ستم گروه طالبان بر باشندگان پنجشیر/ از آزار داکتران و بیماران تا شکنجه به خاطر انفجار

© Photo / M.Sکوتل آستانه کلان ولسوالی آبشار ولایت پنجشیر
کوتل آستانه کلان ولسوالی آبشار ولایت پنجشیر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 09.12.2022
عضو شوید
جنگجویان گروه طالبان در ولایت پنجشیر، داکتران و بیماران را در درمانگاه ها را آزار می دهند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات روز، منابع محلی در ولایت پنجشیر می‌گویند، که نظامیان طالبان در درمانگاه ها بی‌نظمی، رعب و وحشت خلق می‌کنند. به‌گفته‌ی منابع، طالبان همواره با سلاح و به شکل دسته‌جمعی داخل معاینه‌خانه‌ها می‌شوند و داکتران و بیماران را با برخورد نامطلوب‌شان اذیت می‌کنند.
یک منبع که خواست نامش در خبر ذکر نشود، گفت: جنگ‌جویان طالبان همه‌روزه با وسایط نظامی و مسلح داخل درمانگاه رخه می‌شوند. به‌گفته‌ی منبع، مسئولان درمانگاه به طالبان می‌گویند، که با سلاح اجازه نیست داخل شوند، اما آنها با برخورد تند وارد می‌شوند.
تصرف خانه‌های مقامات حکومت پیشین در پنجشیر توسط طالبان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.11.2022
آزار دانشجویان دختر دانشگاه پنجشیر از سوی جنگجویان گروه طالبان
یک داکتر در درمانگاه چهل بستر رخه نیز گفت، که طالبان همیشه مسلح داخل بخش‌های صحی این درمانگاه می‌شوند و بدون نوبت نزد داکتران مراجعه می‌کنند.
این داکتر همچنین می‌گوید، که طالبان به این توصیه که تنها یک بیمار اجازه‌ی داخل‌شدن دارد، توجه نمی‌کنند و شش یا هفت نفر با سلاح‌های شان یکجا وارد می‌شوند. او می‌گوید، که این کار طالبان روحیه‌ی بیماران را نیز خراب می‌کند.
یک منبع دیگر از ولایت پنجشیر نیز می‌گوید، که طالبان به هیچ قوانین بهداشتی احترام نمی‌گذارند و در تمام مراکز صحی و دواخانه‌ها به‌گونه‌ی غیراخلاقی برخورد می‌کنند.
از سوی هم، یکی از کارمندان ریاست صحت عامه‌ی طالبان در پنجشیر می‌گوید، که قطعات نظامی طالبان حق ندارند وارد مراکز صحی غیرنظامی شوند و باید خود نظامیان در این ولایت کلینیک نظامی داشته باشند.
به‌گفته‌ی این منبع، دارو برای ولایت پنجشیر براساس نفوس این ولایت ارسال می‌شود، اما ۱۷ کندک نظامی طالبان که در پنجشیر مستقر هستند، از سهم مردم استفاده می‌کنند. او می‌افزاید، که به این دلیل پنجشیر با کمبود دارو مواجه است.
در همین حال، پس از یک انفجار در پنجشیر، جنگجویان گروه طالبان دست به دستگیری باشندگان پنجشیر زدند
منابع گفتند، که این انفجار شب گذشته (پنج‌شنبه، ۱۷ قوس) در حومه‌های روستای "فروبل" در همجواری مقام ولایت پنجشیر رخ داده است.
روستای "فروبل" با مقام ولایت پنجشیر فاصله‌ی نزدیک دارد و توسط رودخانه‌ی پنجشیر از هم جدا شده است. طالبان بارها این روستا را تلاشی کرده‌اند.
به‌گفته‌ی منابع، جزئیات بیشتر در مورد محل وقوع رویداد و تلفات احتمالی برخاسته از آن در دسترس نیست. باشندگان محل می‌گویند که در تاریکی شب تنها صدای انفجار را شنیده و در مورد محل آن چیزی نمی‌دانند.
منابع از روستای "فروبل"، مرکز ولایت پنجشیر می‌گویند که طالبان صبح امروز به این روستا آمده و به مردم هشدار داده‌اند که در مورد محل انفجار و افراد دخیل در آن معلومات بدهند، اما مردم در پاسخ گفته‌اند که در این مورد چیزی نمی‌دانند.
به‌گفته‌ی منابع، طالبان همچنین به مردم هشدار داده‌اند که اگر در این مورد اطلاعات ندهند، آنان را لت‌وکوب و زندانی خواهند کرد. با این حال، منابع افزودند که فشار طالبان برای اعتراف اجباری مردم نتیجه نداده و اعضای این گروه تمام خانه‌ها را تلاشی و با مردم بدرفتاری کرده‌اند.
مسئولان محلی طالبان در پنجشیر تاکنون در این باره دیدگاه شان را بیان نکرده اند.
یادآوری می کنیم، که جنگجویان گروه طالبان در شماری از مراکز درمانی در ولایت پنجشیر هنوز هم قرارگاه نظامی دارند. منابع می‌گویند، که طالبان در روزهای نخست درگیری‌های ولایت پنجشیر، آمبولانس‌ها، موترهای خدماتی درمانی و شماری تجهیزات قیمتی مراکز درمانی را با خود برده‌اند و این کمبودات تاحالا رفع نشده است.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала