تشدید فعالیت های ترورستان در افغانستان پس از تسخیر قدرت طالبان

© AFP 2023 / HO / Al-Baraka newsБоевики ДАИШ на границе Сирия и Ирака
Боевики ДАИШ на границе Сирия и Ирака - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 08.12.2022
عضو شوید
نگرانی کشور های آسیاه میانه از افزایش گروه های ترورستی در افغانستان و خواستار ایجاد کمربند های امنیتی در سرحداد.
به گزارش اسپوتنیک، شماری از مقامات کشورهای مختلف ادعا دارند پس از سقوط نظام جمهوری و به قدرت رسیدن طالبان، فعالیت های تروریستان در افغانستان افزایش پیدا کرده است.
وزیر امور داخله پاکستان رعنا ثناالله اعلام کرد که 5 هزار شبه نظامی "تحریک طالبان پاکستان" مستقر در افغانستان، طالبان را متهم کرد که تعهد خود را نقض کرده و اجازه نمی دهد که هیچ کس از خاک افغانستان برای تهدید امنیت کشورهای دیگر استفاده کند. او گفت که اجرای آن نه تنها برای پاکستان بلکه برای خود طالبان نیز مفید است. اگر آنها می خواهند روابط عادی با جهان داشته باشند. ما در حال بررسی این موضوع هستیم که چه کسانی و چه تعداد تروریست در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در حال فعالیت است.
به تاریخ 29 جولای سال 2022 ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه روسیه در امور افغانستان طی یک نشست مطبوعاتی پیرامون وضعیت افغانستان گفت: "تقریبا به‌طور احتمالی تعداد داعشیان به ۶ هزار نفر رسیده است. اگر به‌خاطر داشته باشید پس از روی‌کار آمدن طالبان و اقدام‌های سریع آن‌ها علیه داعش تعداد آن‌ها ۲ هزار بود؛ اما حالا این تعداد سه برابر افزایش یافته است."
به تاریخ 29 اکتوبر سال 2022 معاون وزارت خارجه روسیه ولگ سیرومولوتوف، از حضور 20 گروه تروریستی با 10 هزار جنگ‌جوی‌ آنان در خاک افغانستان خبر داده، او می‌افزاید که وضعیت فاجعه‌بار اجتماعی و اقتصادی در افغانستان، باعث جذب تروریستان و تسهیل افراط‌گرایی در این کشور شده است.
از سوی دیگر به تاریخ 18 نوامبر سال 2022، رمضان رحیم‌زاده، وزیر امور داخله تاجیکستان، نیز از توزیع بیش از سه هزار جلد پاسپورت افغانستان به گروه‌های تروریستی خبر داد وی همچنان خواستار ایجاد کمربند امنیتی در مرزهای آسیای میانه با افغانستان شده است.
به تاریخ 4 دسمبر سال 2022 دفتر خدمات تحقیقاتی کنگره امریکا در گزارشی تازه خود نوشت: با وجود حملات هماهنگ طالبان، صفوف داعش خراسان به 4000 جنگجو افزایش یافته است و این گروه مسئولیت تعدادی از حملات بزرگ در سال 2022 را نیز بر عهده گرفته است.
دامنه این نگرانی‌ها در حالی گسترش یافته که فعالیت گروه داعش زیر چطر طالبان با گذشت هر روز بیشتر می‌شود.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала