واکنش ها به کشتار افراد ملکی از سوی گروه طالبان در دایکندی

© Social Networksواکنش ها به کشتار افراد ملکی از سوی گروه طالبان در دایکندی
واکنش ها به کشتار افراد ملکی از سوی گروه طالبان در دایکندی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.11.2022
عضو شوید
جنگجویان گروه طالبان در ولایت دایکندی بیش از 19 غیرنظامی را کشته و زخمی کرده اند، که این کار جنگجویان گروه طالبان واکنش های زیادی را برانگیخته است.
به گزارش اسپوتنیک، محمد محقق رهبر حزب مردم افغانستان در واکنش به این کار جنگجویان گروه طالبان در برگه رخنامه اش نوشته است: "با کمال تأسف مطلع شدم که در تهاجم وحشیانه گروه طالبان بر قریه سیوک از توابع مرکز نیلی ولایت دایکندی تعداد ۹ نفر به شمول یک زن و سه کودک خورد سال از دو فامیل از این منطقه به شهادت رسیده اند ٫که عمل فاجعه بار مایه اندوه و الم بی پایان است اینجانب ضمن اینکه این عمل ضد بشری را محکوم مینمایم و به بازماندگان حادثه تسلیت گفته به ارواح شهداء درود میفرستم ؛ از مجامع حقوق بشری میخواهم که پیرامون قضیه رسیدگی واقدامات مقتضی نمایند و از دولت های که پول های سیل آسا به این گروه کودک کش سرازیر میکنند نیز میخواهم که روند تقویت این اداره ظالم را متوقف کنند".
دایکندی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 25.11.2022
کشته و زخمی کردن 19 باشنده ای دایکندی از سوی جنگجویان گروه طالبان
محقق در ادامه افزوده است: "قابل یاد آوری است که از دوسه هفته به این طرف طالبان در برخی ولسوالی های دایکندی که یک ولایت هزاره نشین است، سه صد تا چهار صد نفر نیروی نظامی مستقر کرده بدون اینکه در آن ولسوالی کدام مقاومت وجود داشته ٫ لذا خطر آن وجود دارد که حوادث مشابه تکرار گردد".
او در ادامه نامه های جان باختگان این رویداد را قرار ذیل نوشته است: نام های سیوک و شبر ٫ ولسوالی مرکز ولایت دایکندی بر اساس آخرین معلومات قرار ذیل میباشد 1- امین الله مالی. فرزند محمد حکیم خان 1- ابراهیم یعقوبی فرزند هاشم خان 3- شیرعلی. جعفری فرزند محمد داد 4- محمد 11 ساله فرزند شیرعلی جعفری 5- امیر جعفری. فرزند محمد داد 6- عنایت الله 12 ساله فرزند امیر جعفری 7- محمد علم جعفری فرزند محمد داد 8- مهدی 14 فرزند محمد علم جعفری 9- همسر محمد علم جعفری و اسامی اسیر شدگان نیز قرار ذیل اند (1) محمد بشیر ولد حیدر (2) محمود ولد حیدر (3) احسان ولد هاشم (4) رحمان ولد هاشم
در همین پیوند محمد کریم خلیلی رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان هم با نکوهش این کار وحشیانه ای گروه طالبان نوشته است: "با تأسف اطلاع یافتم که افراد طالبان در نتیجه سعایت و رقابتهای محلی و انتقام گیریهای شخصی، با حمله بر خانه های مردمان غریبکار و بی پناه، در منطقه سیوک اطراف مرکز ولایت دایکندی، جمعی را قتل عام و تعدادی اطفال و زنان را تیر باران کردند و متباقی مردم منطقه، در هوای سرد و طاقت فرسای کوهستانات دایکندی، وحشت زده، برای نجات جان شان، به دامنه های کوه های پوشیده از برف پناه بردند. بدیهی است که این عمل شنیع، جنون آمیز، کینه توزانه، مصداق روشن جنایت جنگی و ضد بشری است. امیدوارم که این عمل ضد بشری، از چشم نهادها و مجامع حقوق بشری پنهان نمانده و ابعاد مختلف این جنایت هولناک مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد".
در ادامه او نوشته است: "اینجانب ضمن محکوم نمودن این یورش وحشیانه و سبوعانه، که با هیچ معیاری انسانی و اسلامی سازگار نیست، تأثر و تألم عمیق و همدردی و غم شریکی خویش را با خانواده‌های شهدا ابراز نموده و از درگاه رحمت الهی برای شهدا جنت الفردوس و برای زخمیان شفای عاجل تمنا دارم".
او همچنان با هشدار به گروه طالبان نوشته است: "همچنین باردیگر به سران حکومت سرپرست حاکم بر کابل شدیدا هشدار میدهم که هیچ نظام و حاکمیتی، با راه اندازی قتل عام، جنایت، ایجاد رعب و وحشت، برهم زدن آرامش مردم، بقا نداشته است. تردیدی نیست تدوام اینگونه اعمال ضد انسانی، و ظلم و بیدادگری، نتیجه‌ای جز گسترش نفرت و انزجار در بین مردم، و در نهایت وادار ساختن آنان به انتخاب گزینه‌ای که نتیجه آن قیام سرتاسری و رستاخیزی همگانی بنیاد بر افکن پایه های ستمگران و ظالمین، چیزی دیگری نخواهد بود".
یادآوری می کنیم، که پیش از این، منابع محلی در ولایت دایکندی از کشته و زخمی کردن 19 باشنده ای ولایت دایکندی از سوی جنگجویان گروه طالبان با هجوم به منطقه‌ی "سیوک" از مربوطات نیلی، مرکز این ولایت خبر داده بودند. این یورش جنگجویان گروه طالبان چهارشنبه شب (2 قوس) آغاز شده و جنگجویان گروه طالبان تا اواخر شب گذشته به قتل، آزار و اذیت مردم ادامه داده‌اند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала