اسرار توافقات بین مقامات سعودی و چین علیه غرب

© AP Photo / Saudi Press AgencyПредседатель КНР Си Цзиньпин во время визита в Саудовскую Аравию
Председатель КНР Си Цзиньпин во время визита в Саудовскую Аравию - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.12.2022
عضو شوید
اختصاصی
رئیس کمیته امور خارجی مجلس شورای عربستان سعودی طی مصاحبۀ اختصاصی با اسپوتنیک توضیح داد که چرا اجلاس سران چین و اعراب از نظر حضور، نمایندگی و نفوذ با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی بی سابقه بوده است. آنچه پادشاه های خلیج مؤفق به مذاکره با پیکن شده اند.
وی تاکید کرد: شاید مهم‌ترین نکته این باشد که اجلاس سران از نظر سیاسی کاملاً بی‌طرف دایر گردد، در قدم اول چشم‌اندازهای اقتصادی مورد بحث قرار گرفت. به خصوص که پادشاهی یک صادرکننده عمده نفت است و بیشتر بازارهای نفت در خلیج فارس به سمت شرق یا در ترانزیت از طریق چین حرکت می کنند. گفته شده است: "این نشست برای یافتن تعادل اقتصادی در مواجهه با خطرات جدید ضروری بود. بار دیگر تاکید می کنم: همین واقعیت برگزاری اجلاس هیچ چیزی را نمی دهد. این فقط منافع اقتصادی را که فعلاً پادشاهی ما بیان می کند."
 عربستان سعودی قرارداد بزرگ نفتی با چین را قطع کرد  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.08.2020
عربستان سعودی قرارداد بزرگ نفتی با چین رافسخ کرد
-این که اکنون جهان به بحران اقتصادی جدی مواجه شده است. آیا این نشست پیامدهای اقتصادی مستقیمی برای کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه خواهد داشت؟
در پاسخ گفته شد، شک نیست که برنامه اساسی توسعه چشم انداز 2030 عربستان سعودی بر اقتصاد متمرکز است: زمانی که نفت در پس زمینه یا جایگاه سوم در اقتصاد جهانی فروکش کند، چگونه در آینده توسعه خواهد یافت. البته، این اجلاس راه را برای همکاری های اقتصادی گسترده ای هموار کرد که پیامدهایی در میان مدت و بلند مدت خواهد داشت.
- نارضایتی غرب از چنین همکاری ها از قبل محسوس شده است. چگونه پادشاهی قصد دارد با فشار قریب الوقوع غرب، به ویژه واشنگتن مقابله کند؟
به طور عموم کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی در تلاش برای دستیابی به تعادل بهینه و بی طرفانه در روابط بین‌الملل هستند، بنابراین برای بازیگران خارجی بسیار عجیب و غیردوستانه خواهد بود که شرایط خود را به ما دیکته کنند یا ترجیح دهند.
عربستان برنامه راکت‌های بالستیک خود را به کمک چین توسعه داده است - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 06.06.2019
عربستان برنامه راکت‌های بالستیک خود را به کمک چین توسعه داده است
منافع ملی ما اولویت مسلم ماست و با هیچ بازیکن مضر سازگار نخواهیم شد. هماهنگی توسعه همکاری اقتصادی نه تنها با غرب، بلکه با شرق نیز برای ما مهم است. بازارهای انرژی متعادل در هر دو بخش جهان برای ما مهم است. ما امیدواریم که واشنگتن به انتخاب ما احترام بگذارد. از آنجایی که ایالات متحده در راستای منافع خود عمل می کند، ما نیز حق داریم همین کار را انجام دهیم."
-به گفته محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، این اجلاس مرحله جدیدی را در سیاست خارجی عربستان سعودی باز می کند. ممکن است از شاخص های کلیدی این مرحله جدید تاریخی نام ببرید؟
وی در پاسخ گفت: "خوب، بیایید مستقیماً از اجلاس شروع کنیم. از نظر حضور، نمایندگی با نسبت "کشور به رئیس دولت" و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی بی سابقه شده است. علاوه بر این، چین و خلیج فارس هم هستند. مناطقی که مستقیماً در شکل دادن به آینده اقتصاد نقش دارند. همکاری ما کلید موفقیت در آینده است که نشانگر رشد عربستان سعودی در عرصه بین المللی است".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала