امکان رشد کشت خشخاش در افغانستان در پی افزایش ۳ برابری ارزش موادمخدر

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaتبدیل تریاک افغانی به هروئین در ترکیه
تبدیل تریاک افغانی به هروئین در ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 07.01.2023
عضو شوید
معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران گفته است، که با توجه به افزایش بیش از سه برابری ارزش موادمخدر و گردش مالی ایجاد شده در بین کشاورزان افغانستانی، امکان دارد که گرایش این کشاورزان به تولید و کشت گیاه خشخاش و شاهدانه افزایش یابد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمدمسعود زاهدیان معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران در پاسخ به این پرسش که در سال آینده کشت تریاک، چرس و گل در افغانستان افزایش می‌یابد، تاثیرات مخرب این اتفاق در ایران چه خواهد بود و چه راهکار و توصیه‌ای برای مقابله با آن پیشنهاد می‌شود، افزود: به دلیل احتمال افزایش گرایش کشاورزان به تولید و کشت گیاه خشخاش و شاهدانه، در نتیجه هدایت این حجم تولید به سمت مرزهای ایران با هدف انتقال به بازارهای اروپایی افزایش خواهد یافت.
تبدیل تریاک افغانی به هروئین در ترکیه - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.04.2022
ایران آمادگی خود را برای تولید محصولات کشاورزی و کشت جایگزین خشخاش در افغانستان اعلام کرد
وی اظهار داشت: انتقال موادمخدر به سوی ایران زمینه دسترسی به موادمخدر را افزایش می‌دهد و جامعه هدف جوانان، نوجوانان و هموطنان هستند.
زاهدیان بیان کرد: اثرات تخریبی اعتیاد موجب ایجاد اختلال در شکوفایی کشور و ایجاد معضلات امنیتی، بهداشتی و درمانی برای آحاد مختلف جامعه می‌شود.
زاهدیان افزود: سازماندهی اقدامات مقابله در راستای مبارزه همه جانبه از مبدا تولید و به ویژه در مرزهای ورودی به کشور و برخورد با شبکه‌ها، باندها و خرده‌فروشان از جمله مواردی است که در راستای مقابله با ورود موادمخدر در اهداف ستاد مبارزه با موادمخدر قرار دارد.
وی بیان کرد: افزایش اقدامات درمانی و کلینیکی از سوی سازمان‌های مسئول درمان اعتیاد به منظور قطع زنجیره توزیع و مصرف نیز از اصلی ترین موضوعات مورد توجه ستاد است؛ اما مهمترین توصیه به خانواده‌ها بحث خودکنترلی و ارتقاء مهارت "نه گفتن به موادمخدر" است.
زاهدیان اظهار داشت: اگر همه ما به وظیفه اجتماعی و مراقبتی خود درست عمل کنیم و یاریگر همدیگر باشیم، دامنه بلای خانمانسوز اعتیاد مهار شده و ایمنی مناسب جهت جامعه و خصوصا جوانان ایجاد خواهد شد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала