معاون وزیر خارجه روسیه: اقدامات طالبان در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر کافی نیست

© Sputnik / Nina Zotina /  مراجعه به بانک تصاویر Andrey Rudenko, arxiv şəkli
Andrey Rudenko, arxiv şəkli - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 30.12.2022
عضو شوید
اختصاصی
مصاحبه کامل اندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه با اسپوتنیک درباره مسائل روز افغانستان.
به گزارش اسپوتنیک، اندری رودنکو معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک افغانستان در مورد جهت گیری روابط روسیه و افغانستان تقریباً یک سال و نیم پس از روی کار آمدن طالبان صحبت کرد و در مورد موضع مسکو در قبال سیاست طالبان درباره وضع محدودیت ها بر زنان توسط طالبان، در مورد اجماع منطقه ای در مورد مسئله افغانستان، در مورد همکاری روسیه و سایر کشورهای مورد تهدید تروریستی از خاک افغانستان و همچنین لزوم حضور روسیه در این کشور در ارتباط با وضعیت کنونی افغانستان و منطقه، صحبت کرد.
سوال 1. شما روابط روسیه و افغانستان را بعد از یک سال چگونه ارزیابی می کنید؟ اوضاع به کدام سمت پیش میرود: آیا طالبان به رسمیت شناخته خواهند شد ، آنها توانایی ایجاد و توسعه روابط را دارند، یا جنگ داخلی جدید در پیش است؟
جواب: در پس زمینه های منفی منتشر شده توسط کشورهای غربی در مورد وضعیت افغانستان، رژیم جدید از خود ثبات و دوام نشان داده است. با این حال، باید دید که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت، همه چیز به اقدامات عملی بعدی طالبان و هم به اقدامات بازیگران خارجی بستگی دارد.
روسیه در ایجاد روابط با دولت جدید افغانستان به سیاست ثابت پایبند است، از همان زمان که جنبش طالبان به قدرت رسیدند، ما در گفتگو با کابل، به توسعه روابط دوجانبه، بخصوص در عرصه تجارت، فرهنگ، فعالیت های بشردوستانه، بدون اشاره به رسمیت شناختن، اولویت داده ایم.
چنین به نظر میرسد که ایجاد کابینه فراگیر به مشروعیت بین المللی رهبری فعلی افغانستان کمک خواهد کرد. این تنها در صورتی عملی می گردد که نگرانی های تمام جناح های اصلی سیاسی و قومی در کابل مد نظر گرفته شود که به نوبه خود خطرات تشدید درگیری جدید بین افغانها را کاملاً از بین می برد.
ما از طالبان انتظار داریم که نورم های اساسی حقوق بشر را در نظر بگیرند، در حالی که آنها دیدگاه های خود را در مورد ترتیب زندگی عمومی بر افغان ها تحمیل می کند. تصمیمات آنها را در عرصه محدودیت های اعمال شده برای مشارکت فعالیت کاری دختران و زنان در تحصیلات نتیجه معکوس خواهد داشت.
سوال 2. چندی قبل چهارمین نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان برگزار شد. نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در مورد افغانستان، ضمیر کابولوف گفت که وظیفه این نشست " توسعه رویکرد فرا منطقه ای" در مورد معضل افغانستان بود. آیا شرکت کنندگان فرمت مسکو در طرح ریزی این رویکرد سهم گرفتند؟ هدف آن چی است؟ اگر نه، چی عوامل دارد؟
جواب: در مجموع می توان گفت که اجماع منطقوی قبلاً در مورد چالش های افغانستان شکل گرفت که در نشست چهارم مجدداً تأیید شد. در فرمت مسکو تاریخی 16 نوامبر امسال، مشخص شد که در این نشست بر علاوه متحدین سنتی ما، نمایندگان حکومت های عربی و ترکیه نیز که علاقمند به حل و فصل افغانستان بودند، شرکت نمودند.
برخلاف غربی ها که دست به باج خواهی آشکار می زنند، ما همراه با شرکای منطقوی برای احیای صلح، از طالبان خواستار اجرای دقیق الزامات حقوق بشر، ایجاد دولت مستقل، بی طرف و خودکفا، آزاد از تروریسم و ​​جرایم مواد مخدر شدیم.
کشورهای شرکت کننده در اجلاس مسکو از جامعه بین المللی تقاضای همبستگی داشتند، کمک به مردم افغانستان در بازسازی پس از جنگ، آزادسازی ذخایر ملی افغانستان که در اختیار غربی ها است،و همچنین تشویق ایالات متحده و سرسپردگان آن برای رفع انسداد مالی غرض احیای اقتصاد افغانستان، در بیانیه مشترک نتایج نشست مسکو منعکس گردید.
سوال 3. طبق درخواست وزارت خارجه روسیه، در افغانستان 20 گروه تروریستی در حدود 10 هزار نفر فعالیت دارند. روسیه وضعیت "رشد پتانسیل مخفی تروریستی در افغانستان" بسیار خطر ناک است. حالا کدام کشور ها غرض مبارزه با تهدیدات تروریستی از افغانستان با کشور مانند روسیه همکاری دارند؟
جواب: موضوع مبارزه مشترک با تروریزم، از جمله آنچه که از خاک افغانستان سرچشمه می گیرد، موضوع مهم در دستور کار ما با بازیگران منطقه ای است. این موضوع به طور مرتب در تماس های دوجانبه با چین، هند، ایران، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی و دیگر شرکای ما، در پلتفرم های چندجانبه، موضوع مبارزه با تروریسم در چارچوب سازمان همکاری شانگهای، کشورهای مستقل مشترک المنافع، CSTO، فرمت مشاوره مسکو و میکانیزم های دیگر در حال بررسی است.
ابزار تعامل نه تنها شامل بازرسی منظم و تبادل تجربه ها، بلکه کمک به آموزش پرسنل افغانی است که اتفاقاً ما می خواهیم آن را ادامه دهیم.
در شرایط دشوار انسانی و اقتصادی افغانستان، از جمله به دلیل مسدود کردن مستمر دارایی های ملی توسط کشورهای غربی، سازمان های تروریستی بین المللی به دنبال تقویت مواضع خود و همچنین جلب حمایت نیروهای خارجی که در تلاش بی ثبات کردن اوضاع درتمام منطقه هستند. نمونه بارز آن حمله تروریستی خونین در نزدیکی سفارت روسیه در کابل در ماه سپتامبر سال جاری بود که در نتیجه آن دو تن از همکاران ما جان باختند.
با این همه، وضعیت افغانستان و مناطق اطراف آن حضور مستقیم روسیه در این کشور را ایجاب می کند ، به ویژه در ولایات شمالی و کار برای بازگشایی سرکنسولگری فدراسیون روسیه در مزار شریف جریان دارد.
سوال 4: طالبان ادعا می کنند که افغانستان امن است و افغانستان تهدیدی برای سایر کشورها نیست. چنین اظهارات را چگونه ارزیابی می کنید؟
جواب: ما از نیات دولت افغانستان برای ریشه کن کردن تروریسم و ​​تولید مواد مخدر و همچنین جلوگیری استفاده از خاک افغانستان علیه منافع کشورهای ثالث استقبال می کنیم. کابل گام هایی در این راستا برداشته شده است. اداره طالبان از ماه اپریل سال جاری اقداماتی را برای از بین بردن شبه نظامیان داعش در شمال و شرق کشور اتخاذ کرده است. کشت خشخاش و همچنین تولید و فروش حمل و نقل قاچاق انواع مواد مخدر را ممنوع کرد. با این حال، اقدامات افغانستان هنوز کافی نیست.
کابل باید تلاش‌ها را برای ریشه‌کن کردن تروریزم و ​​دیگر تهدیدها افزایش دهد. با این همه، ما درک می کنیم که پتانسیل مقامات افغانستان به دلیل محدودیت های غیرقانونی ذکر شده از سوی کشورهای ثالث محدود است.
سوال5: وزارت خارجه روسیه کتاب سفید درباره جنایات جنگی امریکا و ناتو را در افغانستان منتشر کرده است. آیا روسیه اقدامات مشخصی را انجام خواهد داد، و اگر چنین است، چه اقداماتی را انجام خواهد داد تا مسئولین مرگ هزاران غیرنظامی افغان را به خاطر جنایات که مرتکب گردیده، به دست عدالت بدهد؟ آیا در دیدار با نمایندگان منطقه این موضوع مطرح شده است؟
جواب: جنایات پرسنل نظامی امریکا، بریتانیا، آلمان، استرالیا و سایر کشورها علیه مردم ملکی در افغانستان در جریان بیست سال اشغال نظامی این کشور، نباید بدون مجازات بماند. "کاغذ سفید در مورد حقایق کشتن غیرنظامیان در افغانستان" بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط کارشناسان مستقل سازمان ملل متحد و سایر آژانس های بین المللی است.
کتاب تمام جنایات که سربازان امریکایی و ناتو در جریان مبارزات افغانستان مرتکب شده اند را پوشش نمی دهد. ما انتظار داریم که مقامات جدید افغانستان آن را مبنا قرار دهند و آن را با موارد جدید که هنوز ناشناخته مانده اند تکمیل کنند. ما مشترکاً در این عرصه کار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که مجرمین مجازات شده‌اند، نزدیکان کشته شدگان و مجروحین شاهد عدالت گردیدند.
رئیس اداره مرکزی معنوی مسلمانان روسیه، مفتی طلعت صفا تاج الدین در مراسم تحلیف ریاست جمهوری روسیه. - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.12.2022
علمای دینی مسلمان روسیه، به توقف کمک های بشر دوستانه انتقاد کردند
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала