طالبان
در ادامه تبرزن گفت؛ بدون تردید ماهیت گروه طالبان تروریستی است و امارت اسلامی افغانستان نمی تواند یک حکومت فراگیر ( همه شمول ) و پاسخگو قلمداد گردد.
او درباره این پرسش که چرا و چگونه چنین ساختار تروریستی بر پهنه 35 میلیون نفری افغانستان چیره گردید؟ گفت: "پاسخ در فساد حزب های سیاسی و جهادی افغانستان است آن گونه که مجاهدین، هدف های خود را فراموش کردند و بسوی کسب قدرت و زندگی تجملی رفتند و در نتیجه نظام جمهوری اسلامی افغانستان در ورطه ناکارآمدی و فساد کارگزاران حکومتی گرفتار گردید و سرانجام پشتوانه مردمی حکومت جمهوری اسلامی افغانستان فروپاشید و جمهوری فروافتاد".
بی برنامه گی امریکا در افغانستان
دلیل دوم ، ایالات متحده امریکا ، پس از سقوط طالبان نتوانست برنامه منسجم و جامع و واقعبینانه برای انکشاف افغانستان و رهایی مردم افغانستان از تروریسم ارایه دهد. هدف امریکا از تهاجم به افغانستان از میان برداشتن تهدیدات طالبان و القاعده بود. ولی امریکا یا نخواست یا نتوانست ریشه و بنیانِ ظهور تروریسم طالبانی و القاعده را برچیند.
او درباره این که چرا امریکا نخواست یا نتوانست این مهم را انجام دهد؟ خاطر نشان کرد: "پاسخ در نشناختن جامعه ی افغانستان است. همانطور که بریتانیای کبیر و اتحاد جماهیر شوروی نتوانستند در افغانستان به هدف های خود برسند. امریکا هم نتوانست به هدف های مقرر برسد".
او درباره برخورد روسیه با گروه حاکم در افغانستان چنین روشنگری کرد: "در این میان روسیه فدراتیو با آگاهی کامل از آنچه که بر سر امریکا، احزاب جهادی و حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در رو در روی با طالبان آمده است، برای حفظ امنیت خود و مهار پدیده تروریسم، مستقل از قدرت های فرا منطقهای عوامل تهدیدآمیز واقعی را شناسایی می کند و‌ معیاری دوگانه در برخورد با تروریزم را نمی پذیرد. دولت فدارسیون روسیه از رویه زیر در شناسایی و‌دسته بندی گروه های تروریستی بهره می برد و دولت فدراسیون روسیه عوامل تهدید آمیز را چنین دسته بندی می کند.
گروه یکم؛ از عوامل تروریستی مسلح هستند و از فرصت حمله به جوامع متمدن و قانونمدار نخواهند گذشت. گروه دوم‌ : از عوامل تروریستی مسلح نیستند، اما مبلغ افکار و ایده های افراط گرایانه و تنفرآمیز هستند، این عوامل تروریستی در لباس و چهره مبلغین مذهبی، نفرت و دشمنی میان انسان هاو پیروان ادیان را می پرورانند. این مروجان افکار تروریستی با توجیه مذهبی، کشتارِ پیر و جوان، مرد و زن، کودک و نوزاد را امری مقدس، جلوه می دهند.
گروه سوم : از عوامل تروریستی مسلح نیستند و مُبَلِغِ ایده های تروریستی و نفرت آمیز نمی باشند.اینان لباس به سبک غربی می پوشند دریشی می پوشند و نیکتایی می زنند در جوامع دیگر از ایده های تروریستی سخن نمی گویند. تنها به تجارت و کسب ثروت مشغول هستند تا بتوانند برای انجام عملیات تروریستی و تبلیغ ایده های نفرت آمیز، امکانات مالی و ابزار فراهم آورند.
همه وابستگان گروههای تروریستی در این سه گروه قابل دسته بندی هستند. شدت و ضعف فعالیت اعضای سازمان تروریستی به شدت و ضعف وابستگی اعتقادی آنها بستگی دارد ولی هر شخصی که کوچکترین علاقه یا پیوندی با هریک از این سه گروه داشته باشد می تواند یک عاملِ تهدیداتِ تروریستی قلمداد شود و ممکن است در آینده عملیات تروریستی را انجام دهد".
او در ادامه افزود: "با این مقدمه دولت فدراسیون روسیه به حکمِ عقلانیتِ تدبیرِ امورِ دولت و به حکمِ ضرورتِ نیازِ پیوندِ جوامع به جهت بهره وری بیشتر از منابع انسانی و طبیعی برای زندگی بهتر، نوع تماس با امارت اسلامی افغانستان را سامان دهی کرده است".
مولوی امیرخان متقی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.01.2023
وزارت خارجه طالبان: افغانستان علاقمند به گسترش حضور دیپلماتیک در روسیه است
نخستین شرط فدراسیون روسیه، دوری از تعریف گزینشی از مفهوم تروریسم است
او درباره دیدگاه روسیه درباره تروریسم افزود: "کرملین بارها اعلام کرده است، نمی توان تروریسم را خوب و بد نامید. تروریسم در هر شکل و در هر درجه محکوم و باید نابود شود. کرملین بارها در سیاست رسمی خود اعلام کرده است آمادگی دارد برای ایجاد مرکز مشارکت بین المللی کشورهای منطقه ی و در صورت نیاز کشورهای فرا منطقه ی برای مبارزه با تروریسم در همه نمودهای رفتار تروریستی از رفتار خشونت بار تا ترویج افکار نفرت آمیز تا پشتیبانی مالی گروه های تروریستی همکاری کند تا همه ی نمودها تروریزم در دید باشد".
دولت روسیه فدراتیو برای شناخت عناصر تروریستی در خاک افغانستان، گزینشی عمل نمی کند
او درباره همکاری امنیت با گروه حاکم کنونی افغانستان چنین دیدگاهش را ابراز داشت: "دولت فدراسیون روسیه ، تابع قواعد جهانشمول در مبارزه با تروریزم است که در سخنان پیش به آن قواعد و اصول مبارزه با تروریزم اشاره شد. از سوی دیگر طالبان به این شناخت رسیده است که بدون پیوند و گسترش معاملات تجاری و بهره مندی از دستاوردهای صنعتی و‌اقتصادی فدراسیون روسیه به ویژه در خرید انرژی و سوخت ارزان ( نفت و گاز ) روسیه نمی تواند از فقر و گرسنگی، مردم‌ افغانستان را نجات دهد و اگر این فقر و گرسنگی پیوسته و دامنه دار باشد، نارضایتی مردمی از امارت اسلامی دو تاثیر دارد؛ نخست مبلغان طالبان نمی توانند از امارت اسلامی سخن به میان آورند چون تیره بختی و فلاکتِ مردمِ تحتِ سیطره ی امارت اسلامی افغانستان، مایه شرمساریِ مدافعانِ طالبان است و مانع گسترش ایده های تروریستی می باشد. از سوی دیگر مایه ی نارضایتی و عصبانیتِ مردمِ زیر سیطره امارت اسلامی افغانستان خواهد شد. و این نارضایتی ممکن است به سرنگونی امارت اسلامی افغانستان برسد.
پس طالبان چاره ی ندارد که بخواهد با جهان پیرامون به ویژه روسیه فدراتیو که از کشورهای صنعتی بزرگ جهان است و از منابع بزرگ و ارزان انرژی برخوردار است در پیوند باشد. شرط برقرار سامانه معاملات تجاری با روسیه این است که رژیم طالبان همانند یک کشور قانونمدار از طریق سامانه مشترک گمرکی همه ی معاملات تجاری و صنعتی را انجام‌ دهد.
. در این سامانه گمرکی مشترک، طالبان باید خط انتقال اعتبارات در معاملات را مشخص و تعریفمند کند که آیا کالای معاملاتی به سوی بازار و برای عرضه به عموم مردم روان می شود و یا اینکه انحصار کالا در دست گروههای خاصی می باشد .
تعریف خطوط انتقال اعتبارات تجاری و شناسای مبدا و مقصد و عوامل اعتبار بخش در این خط اعتباری مهمترین کار می باشد. اگر طالبان برای ایجاد تعریف این خط اعتبار سنجی و انتقال اعتبار با روسیه فدراتیو همکاری کرد می توان امید داشت روابط تجاری با روسیه فدراتیو را گسترش و در نهایت به یک رابطه صلح آمیز با روسیه فدراتیو دست یابد ولی اگر طالبان بخواهد عناصر تجاری خاصی در گسترش تجارت با دیگر کشورها را وارد معاملات بنماید و عموم مردم از تجارت بازداشته بشوند ، یعنی اینکه طالبان می خواهد در پوشش بازرگانان در فدراسیون روسیه عوامل تروریستی خود را رخنه دهد .
بنابراین اگر طالبان خواهان گسترش معاملات تجاری با روسیه فدراتیو است باید بتواند یک خط اعتباری در گمرکات و بنادر افغانستان تعریف و با قوانین مشخص در این خط اعتباری ، امکان اعتبار سنجی مبدا و مقصد و هر گونه انتقالِ اعتبارِ معاملات را تعریف کند تا دیگر بازرگانان در آن سوی مرز با اطمینان به انجام معامله بپردازند . این پیشنهاد می تواند راستی آزمایی طالبان هم قلمداد شود که آیا به راستی قصد بهبود زندگی مردم افغانستان و گسترش تجارت با روسیه فدراتیو دارد یا خیر؟".
Комплекс подготовки экспортного газа на Украине - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.12.2022
انتقال گاز روسیه به افغانستان از نگاه کارشناسان
حاکمیت نوسانی طالبان وابستگی به کشورها را نشان می دهد
در پیوند به پیوندهای روسیه با گروه طالبان یکتن از استادان افغانستانی یکی از دانشگاه های روسیه گفت: "حاکمیت طالبان اگر بر منافع ملی افغانستان متعهد باشد ،وروابط خودرا بر پایه ای منافع ملی با فدراتیف روسیه تامین نماید در منطقه می‌تواند نقش تاثیر گذار داشته باشد ،هم در مورد امنیت ‌وتجارت ،اما عملکرد حاکمیت طالبان در طول یک سال وپنچ ما ه در حالت نوسانات بود،که این حالت نوسانی حاکمیت طالبان ناشی از وابستگی به کشور های دیگر میباشد".
همه پیوندها بستگی به برسمیت شناخته شدن دولت موقت طالبان دارد
یکتن از کارشناسان مسایل سیاسی و اقتصادی که نخواست نامش گرفته شود، درباره برقراری پیوندها از سوی روسیه با دولت موقت گروه طالبان چنین دیدگاهش را بیان کرد: "ضمیر کابلوف نماینده روسیه در شرایط موجود کشور قند قند میگوید، که ذهن کسی با این حرف ها شیرین نمیشود، طالبان اکنون دامنگیر اختلافات درونی و مسائل امنیتی است شما خوب میدانید که تلاش چین در پاکستان و حال در افغانستان پیهم مورد حمله قرار میگیرد، انفجار در برابر وزارت خارجه حین مذاکره با چینایی ها گواه این ادعا است ورنه روسیه با شناخت که از افغانستان دارد در ساحه معادن، زراعت، ساختمان بند ها برق و زراعت نسبت به چین و کشور های دیگر موفق است. در صورتی که پول برق را وزیر انرژی و برق افغانستان توسط موتر از راه ترمز به ازبیکستان انتقال بدهد، ادعای تجارت و باز سازی حالا تنا در سطح حرف باقی می ماند، و گسترش برقراری پیوندها از سوی حکومت طالبان با کشور ها، نیاز به پیوندهای بانکی، باز بودن سفارت خانه ها، یعنی پس از برسمیت شناختن حکومت طالبان امکان دارد".
Президент РФ Владимир Путин на заседании Международного дискуссионного клуба Валдай - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 23.11.2022
پوتین: روسیه به ثبات وضعیت در افغانستان کمک خواهد کرد
یادآوری می کنیم، که گروه طالبان در پانزدهم ماه اگوست سال 2021 میلادی در یک معامله پنهانی و پیچیده با امریکا بدون درگیری یکبار دیگر بر افغانستان چیره شده و اشرف غنی رئیس جمهور حکومت پیشین افغانستان از این کشور گریخت.
گروه طالبان پس از یک ماه حکومت موقت اعلان کرد، که در آن بیش از 80 درصد از یک قوم اشتراک دارد و این حکومت موقت گروه طالبان را تاکنون هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است.
گروه طالبان هم پس از حاکمیت شان بر افغانستان، دستورهای سختگیرانه ای زیادی به ویژه در برابر زنان صادر کرده و به اجرا گذاشته است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала