پیشرفت های جوانان افغانستان در تکنالوژی ادامه دارد

عضو شوید
مسوولان دانشگاه پروان‌: دانشجویان دانشکده کمپیوترساینس این دانشگاه، پروژه‌هایی را طراحی کرده‌اند که برای یک زنده ‌گی پیشرفته نیاز است.
به گزارش اسپوتنیک، گروهی از دانشجویان دانشگاه پروان به ‌تازه ‌گی هشت پروژه آزمایشی هوشمند را طرح کرده‌اند. این پروژه‌ها شامل پارکینگ‌، موتر رباتیک‌، سولر‌، خانه‌‌، سیستم آبیاری‌، شیردان آب‌، سطل زباله‌ و مکتب می‌شود. دانشجویان دانشگاه پروان می‌ گویند که این پروژها را با هزینه شخصی خود در جریان چهار ماه طرح کرده‌اند.
مسوولان دانشگاه پروان‌ با استقبال از پیشرفت دانشجویان در عرصه فناوری نوین می‌گویند که دانشجویان دانشکده کمپیوترساینس این دانشگاه، پروژه‌هایی را طراحی کرده‌اند که برای یک زنده‌گی پیشرفته نیاز است. دانشجویان دانشگاه پروان خاطرنشان می‌سازند، در صورتی که مورد حمایت قرار بگیرند، طرح‌های خود را در کشور عملی خواهند ساخت.
این طرح‌ها از سوی ۱۶ دانشجوی دانشکده کمیپوترساینس دانشگاه دولتی پروان، اعم از دختران و پسران، به نمایش گذاشته شده است. صمیم قاسمی، یکی از این دانشجویان، با یکی از هم‌صنفانش موفق به طراحی پروژه آزمایشی پارکینک هوشمند شده است. قاسمی در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید: "پارکینگ هوشمند طوری طراحی شده که با استفاده از تکنولوژی RFID احراز هویت صورت گرفته و اجازه ورود یا عدم ورود موترها را به‌شکل خودکار و بدون دخالت انسان صادر می‌کند. در این پروژه، ما تلاش کرده‌ایم با استفاده از تکنولوژی انترنت اشیا، پارکینگ‌های سنتی فعلی را هوشمند بسازیم."
این دانشجوی دانشکده کمپیوترساینس می‌افزاید: "اجزای اصلی که در پروژه پارکینگ هوشمند استفاده کرده‌ایم، یک تعدادش را از خود کشور به دست آورده‌ایم، ولی یک تعداد دیگرش را از کشورهای دیگر‌ مثل امارات متحده تهیه کرده‌ایم."
موتر رباتیک هوشمند، سولر هوشمند، هوشمند‌سازی خانه‌ها، سیستم آبیاری هوشمند، شیرآب هوشمند، سطل زباله‌ هوشمند و سیستم مکتب هوشمند از دیگر خلاقیت‌هایی است که دانشجویان دانشگاه پروان آن‌ها را طرح‌ریزی کرده‌اند.
هوشمندسازی خانه‌ها نیز طوری طراحی شده که اجزای اساسی آن (گروپ، کلکین و پکه) توسط یک مبایل یا تلفن همراه کنترل می‌شود.
تیم دانشجویان خلاق دانشکده کمیپوترساینس دانشگاه پروان می‌افزاید: "شیر آب هوشمند طوری طراحی شده که بدون ضرورت به باز و بسته کردن، توسط دست فقط با نزدیک کردن دست به آن، اتومات باز و بسته می‌شود."
دیبا سادات، یکی دیگر از دانشجویان صنف چهارم دانشکده کمپیوترساینس دانشگاه پروان، با یک دختر دیگر موفق به طرح زباله‌دانی هوشمند شده است. دیبا در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید: "سطل زباله هوشمند با استفاده از بورد آردوینو است که برای اولین بار در نیویورک ساخته شد و ما با نسخه‌برداری از همین ایده خواستیم یک نمونه از این سطل‌های هوشمند در پروان هم بسازیم که با استفاده از کمترین امکانات به طرح و ساخت این تکنولوژی پرداختیم. طراحی و ساخت سطل زباله هوشمند که به‌طور خودکار و بدون تماس دست درب سطل باز می‌گردد."
آبیاری هوشمند، از طرح‌های دیگر دانشجویان دانشگاه پروان است. این پروژه طوری طراحی شده که توسط حسگر رطوبت‌سنج، رطوبت خاک را تشخیص می‌دهد و ضرورت به منابع بشری برای آبیاری ندارد. بر‌بنیاد گفته‌های این دانشجویان، زمانی که زمین ضرورت به آبیاری داشته باشد، به‌گونه خودکار آب جریان پیدا می‌کند.
سیستم مکتب هوشمند نیز طوری طراحی شده که همه مکتب توسط یک پایه کمپیوتر مدیریت می‌شود؛ همانند حاضری شاگردان، معلمان و غیره امور‌.
با این حال، دانشجویان دانشگاه پروان اضافه می‌کنند، در صورتی که این گروه حمایت شود، طرح‌های خود را در کشور عملی خواهد کرد.
این طرح‌ها نوآوری تازه‌ای نیست، اما دانشجویان دانشگاه پروان برای نخستین بار این سیستم را در افغانستان طراحی کرده‌اند. بیشتر این طرح‌ها از این پیش در کشورهای دیگری ساخته شده و شماری هم قابل استفاده است.
Уборщица моет пол рядом со спорткаром Ford GT на Пекинском автосалоне 2018 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.11.2022
از اولین موتر سپورتی افغانستان رونمایی شد + ویدیو
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала