آیا امریکا افغانستان را قربانی اوکراین کرد؟

© AP Photo / Rahmat GulАмериканские бронемашины MRAP на базе Баграм в Афганистане, покинутой американскими военными
Американские бронемашины MRAP на базе Баграм в Афганистане, покинутой американскими военными  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.01.2023
عضو شوید
نیکولای پاتروشف: خروج امریکا از افغانستان به درگیری اوکراین مرتبط است.
به گزارش اسپوتنیک، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه: بخشی از تجهیزات صادر شده از خاک افغانستان به اروپا و عمدتاً به پولند منتقل شده است.
وی در مجموع خاطرنشان کرد که حضور امریکا در افغانستان به مبارزه با تروریسم تبدیل نشد، بلکه به ایجاد طرح های فساد چند میلیون دالری و افزایش چند برابری تولید مواد مخدر تبدیل شد.

پاتروشف افزود: "خروج ناگهانی امریکایی‌ها از این کشور، همانطور که مشخص شد، تا حد زیادی به این دلیل بود که آنها روی اوکراین متمرکز بودند، جایی که به گفته آنها، آماده‌سازی رژیم دست نشانده کی ­یف برای اقدامات تهاجمی ضد روسیه بود."

این در حالی است که چندی پیش رئیس وزارت امور خارجه آمریکا آنتونی بلینکن، در یک نشست توجیهی در ماه دسامبر این مسئله را اذعان کرده بود که برا ی حمایت از اوکراین باید از افغانستان خارج می شدند.
Госсекретарь США Энтони Блинкен  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 22.12.2022
بلینکن: برای کمک به اوکراین باید از افغانستان خارج می شدیم
در این باره آقای احمد سعیدی کارشناس امور سیاسی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفتند که اظهارات آقای پاترشوف درست است و بر همگی آشکار است که آمریکا برای درگیری در اوکراین، از چند سال به این طرف درحال طرح ریزی یک سناریو بوده است که در آن بین دو کشور روسیه و اوکراین جنگی در بگیرد و زمینه سازی باشد برای ایجاد مشکلات برای فدراسیون روسیه.
برای اینکه اداره بایدن بتواند جنگ منظمی را در اوکراین مدیریت کند و کمک های کشور های اتحادیه اروپا را جذب کند، قوت های خود را از افغانستان بیرون کشید.
احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
کارشناس مسائل سیاسی
اقای سعیدی افزود: آمریکا نه تنها نیروهای خود را برای یکپارچگی بیشتر در درگیری اوکراین از افغانستان خارج کرد بلکه سلاح و مهماتی که قبلا قرارداد های آنها امضا شده بود تا به حکومت وقت افغانستان تحویل داده شود نیز از نیمه راه تغییر مسیر داده شد و به اوکراینی ها سپرده شد.
در این باره آقای ویس ناصری کارشناس سیاسی، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که "جنگ تبلیغاتی شدید در بین فدارسیون روسیه و ایالات متحده امریکا درجریان است. جنگ بیست ساله آمریکا در افغانستان و خروج نیروهای آنها از افغانستان هیچ ارتباطی به مسئله اوکراین ندارد."
امریکا در افغانستان به بن بست رسید و حضور طولانی مدت خود را در افغانستان، در تغییر اوضاع بی فایده دید و باعث خروج عجولانه و غیر مسئولانه آنها شد.
ویس ناصری - اسپوتنیک افغانستان
ویس ناصری
کارشناس سیاسی
آقای ناصری اضافه کرد که "آمریکا تجهیزات و نیروهای زیادی دارد و میتواند همزمان در چند جبهه بجنگد و خروج نیرو های آنها از افغانستان به مسئله اوکراین ارتباطی ندارد".
Секретарь Совета безопасности РФ Николай Патрушев - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.01.2023
پاتروشف - ایالات متحده ناگهان افغانستان را ترک کرد تا بر اوکراین تمرکز کند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала