بسته شدن دفتر مرکزی خبرگزاری جمهور در کابل

© jomhornewsبسته شدن دفتر مرکزی خبرگزاری جمهور در کابل
بسته شدن دفتر مرکزی خبرگزاری جمهور در کابل - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.12.2022
عضو شوید
خبرگزاری جمهور از بسته شدن دفتر مرکزی این خبرگزاری پس از ۱۳ سال کار دوام‌دار در کابل خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری جمهور روز شنبه ۱۹ قوس با نشر خبرنامه‌ای نوشت، که این تصمیم پس از اخطارهای دوامدار استخبارات گروه طالبان و نهادهای زیر امر آنان از سوی رییس و صاحب امتیاز خبرگزاری جمهور اتخاذ شده است.
در خبرنامه آمده است: "در نخستین اخطار جدی، به تاریخ ۶ ثور ۱۴۰۱ ریاست نظارت بر رسانه‌های حکومت طالبان، خبرگزاری جمهور را متهم به فعالیت ضد امارت اسلامی و تلاش برای سرنگون کردن حکومت طالبان کرده و از رییس خبرگزاری جمهور خواستند، هیچ تحلیل، خبر و گزارشی بر ضد امارت اسلامی نشر نکنند و حتا از نشر اخبار منفی در مورد حکومت طالبان خودداری نمایند".
Афганские СМИ - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.12.2020
بودجه 750 هزار دالری آمریکا برای حمایت از "رسانه های مستقل" در افغانستان
این خبرگزاری افزوده است، که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر نیز ریاست استخبارات طالبان طی تماس‌ها و ارسال پیام‌های تهدیدآمیز، دستور می‌دادند که تحلیل‌ها و گزارش‌های حاوی نقد حکومت طالبان از روی ویب‌سایت و صفحه فیس‌بوک خبرگزاری جمهور حذف شود.
در خبرنامه همچنان ذکر شده است که مسئول این خبرگزاری بارها از طریق تماس تیلیفونی و احضار و اخطار از سوی مسئولان طالبان مورد تهدید و بازپرسی قرار گرفته است.
این خبرگزاری درباره ادامه کارش نوشته است، که کار این خبرگزاری از این پس با استفاده از سیستم اطلاع‌رسانی و روزنامه‌نگاری شهروندی ادامه خواهد یافت. ما متعهد به رسالت انسانی خود در راستای ارائه خبر و تحلیل‌های روشنگرانه خواهیم ماند. خبرگزاری جمهور ضمن انجام رسالت رسانه‌ای خود، در حکومت‌های حال و پیشین، یک رسانه‌ی منتقد بوده و ازین پس نیز رویه و روش انتقادی خود را ادامه خواهد داد. یقین داریم مسیر پیش رو برای ما بسیار سنگین و دشوار خواهد بود اما از دید ما، اطلاع‌رسانی و روشنگری، جزو وظایف و حقوق اولیه‌ی انسانی و مسئولیت شهروندی ماست. ما از تمامی دوستان و نویسندگان و تحلیل‌گران و خبرنگاران آزاداندیش و وطن‌دوست خود تقاضا داریم ما را در مسیر آینده مان تنها نگذارندو با نگارش تحلیل ها و خبرهای موثق ما را در برابر خفقان یاری برسانند".
یادآوری می کنیم، که خبرگزاری جمهور در حالی از بستن دفتر مرکزی خود در کابل خبر می‌دهد که با روی‌کار آمدن طالبان در افغانستان، محدودیت‌های شدیدی در برابر کار رسانه‌ای در کشور وضع شده است.
در آخرین مورد، طالبان نشرات رادیو آزادی و رادیو صدای امریکا روی موج اف‌ام در افغانستان را متوقف کردند‌.
چندی‌ پیش دامنه‌های انترنتی روزنامه ۸صبح و زاویه میدیا نیز از سوی طالبان بسته شد‌ که واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала