قطر با اجازه آمریکا به نمایندگان دیپلماتیک طالبان پول پرداخت می کند

© https://twitter.comمدیریت میدان هوایی کابل محور گفتگوی متقی و معاون نخست وزیر قطر
مدیریت میدان هوایی کابل محور گفتگوی متقی و معاون نخست وزیر قطر - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 26.11.2022
عضو شوید
مقامات قطری با تایید ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل متحد، به اعضای دفتر سیاسی جنبش تندرو طالبان در دوحه که در گفتگو های صلح جز مذاکره کنندگان بودند، کمک هزینه ماهانه چند هزار دلاری پرداخت کردند.
به گزارش اسپوتنیک، "دیلی تلگراف" روز جمعه به نقل از منابع گزارش داد که به طالبان خدمات پزشکی رایگان، خودروهای شاسی بلند و تحویل مواد غذایی ارائه شده است.
به نوشته این روزنامه، ابتدا این وجوه به صورت نقدی پرداخت می شد، اما بعداً به حساب های بانکی طالبان واریز شد که این امر پیگیری جابجایی این پول را برای مقامات قطری و آمریکایی دشوار کرد. طالبان از این مبالغ برای خرید تجهیزات سنگین استفاده کردند که سپس به شرکت‌هایی که در ساخت زیرساخت‌های جام جهانی در حال انجام در قطر شرکت داشتند، فروخته شد.
به گزارش دیلی تلگراف، برخی از اعضای جنبش در دوحه با فروش مجدد تجهیزات ساختمانی سنگین می توانند تا 10000 پوند (12000 دلار) در ماه درآمد کسب کنند. طالبان اطلاعات این نشریه را تکذیب کردند. سخنگوی طالبان گفت: "ما ادعاها مبنی بر اینکه امارت اسلامی افغانستان تجهیزات ساختمانی برای جام جهانی 2022 به قطر ارائه کرده است را رد می کنیم.
مقامات قطری نیز به نوبه خود خاطرنشان کردند که پرداخت ها به اعضای دفتر سیاسی جنبش در دوحه ناقض قوانین بین المللی نیست. دفتر سیاسی طالبان به درخواست ویژه دولت آمریکا در سال 2013 و با هماهنگی دولت سابق افغانستان به منظور ایجاد گفت‌وگو به نام صلح تشکیل شد. سخنگوی دولت قطر گفت: "هر گونه اقدام و ترتیبات مطابق با تعهدات قطر تحت قوانین بین المللی و همچنین قوانین و مقررات ایالات متحده و قطر انجام شده است."
توافق دوحه
در 29 فوریه 2020، رهبری ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت، و طالبان توافقنامه صلح را در دوحه امضا کردند. بر اساس توافقات صورت گرفته، ایالات متحده، متحدانش و ائتلاف متعهد شدند که طی 14 ماه تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند. طالبان تضمین کردند که از خاک افغانستان برای فعالیت هایی که امنیت ایالات متحده و متحدانش را تهدید می کند استفاده نخواهند کرد.
پس از آنکه واشنگتن در بهار سال 2021 تصمیم به خروج نیروهای مسلح خود از افغانستان را اعلام کرد، رادیکال‌ها عملیات گسترده‌ای را برای ایجاد کنترل بر این کشور آغاز کردند. در ماه اوت گذشته، جنگجویان طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند و رئیس جمهور اشرف غنی این جمهوری را ترک کرد. در سپتامبر 2021، طالبان از ایجاد کنترل بر تمام خاک افغانستان خبر داد و ترکیب دولت موقت را اعلام کرد.
تاثیرات بازگشایی سازمان همکاری های اسلامی بر افغانستان چه خواهد بود؟
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала