آیا بحث و تبادل نظر علمای خارجی نقش در بهبود وضعیت کنونی افغانستان خواهد داشت؟

© Sputnik / Zahra Sayasمسجد شاه دو شمشیره در کابل پس از بازسازی
مسجد شاه دو شمشیره در کابل پس از بازسازی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.01.2023
عضو شوید
پاه‌ درمیانی علمای مسلمان جهان در مسایل مربوط به سرنوشت نامعلوم افغان ها در حکومت سرپرست طالبان.
به گزارش اسپوتنیک، ریاست دفتر وزارت امور داخله دولت موقت طالبان در بیانیه‌ای اظهار داشت شماری از علمای دینی مصر، سودان، لیبیا و فلسطین به افغانستان سفر کردند و با "سراج الدین حقانی" سرپرست وزارت امور داخله دیدار و گفتگو کردند.
بر اساس این بیانیه، سراج‌الدین حقانی در این دیدار خواسته است تا صدای افغانستان را به کشورهای جهان برسانند. طبق بعضی از گزارش ها، این علمای دینی مصر، سودان و فلسطین در پی منع تحصیل زنان و دختران در افغانستان با سرپرست وزارت امور داخله دولت موقت طالبان نیز گفتگو و تبادل نظر کردند. تعلیق تحصیل زنان و دختران در پوهنتون های افغانستان با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.
این در حالی است که پیش از این نیز "صادق عاکف مهاجر" سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت موقت طالبان با اظهار اینکه اسلام به زنان حق تحصیل، کار و کارآفرینی می‌دهد، گفته بود این گروه حاکم برای ایجاد یک "محیط امن" برای کار و تحصیل زنان تلاش می‌کند.
عاکف درباره اینکه چرا گروه حاکم در افغانستان زنان و دختران را از تحصیل و کار منع کرده است، به "الجزیره" گفته بود: "باید بگویم اسلام به زنان حق تحصیل داده است، اسلام به زنان حق کار داده است، اسلام به زنان حق کارآفرینی داده است. اگر اسلام اجازه آن را داده، من چطور می‌توانم آن را منع کنم. "قابل یاداوری است که، اتحادیه جهانی علمای مسلمان در یک اعلامیه گفته که درخواست این اتحادیه برای دیدار با رهبر طالبان، رد شده است.
"شیخ علی محی الدین قره‌داغی‌"، ریس اتحادیه جهانی علمای مسلمان، گفته است: این هیأت همچنان می‌خواست درهای اسلامی و بین‌المللی یا برخی از آنها را به روی طالبان بگشاید و علاوه بر رسیدگی به امداد رسانی به مردم افغانستان جهت فراهم کردن بودجه لازم برای آموزش و پرورش تلاش کند.
"فضل الهادی وزین"، عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان، می‌گوید: هدف این سفر و این هیات آشنایی با وضع افغانستان و تبادل افکار با رهبران حکومت افغانستان و علمای افغانستان و همچنان تبادل نظر در مورد قضایای مهم که از جنبه شرعی نیازمند تبادل نظر و حل و گفتمان است، بود.
هیئت علماء مصر، فلسطین، سودان و لیبیا در کابل با طالبان مذاکره می کنند اما سوال اینجا است که آیا مذاکرات علمأ و دانشمندان خارجی با طالبان می تواند روی تصمیم های آنها تاثیر گزار باشد؟
دراین باره آقای غوث جانباز، کارشناس مسائل روابط بین الملل، قبلا دیپلومات افغان در مسکو در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در قسمت سفر یک هیاّت کشور های اسلامی به افغانستان نزد طالبان باید گفته شود که اقدامات اخیر گروه طالبان، گروه حاکم در افغانستان نه تنها دنیای غیر اسلامی را بلکه دنیا اسلامی را هم سر دچار یک سلسله سراسیمه‌گی ها و حتی گیچ ساخته به خاطر از اینکه آنچه که طالبان به نیابت ویا به نمایندگی یا از نام دین اسلام میکنند هیچ ربطی به دین اسلام و ارشادات قرآن کریم، آیات قرآنی و احادیث نبوی ندارد.
آقای غوث جانباز معتقد است که مخصوصاً تمام چیز های که ارتباط میگیرد به تحصیل و تعلیم و حق کار زنان در جامعه اسلامی، این اقدامات طالبان کاملاً در تضاد و در منازعه مستقیم با ارشادات دین اسلام قرار دارد و این همه باعث بد نامی و ایجاد بدبینی ها در مقابل مسلمانان و کشور های اسلامی واقع میشود، به این خاطر کشور های اسلامی و نه تنها کشور های اسلامی کوشش میکنند که هیاّت های خود را به افغانستان نزد گروه طالبان روان بکنند، تا این گروه از خشونت روز افزون از خشونت که هیچ ربطی به اسلام ندارد دست بردار شوند، و خانم ها و دختران حقوق حقی شان را هم در چارچوب قوانین مدنی هم در چارچوب شرع احاطه بکنند.
آقای جانباز گفت: حق تحصیل، حق کار، حق مساوی انسان ها صرف نظر از جنسیت در دین اسلام و تمام قوانین تسجیل یافته و به این ترتیب فشار ها بالای طالبان روز افزون است‌ این هیاّت که امروز آمدند تا جای که معلومات نشان میدهد به تشویق و درخواست کنفرانس کشور های اسلامی هم صورت گرفته تا یک هیاّت از دانشمندان علوم اسلامی نزد طالبان برود و در قسمت تصامیم غیر اسلامی غیر انسانی که آنها اخیراً روی دست گرفتند همراه آنها صحبت بکنند و این پیام را برای شان برسانند که هیچ نوع حمایت را از کشور های اسلامی اینها بدست آورده نمیتوانند غیر از این که انتقادات بالای شان بیشتر شود فشار بالای شان بیشتر شود تا اینکه اینها در پالیسی های عمومی و روزمره خود تغییر وارد کنند.
همچنان از دید وی برای شان گوش زد میشود که اقدامات را که اینها روی دست میگیرند، مخصوصاً عملی میکنند در قسمت صلب حقوق خانم ها و دختران چه در قسمت تحصیل، چه در قسمت کار به او صبغه دینی و اسلامی ندهند این گوش زد را به طالبان میکنند که یک کار کاملاً غیر اسلامی است و برخاسته از فکر تهجر آمیز و افراطی گروه طالبان و حلقات که این ها را حمایه میکنند است و هیچ چیز مشترک با دین اسلام ندارند.
آقای جانباز در ادامه گفته هایش افزود: علما آمدند نزد این ها که این پیام را برسانند و هیچ نوع اقدام برای به رسمیت شناختن آنان این تلقی شده نمیتواند و فقط و فقط یک گوش زد، یک هشدار است.
به گفته این دیپلومات پیشین افغانستان در مسکو، طالبان را سفر این هیاّت علمای کشور های اسلامی به شمول فلسطین، مصر، سودان، لیبیا و غیره بسیار سراسیمه ساخته که بلاخره چگونه از این مشکل و این مذیقه که خود شان به دست خود آن را ایجاد کردند و نمیدانند که از این وضعیت شرم آور چگونه بیرون شوند.
آقای جانباز اضافه کرد: خود شان هم گیچ هستند و همین خاطر است که تلاش میکنند به یک ترتیب به این سراسامان بدهند که گویا مذاکره میکنند در سدد تسامع هستند و در سدد بیرون رفت از آن هستند در حالیکه تفکر افراطی و تندروانه طالب غیر قابل اصلاح است و فشار باید بالای این گروه هرچه بیشتر شود.
از سوی دیگر دراین باره آقای رحمت الله روند، کارشناس مسائل سیاسی و عضو اتحادیه نویسنده گان روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: "تا کنون طی بیشتر از یک و نیم سال همه کشور های جهان ، سازمان ملل متحد ، سازمان های حقوق بشر، سران، سازمان ها و نهاد های کشور های اسلامی از طرق مختلف به گروه متحجر طالبان مستقیم و غیر مستقیم همواره مراجعه وتقاضا کردند."

آقای روند گفت: این گروه قرون وسطایی قبیله یی مطابق موازین اسلامی، بین المللی و اساسات انسانی سیاست سختگیرانه خود را نرم ساخته با مردم کشور و کشور های همسایه و خارجی تعامل نماید، اما گروه تروریستی طالبان با این همه سابقه در آدم‌کشی و انواع شرارت و دزدی نوامیس و اموال مردم، زن ستیزی، تعصب ملی زبانی و مذهبی این همه فراخوان ها و خواست های برحق را نشنیده و به اعمال شنیع و بدوی خود ادامه میدهند.

این کارشناس مسائل سیاسی میگوید: "اینها شیعیان مسلمان را کافر و مشرک و مهدور الدم شمرده و دزدیدن اموال و نوامیس شیعه را بر خودشان حلال میشمارند. اندیشه منحط طالبانی از بنیادگرایی اسلامی و رسوم منحط و عقبگرای قبیلوی امتزاج یافته است، قابل تغییر و اعتماد نیست. چنانکه پیداست، این گروه بدوی و مزدور با تربیه ویژه مدارس دیوبندی پاکستان از اندیشه ضد انسانی، ضد ترقی و پیشرفت خود تا کنون، با وجود انتقادات داخلی و خارجی گامی عقب نشینی نکرده است، برعکس به اعمال غیر مدنی، غیر انسانی، دروغگویی و تزویر خود شدت بخشیده است."

آقای روند همچنین افزود: بنابران، با انچه که گفته امد، به نظر من، مذاکرات هیأت علمای مصر، فلسطین، سودان و لبیا هم با طالبان ، در روش و سیاست این گروه دشمن علم معرفت اثری نخواهد گذاشت. به قول معروف "آزموده را آزمودن خطا است"، " ابو جهل مسلمان شدنی نیست..."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала