حکمتیار: رهبری انتحاریان از کابل به دوشنبه منتقل شده است

© Sputnikگلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.12.2022
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی در خطبه نماز جمعه امروز گفت، که رهبری یورش های انفجاری از کابل به دوشنبه، پایتخت تاجیکستان منتقل شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنلف گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت، که یورش های انفجاری بر مسجد حزب اسلامی، سفارت پاکستان و یورش به محل اقامت چینی‌ها در کابل از سوی یک گروه به رهبری یک تاجیکستانی انجام شده است.
حکمتیار پس از حمله مهاجمان مسلح بر مسجد حزب اسلامی گفته بود: مدرکی که از نزد مهاجمان به دست آمده، بیرق داعش در واسکت انتحاری مهاجمان جابه‌جا شده و آنها شهروندان تاجیک بودند. رهبر حزب اسلامی هنگام حمله در مسجد حضور داشت.
تاکنون هیچ گروهی مسئولیت یورش بر گلبدین حکمتیار را بر عهده نگرفته است.
Лидер Исламской партии Афганистана Гульбеддин Хекматияр - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.12.2022
حکمتیار: عاملین حمله بر حزب اسلامی، تاجیکستانی بودند
گلبدین حکمتیار روز جمعه بیست و پنجم قوس گفت، که پیش از "اشغال" افغانستان پدیده حملات انفجاری در کشور وجود نداشته است. او افزود در جریان "اشغال شاهد بودیم که انفجاری در مسجد، مدرسه، مکتب و درمانگاه صورت گرفت و رسانه‌های دولتی لتی آنرا حملات انتحاری تبلیغ کردند و آن را به مهاجدین نسبت دادند." آقای حکمتیار تصریح کرد که هیچ سند که هویت انتحاری و نسبت آنرا با مجاهدین نشان دهد وجود ندارد. او گفت رسانه‌های دوهر انفجاری را حملات انتحاری تبلیغ کردند.
در سال‌های گذشته آقای حکمتیار گفته بود که "عملیات استشهادی" وظیفه مقدس است اما "انتحاری" حرام است.
طالبان از جمله گروه‌های جهادی است که در دوهه گذشته مسئولیت مرگبارترین حملات انتحاری و انفجاری را به عهده گرفته است. در حال حاضر نیز طالبان نیروی انتحاری خود را حفظ کرده و آنرا تبلیغ می‌کنند.
گروه داعش در هفته‌های اخیر مسئولیت شماری از حملات از جمله مسئولیت حمله به سفارت پاکستان و محل اقامت شهروندان چینی در کابل را بر عهده گرفته است. داعش اخیرا گفت که دو مهاجم به هتل در شهرنو کابل تاجیکستانی بودند.
مقامات تاجیکستان به گونه رسمی در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند.
با این حال، شماری از کارشناسان تاجیک به تازگی به رسانه آسیاپلاس در خصوص این موضوع واکنش نشان دادند.
رحمت‌الله عبدالله‌اف، کارشناس تاجیک گفته است که موضع محکم دوشنبه در مورد تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان منجر به توطئه شده و بعضی حملات در افغانستان به شهروندان تاجیکستان نسبت داده می‌شود. این کارشناس تاجیک همچنین گفت: "داعش تا دیروز طالبان بود. کسانی که با حکومت کنونی و سیاست‌های طالبان موافق نیستند را می‌توان به هر جنایتی متهم کرد."
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала