عمران خان حملات پاکستان بر طالبان را غیر مسئولانه خواند

© @https://twitter.comعمران خان نخست وزیر پاکستان
عمران خان نخست وزیر پاکستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.01.2023
عضو شوید
عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان، حملات مقامات پاکستان علیه طالبان را غیرمسئولانه خوانده گفت که در نتیجه چنین الفاظ، اگر طالبان از همکاری با اسلام آباد در مبارزه با تروریزم دست بردارند، درگیری بی پایان خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک، طبق گفته های عمران خان، وزیر امور خارجه پاکستان به سراسر جهان سفر کرده است، اما وقت برای نشست با یک کشور همسایه "افغانستان" را پیدا نکرده است.
در این ارتباط یحیی چاوش رئیس حزب حرکت ملی خط میانه افغانستان ابراز نظر نموده به اسپوتنیک گفت که سخنرانی عمران خان در مورد افغانستان، نتنها غیر مسؤلانه بوده، بلکه پیامد های ناگواری برای پاکستان خواهد داشت.
عمران خان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.01.2023
حکم بازداشت عمران خان صادر شد
وی افزود: "من فکر میکنم در شرایط فعلی پاکستان به هیچ گونه جرئت حمله بر افغانستان را نخواهد کرد. سخنان را که عمران خان در مورد افغانستان گفته، بیهوده و بی مورد است. اگر حمله پاکستان با حمایت امریکا و بریتانیا صورت بگیرد، در آنصورت پاکستان مجبور به مبارزه در دو جبهه خواهد شد. اول این که ایالت بلوچستان پاکستان استقلال خود را خواهد گرفت. از طرف دیگر آزادیخواهان کشمیر نیز در کمین نشسته اند که آزادی خود بگیرند. میتوان گفت که ممکن پاکستان به میدان جنگ بزرگ در منطقه مبدل شود و از داخل پارچه-پارچه گردد".
چاوش تاکید کرد که ممکن وضع منطقوی، اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی پاکستان در حالت ناگوار قرار گیرد. اگر تحریک طالبان روابط خود را با پاکستان قطع کند، تجارت با این کشور قطع شود و طالبان پاکستان جبهه بگیرند، فکر می کنم به جز از پاکستان تجزیه شده، چیزی دیگری باقی نخواهد ماند. ایالت پنجاب نیز آزادی خود را خواهد گرفت و بلاخره پاکستان از بین خواهد رفت.
غوث جانباز تحلیلگر سیاسی گفت: "در کل سرکرده های طراز اول طالبان وابستگی ذات البینی، تاریخی، ایدالوژیکی و سیاسی با پاکستان دارند و به همین خاطر تشنج زیاد بین سرکرده های طراز اول طالبان و رهبری پاکستان مشاهده نمی شود. ممکن بیشتر نمایشی باشد. اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی، بی ارزش شدن اسعار پاکستان و فشارهای داخلی و خارجی باعث آن شد که پاکستان به لرزه بیاید".
درگیری نیروهای نظامی افغانستان و پاکستان در ولایت پکتیا - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.01.2023
۱۳ یورش از افغانستان بر خاک پاکستان در یک سال
جانباز افزود که بین طالبان پاکستان و افغانستان فرق نیست. نگرانی عمران خان از حکومت مرکزی این است که بین طالبان، قشری هم وجود دارد که تا حال تحت تاثیر پاکستان نیست.
قابل ذکر است که هیچگاه حامد کرزی، اشرف غنی، عبدالله عبدالله مورد پسند پاکستان نبودند. پاکستان از طالب بخاطر تضعیف حکومت افغانستان استفاده می کرد و آرزوی این را نداشت که نظام سرنگون شود و طالبان تمام قدرت را بدست بگیرد و باعث سر دردی برای پاکستان شود.
جانباز تاکید کرد که سیاست طالبان افغان و پاکستان فرق ندارد. عمران خان که از طالبان حمایت می کرد، حالا نمیداند با ایشان چطور عمل کند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала