نابودگران بودا از بودا نگهبانی نمی کنند

© Sputnik / Z. Safariبامیان؛ پایتخت فرهنگی کشورهای سارک در یک نگاه
بامیان؛ پایتخت فرهنگی کشورهای سارک در یک نگاه  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.12.2022
عضو شوید
یک رسانه ای هندی نوشته است، که جنگجویان گروه طالبان از بودای بامیان نگهبانی نمی کنند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغانستان انترنشنل، یک رسانه هندی روز جمعه ۱۸ قوس گزارش داد که به رغم وعده‌های طالبان، این گروه از آثار باستانی و بودای بامیان نگهبانی نمی‌کنند. نیوز۹ با یادآوری اینکه طالبان در سال ۲۰۰۱ بودای بامیان را منفجر کردند، نوشته است هیچ شواهدی هم وجود ندارد که بازسازی این مکان در آینده انجام شود.
 شلیک افراد طالبان بر بودای بامیان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 01.11.2021
شلیک افراد طالبان بر بودای بامیان
نیروهای طالبان در ماه ماچ سال ۲۰۰۱ به دستور ملامحمدعمر، رهبر و بنیانگذار این گروه، دو پیکره بزرگ صلصال و شهمامه ولایت بامیان را منفجر کردند.
رسانه‌ هندی درباره جزئیات انفجار این مکان نوشته است، که ویران کردن به صورت مرحله‌ای انجام شد؛ در ابتدا طالبان با سلاح‌ و توپ شلیک کردند که هرچند باعث آسیب شدید شد، اما آنها را از بین نبرد. سپس طالبان ماین‌های ضد تانک را در پایین طاقچه‌های مجسمه‌ها قرار دادند تا وقتی که مجسمه‌ها شکسته شدند. بعد از آن طالبان مواد منفجره را در سوراخ های بودا قرار دادند. پس از اینکه یکی از انفجارها نتوانست صورت یکی از بوداها را از بین ببرد، طالبان از موشک کار گرفتند.
این رسانه گفته پیکره‌های دو بودای بزرگ از بین رفته‌اند، اما خطوط کلی آن هنوز قابل تشخیص است، با این حال طالبان به وعده خود برای نگهبانی از آن عمل نکرده‌اند.
در آغاز چیرگی گروه طالبان بر ولایت بامیان، جنگجویان این گروه پیرامون پیکره های بودای بامیان را کندن کاری کردند. والی طالبان در بامیان کاوش را تایید کرده بود. از سوی دیگر، افراد طالبان پارسال بر رواق بودای بامیان تیراندازی کردند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала