وزیر خارجه پیشین بلاروس: غرب به صلح در اوکراین نیاز ندارد

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر Министр иностранных дел Белоруссии Владимир Макей во время встречи в Москве с министром иностранных дел РФ Сергеем Лавровым
Министр иностранных дел Белоруссии Владимир Макей во время встречи в Москве с министром иностранных дел РФ Сергеем Лавровым - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 27.11.2022
عضو شوید
وزیر امور خارجه پیشین بلاروس در مصاحبه پسین خود درباره جنگ سیاره ای سخن گفت.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه پیشین بلاروس، که به طور ناگهانی در سن 65 سالگی درگذشت، یکی از آخرین مصاحبه های خود را با ریانووستی انجام داد - که در آن اظهارات بیشماری انجام داد که ممکن است پیشگویانه باشد.
این گفتگو در پایان ماه سپتامبر در نیویورک و در حاشیه هفته بلندپایه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نمایندگی دائم در خیابان 67 انجام شد.
وزیر که تا حدودی از برنامه کاری خسته شده بود، رفتاری مهربانانه داشت و به شیوه همیشگی خود - به نرمی و در عین حال بسیار واضح - پاسخ داد.
طوری که نماینده دائم بلاروس در سازمان ملل والنتین ریباکوف سپس به ریانووستی گفت، در آن روزها ماکی در نیویورک بسیار سخت کار می کرد، برنامه جلسات او بیش از حد بارگذاری شده بود. این گفتگو یک روز پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد اوکراین انجام شد که ماکی نیز در آن شرکت داشت. بنابراین، بخش قابل توجهی از مصاحبه به موضوع درگیری اوکراین پرداخت.
او گفت: غرب به صلح نیاز ندارد - تراژدی اوکراین رشد خواهد کرد.
وزیر در آن زمان با اشاره به اینکه مینسک همیشه از حل و فصل دیپلماتیک مناقشه در اوکراین حمایت کرده است، گفت: "دیر یا زود، همه جنگ‌ها بر سر میز مذاکره پایان می‌یابد".
Министр иностранных дел Белоруссии Владимир Макей во время встречи в Москве с министром иностранных дел РФ Сергеем Лавровым - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.11.2022
وزیر امور خارجه بلاروس درگذشت
ماکی در عین حال تاکید کرد، که بلاروس آماده است تا بستری را برای مذاکرات بین مسکو و کیف فراهم کند.
وی افزود، اما برای این کار باید اراده سیاسی از هر دو طرف وجود داشته باشد. ماکی با یادآوری مذاکراتی که در بهار در بلاروس انجام شد و وی از طرف بلاروس مسئول آن منصوب شد، گفت: در ابتدا طرف اوکراینی حتی واقعیت گفتگو را درک نکرد. با این حال، "حتی پس از اولین جلسه، خوش بینی محتاطانه ظاهر شد". به دنبال آن، هر دو طرف چشم انداز واقعی را برای انعقاد یک سند خاص که به پایان درگیری منجر شود، اعلام کردند.
با این حال، همانطور که وزیر امور خارجه یادآور شد، این روند "بدون درخواست شرکای امریکایی و اروپایی" متوقف شد. ماکی طی مصاحبه ای گفت، که غرب علاقه ای به حل مناقشه در اوکراین ندارد. به گفته وی، دلیل آن این است که غرب به هیچ وجه نمی خواهد به روسیه اجازه دهد "در این شرایط چیزی به دست آورد".
رئیس وزارت امور خارجه بلاروس در آن زمان اظهار داشت: زیرا هیچکس خواهان احیای روسیه به عنوان قدرتی نیست که نقش مناسب خود را در جهان ایفا کند.
در همان زمان، وزیر گفت، که هر چه این درگیری طولانی‌تر شود، تراژدی بیشتری برای اوکراین به همراه خواهد داشت.
جنگ سیاره ای احتمالی
سرپرست وزارت امور خارجه بلاروس در سخنانی در مورد تنش‌های ژئوپلیتیکی و چگونگی بازتاب آن در بحث سازمان ملل، گلایه کرد که نمایندگان در هفته سطح بالا تمرکز روشنی بر تعیین اولویت‌های فعالیت‌های سازمان ملل نداشتند. تنها سرزنش در برابر روسیه برنامه ریزی شده بود.
همانطور که مکی بیان کرد، سطح رویارویی به اوج بی سابقه ای رسیده است و این برای کل سیاره مضر است.
به گفته وی، اگر این روند ادامه پیدا کند و طرفین به یکدیگر گوش ندهند و صدای یکدیگر را نشنوند، این "می تواند منجر به عواقب بسیار جدی از جمله جنگ سیاره ای شود".
ماکی در مصاحبه ای از طرفین خواست تا به فکر ایجاد نظم نوین جهانی و حفظ تمدن ما باشند.
به گفته وی، بازیگران ژئوپلیتیکی باید همانگونه که بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم انجام شد، بر سر میز مذاکره بنشینند و راه حل های قابل قبول و سازش متقابل را بر اساس اجماع توسعه دهند.
ماکی در صحبت در مورد درگیری در اوکراین خاطرنشان کرد، که مهم نیست که هر قدر هم کسی انکار کند، سه قوم اسلاو در صلح و هماهنگی زندگی می کردند و اشتراکات زیادی دارند - و هر چه زودتر همه طرف ها (در درجه اول کیف) این را درک کنند، بهتر است.
برنامه وزیر بیش از حد بارگذاری شده بود
او گفت: "در آخرین سفرم به نیویورک در ماه سپتامبر، در بخش سطح بالای مجمع عمومی بسیار سخت کار کردم، برنامه بیش از حد بارگذاری شده بود".
والنتین ریباکوف نماینده دائم بلاروس در سازمان ملل درباره برنامه کاری وزیر خارجه بلاروس گفت: "حتی سعی کردم کمی شور و شوق او را تعدیل کنم، زیرا او تعداد زیادی جلسات برگزار کرد".
وی افزود: حتی ما هم خسته بودیم، هرچند در همه جلسات شرکت نکردیم. به گفته خودش، مکی همیشه خودش روی متن سخنرانی هایش کار می کرد.
نماینده دائم این کشور گفت: "افزون بر رویدادهای رسمی در چارچوب مجمع عمومی، وی جلسات زیادی داشت و همچنین برخی از این جلسات به اطلاع عموم نرسیدند".
برخی از مذاکرات ماکی در حاشیه هفته بلندپایه، "به ویژه دیدار با نمایندگان کشورهای غربی - ایالات متحده، اروپای غربی" بسته شد.
همانطور که ریباکوف گفت، این جلسات به درخواست نمایندگان غربی تدارک نشده است.
به گفته نماینده دائم بلاروس در سازمان ملل، وی از سال 1372 تا 1373 با مکی در وزارت امور خارجه همکاری نزدیک داشته است. او گفت: "او کار درخشانی داشت، وارد دولت شد، دستیار رئیس جمهور و رئیس دولت بود، سپس وزیر امور خارجه شد. تمام این مدت دوشادوش هم کار کردند".
او افزود: "ولودیا یک دیپلمات کاملا حرفه ای، اصولی و واقعی است. زیرا از نظر من دیپلمات فردی است که باید منافع و اولویت های ملی کشورش را به خوبی بشناسد و بتواند از آنها محافظت و ترویج کند و ولودیا این کار را کرد".
ریباکوف افزود: در هر جهتی که او کار کرد، به طرز درخشانی کار کرد. وی مرگ ماکی را یک ضرر بزرگ برای وزارت امور خارجه و برای کل بلاروس خواند. ریباکوف در پایان گفت: "از آنجا که او یک حرفه ای از بالاترین کلاس بود، تعداد آنها زیاد نیست. و این ضرری است که جبران آن بسیار بسیار دشوار خواهد بود".
ماکی در سن 65 سالگی به طور ناگهانی درگذشت. وی از 22 آگوست 2012 به عنوان وزیر امور خارجه بلاروس فعالیت می کند. آناتولی گلاز، دبیر مطبوعاتی وزارت خارجه بلاروس گفت، که دیروز ماکی در مورد برنامه های کاری هفته بحث کرد، هیچ چیز مرگ ناگهانی را پیش بینی نکرد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала