مسئولیت راه ‌آهن حیرتان - مزار شریف به افغانستان سپرده شد

© Photo / MoCIAfghanistanواردشدن نخستین محموله‌ی کالاهای تجارتی – ترانزیتی چین به بندر حیرتان
واردشدن نخستین محموله‌ی کالاهای تجارتی – ترانزیتی چین به بندر حیرتان  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.12.2022
عضو شوید
بر اساس توافق مسئولان راه آهن افغانستان و ازبکستان، مسئولیت راه ‌آهن حیرتان - مزار شریف به افغانستان سپرده شد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از خبرگزاری تسنیم، در نتیجه مذاکرات هیئت افغانستان با مسئولان راه آهن ازبکستان، مسئولیت‌های راه ‌آهن حیرتان - مزار شریف از طرف ازبکستانی به افغانستان سپرده شد.
اداره راه آهن افغانستان در اطلاعیه‌ای نوشت، براساس این توافق مسئولیت‌های راه آهن حیرتان - مزارشریف که از نزدیک به 11 سال گذشته توسط شرکت ازبکستانی "سوگدیانا ترانس" انجام داده می‌شد، مطابق یک جدول زمانی منظم به اداره خط آهن افغانستان منتقل می‌شود.
اطلاعیه خاطرنشان کرد پس از این توافق، روند انتقال اموال تجاری به طور عادی جریان خواهد داشت.
پیش از این نیز "حکمت‌الله عبیدالله‌اف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ازبکستان اعلام کرده بود مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی درباره ساخت خط آهن ترمذ-کابل-پشاور به زودی آغاز خواهد شد.
وی همچنین گفته بود حجم تخمینی حمل و نقل از طریق خط آهن ترمذ-کابل-پیشاور برای نخستین بار می‌تواند به 3 میلیون تن و تا سال 2030 به بیش از 15 میلیون تن در سال افزایش یابد.
عبیدالله اف با اشاره به فواید این خط آهن گفت ده‌ها ذخایر معدنی واقع در مرکز افغانستان در گردش اقتصادی قرار می‌گیرند، بیش از 5 میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود و مشاغل جدید از جمله مشاغل مربوط به حمل و نقل ریلی در حال شکل گیری است.
گفتنی است که کل هزینه برآوردشده این پروژه 4.6 میلیارد دلار است که مدت اجرای پیش‌بینی شده آن 5 سال است. خط آهن جدید 10 شهر ازبکستان، افغانستان و پاکستان را به هم متصل و به بزرگراه اصلی لجستیک حمل و نقل منطقه تبدیل می‌شود.
Государственный флаг Узбекистана - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.12.2022
مرکز تجارت بین المللی جدید در مرز ازبکستان و افغانستان افتتاح شد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала