سویدن یک فرد محکوم به عضویت در "پ ک ک" را به ترکیه تحویل می دهد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پرچم سوئد
پرچم سوئد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 03.12.2022
عضو شوید
سوئد اولین فرد محکوم به عضویت در حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را که آنکارا آن را یک سازمان تروریستی می‌داند، به ترکیه تحویل داد.
به گزارش اسپوتنیک، روز شنبه ان تی وی، وی گامی ملموس در جهت اجرای یادداشت عضویت در ناتو که با ترکیه امضا شده است، برداشت که استرداد افراد درگیر در فعالیت های تروریستی را فراهم می کند.
محمود تات که در ترکیه به 6 سال و 10 ماه حبس محکوم شده بود، در سال 2015 از سوئد درخواست پناهندگی داد اما با رد شدن مواجه شد. چندی پیش او توسط پلیس سوئد بازداشت شد. تات عصر روز جمعه به استانبول منتقل شد و از آنجا برای انجام مراحل مربوط به اجرای حکم به بازداشتگاه پیش از محاکمه فرستاده شد.
استرداد یک فرد محکوم به فعالیت های تروریستی توسط سوئد به ترکیه دو روز پس از مذاکرات در بخارست در حاشیه نشست روسای ادارات امور خارجه کشورهای ناتو و وزرای خارجه دو کشور صورت گرفت. بر اساس نتایج آنها، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا به نگرش قاطع‌تر سوئد در قبال پیوستن به این ائتلاف اشاره می‌کند، اما انتظار دارد گام‌های ملموسی برای اجرای یادداشت عضویت در ناتو برداشته شود.
سوئد و فنلاند در ماه مه برای عضویت در ائتلاف آتلانتیک شمالی درخواست دادند، اما ترکیه روند پیوستن به ناتو را مسدود کرد و از آنها خواست که سازمان های کردی را تروریستی اعلام کنند، افرادی را که متهم به تروریسم یا مشارکت در کودتا در سال 2016 هستند استرداد کنند. در 28 ژوئن، قبل از آغاز اجلاس ناتو در مادرید، مذاکراتی بین طیب اردوغان، رهبر ترکیه، سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند، که در آن زمان ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر سوئد بود، و ینس استولتنبرگ، دبیر کل اتحاد، انجام شد. تفاهم نامه ای امضا شد که به استکهلم و هلسینکی اجازه می داد به ناتو بپیوندند.
آنکارا پیش از این اعلام کرده بود که تفاهم نامه امضا شده با فنلاند و سوئد نهایی نیست و اگر دو کشور به تعهدات مندرج در آن برای مقابله با سازمان های تروریستی عمل نکنند، ممکن است پارلمان ترکیه آن را تایید نکند. اینها در ترکیه به ویژه شامل حزب کارگران کردستان (PKK) و سازمان FETO می شود.
ناتو چگونه گسترش یافت؟ + داده نمایی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.11.2022
روند مذاکرات بین ترکیه، سوئد و فنلاند در مورد عضویت در ناتو
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала