سود گروه طالبان و زیان شهروندان از تحریم های غیر هدفمند و کور غرب

© @https://twitter.comپرچم طالبان
پرچم طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 24.12.2022
عضو شوید
در حال حاضر گروه طالبان سعی بر بستن بیشتر راه های ارتباطی با دیگر جوامع را دارد تا جامعه افغانستان را بیشتر کنترل کند و تحریم های غیر هدفمند و کور غرب بر پیچیدگی موضوع می افزاید.
به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک نشست خبری روز پنجشنبه گفت، کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده با اعمال فشارهای تحریمی بر کابل، تلاش‌های مقام های کنونی افغانستان در مبارزه با تروریزم را تضعیف می‌کنند.
به گفته این دیپلمات روسی، در این شرایط، ادامه همکاری های مشارکتی عملی بین کشورهای همسایه افغانستان "به منظور تضمین امنیت برابر و غیرقابل تقسیم در سطح منطقه ای و جهانی به ویژه مورد تقاضا است".
هدف از تحریم گروه طالبان از سوی غرب بی ثباتی منطقه است
در این باره حمید تبرزن کارشناس مسایل سیاسی دیدگاهش را درباره تاثیرات تحریم های غرب بر افغانستان چنین بیان کرد: "بی گمان افغانستان با حاکمیت گروه طالبان محلی برای رشد تروریسم است، اما گروه طالبان می داند اگر تهدیدهای گروه های تروریستی در برابر دیگر کشورها عملی بشود همان رویدادهای ۲۰ بیست سال پیش بر سر طالبان آوارده خواهد شد. بنابراین گروه طالبان با عبرت از گذشته، امروز سیاستی نوین درپیش گرفته است تا تهدیدهای تروریستی در برابر دیگر کشورها کاهش یابد و سعی دارد پیوندهایی در زمینه های سیاسی و اقتصادی با دیگر کشورها داشته باشد. عقلانیت امور دولتی حکم می کند، در مناسبات دولتی و امنیتی، نباید با نگاه سیاه و روشن و با منطق صفر و یک ( منطق باینری ) به پدیده های سیاسی نگاه کرد، بلکه باید از هر ظرفیت و هر فرصتی که طالبان ایجاد می کند برای کاهش تهدیدهای تروریستی بهره برداری کرد تا از پرداخت هزینه های دیگر پیشگیری شود".
واکنش ترامپ نسبت به قطعنامه شورای امنیت علیه اسراییل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.12.2022
تمدید تحریم ها شورای امنیت بالای طالبان
او در ادامه افزود: "در این میانه برای طرح ریزی تحریم ها باید میان اعضای تروریست و بخش های خدمات عمومی دولتی و اقتصاد خُرد افغانستان تفکیک و تمییز قائل شد. چرا که گسترش تحریم ها بر کلیت جامعه افغانستان زمینه ی عصبانیت و عصیان در جامعه را گسترش می دهد و گسترش ارتباطات با دیگر جوامع در نزد مردمان افغانستان می توان عنوان کرد، که “می توان زندگانی بهتری داشت و به سعادت معنوی و مادی رسید و همچنین تبلیغ عقاید خود را داشت “ بدون اینکه دست به خشونت و کشتار زد. این معنا در حالتی صورت واقعیت می گیرد، که راه های ارتباطی جامعه افغانستان باز باشد. در حال حاضر طالبان سعی بر بستن بیشتر راه های ارتباطی با دیگر جوامع را دارد تا جامعه افغانستان را بیشتر کنترل کند و تحریم های غیر هدفمند و کور غرب بر پیچیدگی موضوع می افزاید".
او درباره تأثیر ویرانگر تحریم های غرب بر اقتصاد افغانستان روشنی انداخته و گفت: "در چنین حالتی اگر هدف تحریم ها محدود ساختن گروههای تروریستی است، تحریم ها باید هدفمند باشند و با هماهنگی کشورهای همسایه افغانستان انجام‌ گیرد تا میان بازرگانی آزاد مردمان افغانستان و مبادلات گروه های تروریستی تفکیک قایل بشود و باید با ایجاد یک مرکز بین المللی ثبت معاملات بازرگانی در یک مرکز ضد تروریستی بر معاملات بازرگانی با افغانستان نظارت داشت تا امکان ارایه اپیوندهای بازرگانی با افغانستان فراهم آید بدون آنکه گروههای تروریستی از منافع بازرگانی بهره ببرند این مهم تنها هنگامی امکان پذیر است که تعریف تروریسم گزینشی و سلیقه ی نباشد و باید برای تروریسم یک تعریف جهانشمول قائل شد و اگرنه، عنوان تروریسم و مبارزه با تروریسم، تحت منافع دولت ها و منافع سیاسی دولت ها تعریف خواهد شد و بیشماری تعریف ها در مفهوم تروریست، هرج و مرج به وجود می آورد. چنانچه امروزه شاهد پدیده ای به نام‌ "تروریسم خوب" و " تروریسم بد"هستیم این دوگانگی در برخورد با تروریسم از دلایل و عوامل توسعه تروریسم و شکست مبارزه با تروریسم است ".
Мужчины покупают талибские  флаги на улице в Кабуле - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.08.2022
هشدار طالبان به سازمان ملل: از تحریم به عنوان "ابزار فشار" کار نگیرید
او همچنان چند پرسشی را متوجه غرب ساخت و گفت:
- اگر غرب گروه طالبان را تروریسم می دانست، چرا بر نفوذ عوامل طالبان در نظام جمهوریت افغانستان چشم پوشید؟
- اگر غرب گروه طالبان را تروریست می دانست، چرا با این گروه گفت و گو کرد؟
- اگر غرب گروه طالبان را تروریست می دانست با علم به اینکه با بیرون شدن نظامیان غربی از افغانستان، جمهوری افغانستان به راحتی فرو خواهد افتاد، باز هم نظامیان غربی از افغانستان بیرون شدند؟
- اگر غرب گروه طالبان را تروریست می دانست، چرا با علم به اینکه با فروافتادن دولت جمهوری اسلامی، جنگ افزارهای دولت جمهوری اسلامی افغانستان به غنیمت گروه طالبان می رسد، باز هم نظامیان غربی از افغانستان بیرون شدند؟
پاسخ پرسش های چهارگانه بالا نشان می دهد ، تحریم کور و بی هدف بر کلیت جامعه افغانستان نه بخاطر محدود ساختن گروه های تروریسم بلکه با هدف گسترش بی ثباتی در افغانستان است تا اینبی ثباتی بر همسایگان افغانستان که از هدف های آینده توسعه هدف های سیاسی و اقتصادی امریکا هستند، تاثیر منفی بگذارد و همسایگان افغانستان را مجبور به پذیرش سیاست های امریکا بنماید.
Замир Кабулов - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.07.2022
کابلوف: تحریم های غرب اثربخشی مبارزه طالبان را با تروریسم کاهش می دهد
تاثیر تحریم ها بر مردم عادی بیشتر از گروه طالبان است
یکتن از استادان علوم سیاسی افغانستانی یکی از دانشگاه های روسیه درباره تاثیر تحریم های امریکا بر گروه طالبان در حال حاضر گفت: "پس از فروافتادن نظام جمهوری در افغانستان و روی کار آمدن نظام گروه طالبان چگونگی کنترل چرخه اقتصادی کشور، در کنار دیگر چالش‌ها و نگرانی‌های حقوق بشری، یکی از پرسش‌های مهمی است که مردم افغانستان را نگران ساخته، چرا که در حکومت‌های گذشته به خصوص در بیست سال پسین، بیشترین قسمت از بودجه افغانستان از سوی کمک‌های جامعه جهانی به خصوص ایالات متحده امریکا تمویل می شد".
او درباره این که تحریم ها در برابر گروه طالبان چقدر می تواند به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان آسیب برساند، خاطر نشان کرد، که اقتصاد افغانستان چون یک اقتصاد مختلط بوده و در حال حاضر بیشتر مردم افغانستان بیکار و در زیر خط فقر زندگی می کنند و گروه حاکم هم اگرچه به ظاهر زیر تحریم قرار دارند، اما ندارند و این مردم هستند که زیر فشار اقتصاد قرار دارند نه گروه حاکم.
تمدید تیم نظارت بر تحریم های مربوط به طالبان توسط سازمان ملل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 19.12.2020
تمدید تیم نظارت بر تحریم های مربوط به طالبان توسط سازمان ملل
او گفت: "هرچند تحریم‌ها روی توانایی گروه طالبان در حکمرانی تاثیر می‌گذارد، با این حال تاثیر بزرگترش روی اقتصاد مردم افغانستان خواهد بود. تا ثیر ویرانگر تحریم های غرب در برابر گروه طالبان به‌ معنی توقف کمک‌های خارجی، اعم‌ از دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی است. قسمت زیادی از بودجه افغانستان از سوی نهادهای بین‌المللی نظیر بانک جهانی، بانک توسعه آسیایی، آژانس توسعه جهانی ایالات متحده و دولت های خارجی تامین می‌شد، که قطع این کمک‌ها به معنی توقف پروژه‌های توسعه یی در افغانستان است. این امر از یک طرف سبب توقف روند توسعه اقتصادی و رشد زیربناها در افغانستان می‌گردد و از طرف دیگر نیز اختلال در "گردش چرخه‌ی درآمد، مصرف و بازار" را به بار خواهد آورد".
او همچنان خاطر نشان کرد، که از دید من هیچ تحریمی وجود ندارد چون هر روز ما گواه رسیدن میلیون ها دالر به این گروه از سوی غرب هستیم و گروه طالبان جیره خور و سربازان آنان هستند.
در همین حال برخی کارشناسان دیگر می گویند، که نمی توان یک گروه تروریستی را برای نابودی گروه تروریستی دیگر بکار گرفت. این یک کار منطقی نیست و این کار سبب گسترش تروریسم و افراط گرایی در منطقه خواهد شد، که هم اکنون پس از چیرگی گروه طالبان بر افغانستان گواه آن در کشورهای همسایه این کشور هستیم و این یک خطر بسیار بزرگ برای کشورهای همسایه این کشور و منطقه است. این گروه نه تنها تحریم، بلکه از قدرت بر انداخته شود تا سبب افزایش افراط گرایی در منطقه نشود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала