طالبان اجازه کار در کمیته های بین المللی را ندارند

© AP Photo / Zabi KarimiFILE - In this Aug. 15, 2021, file photo, Taliban fighters take control of the Afghan presidential palace after President Ashraf Ghani fled the country, in Kabul, Afghanistan. In the U.S. departure from Afghanistan, China has seen the realization of long-held hopes for a reduction of the influence of a geopolitical rival in what it considers its backyard
FILE - In this Aug. 15, 2021, file photo, Taliban fighters take control of the Afghan presidential palace after President Ashraf Ghani fled the country, in Kabul, Afghanistan. In the U.S. departure from Afghanistan, China has seen the realization of long-held hopes for a reduction of the influence of a geopolitical rival in what it considers its backyard - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 21.11.2022
عضو شوید
آیا طالبان و کمیته امنیتی منطقه ای می توانند تامین امنیت کنند؟
به گزارش اسپوتنیک، به گفته حسن کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهور ایران در امور افغانستان، طالبان باید در مبارزه با تروریسم نه با مداخلات نظامی مستقل، بلکه با آموزش، اشتراک اطلاعات و تدارکات تجهیزات کمک کنند.
وی گفت: برای همکاری با طالبان، باید یک کمیته امنیتی منطقه ای ایجاد شود.
وی تاکید کرد که امنیت در افغانستان با ایجاد حکومت فراگیر از سوی طالبان پیوند ناگسستنی دارد و آنها نیز مسئولیت حفظ امنیت مردم و مرزهای خود با کشورهای همسایه را بر عهده دارند.
به گفته کاظمی قمی، در چارچوب روابط کنونی اروپا و روسیه، توجه بیش از پیش به کشورهای آسیایی می شود که از نظر موقعیت ژئوپلیتیکی می توانند به ایجاد کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی کمک کنند. افغانستان نیز می تواند نقش خود را در اینجا ایفا کند که به توسعه اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد.
کاظمی قمی - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 20.11.2022
ایران: ایجاد یک کمیته امنیتی منطقه ای برای همکاری با کابل مهم است
آقای رمضان بشردوست نماینده پیشین مردم در پارلمان افغانستان در صحبت باخبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت که ترکیب و قالب این کمیته بستگی به ترکیب حکومت دارد؛ قبل یا بعد از تشکیل حکومت فراگیر و چگونگی ترکیب حکومت فراگیر همه تاثیرات بنیادی بر ترکیب و کارکرد این کمیته خواهد داشت.
آقای بشر دوست علاوه کرد که کشور های بزرگ دنیا از جمله، آمریکا، کشورهای اروپایی، چین و هند و همسایه افغانستان پاکستان از وجود تروریسم در افغانستان بهره نظامی میبرند و تمام جنگ های دنیا نام مبارزه با تروریزم را بخود گرفته است. در غیر این صورت گرسنگان و مردم ناراضی در این کشورها وقت پیدا خواهند کرد تا دولت های خود را مورد بازخواست قرار بدهند.

تحقیقاتی وجود دارد که ثابت میکند تروریزم زاده کشورهای قدرتمند و ادراه کننده گان جهان است.

داکتر رمضان بشردوست - اسپوتنیک افغانستان
رمضان بشردوست
نماینده پیشین مردم درپارلمان
آقای احمد سعیدی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان، درباره این طرح می گوید که احتمال عملی شدن این طرح بسیار کم است. وی گفت در حالیکه ایران میخواهد دست امریکا از منطقه کوتاه شود و به دلیل رقابت هایی که بین هند و پاکستان وجود دارد، نزدیکی هایی که ازبکستان به طالبان دارد، مخالفت هایی که تاجیکستان با طالبان دارد، تشکیل کمیته بازیگران خارجی نا ممکن به نظر میرسد.
آقای سعیدی اضافه کرد که "اگر تحت مدیریت روسیه کمیته ای از کشور های مشترک المنافع برای حفاظت مرز ها به وجود بیاید، ممکن است. این کمیته باید بدون حضور ایران و پاکستان باشد وگرنه باعث تحریک و ماجراجویی آمریکا خواهد شد."
وی یادآور شد که ایران سیاست دو پهلو بازی می کند از یک طرف با اپوزیسیون صحبت میکند و از طرف دیگر با طالبان وارد مذاکره می شود. و در هر دو حالت آمریکا با مداخله ایران در افغانستان برخورد خواهد کرد.
آقای سعیدی درباره تشکیل حکومت همه شمول در افغانستان که زمینه ساز بقیه مواد طرح ( آموزش، اشتراک اطلاعات و تدارکات تجهیزات) است نیز نظر مشابه دارند یعنی در افغانستان به وجود آمدن حکومت همه شمول در حضور طالبان بسیار بعید به نظر می رسد.

طالبان به دالر آمریکایی معتاد شده است، دالری که نه چین و نه روسیه حاضر است به آنها بپردازد. امریکا نیز به طالبان حس مالکیت دارد و شاید در آینده اگر بخواهد، می تواند با قطع کردن دالرهای هفته وار بر طالبان برای تشکیل حکومت همه شمول، فشار وارد کند.

احمد سعیدی، کارشناس مسائل سیاسی و دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
احمد سعیدی
تحلیل گر مسائل سیاسی و بین المللی
وی اضافه کرد که آمریکا هیچ وقت به هیچ قیمتی اجازه نمی دهد که طالبان با ایران و منطقه برنامه مشترکی را پیش ببرد.
آقای سعیدی اضافه کرد که طالبان باید برای اینکه بتوانند قدمی به سمت تشکیل حکومت فراگیر بردارند اولا باید گروه ها و اشخاص افراطی مثل ملا هیبت الله و حکیم حقانی را از بین ببرد.
آقای فرزاد رمضانی بونش، کارشناس مستقل و تحلیلگرمسائل بین الملل از ایران، در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان گفت سیاست ایران در برابر افغانستان هیچ تغییری نکرده است کما اینکه انتظارات و تعهدات طالبان نیز برآورده نشده است.
از طرفی بازیگران خارجی در افغانستان نیز از ناکامی طالبان در برآورده کردن تعهدات شان درباره کاهش تهدیدات تروریستی و ایجاد دولت فراگیر ناراضی هستند. همه این مشکلات باعث می شود که سطح توقعات از طالبان پایین آمده و چالش های بیشتری بر سر راه تشکیل کمیته مشترک با آنها به وجود بیاید.
ایران در مرحله صبر و انتظار به سر می برد و امید وار است که مذاکرات بین الافغانی زودتر انجام شود.
فرزاد رمضانی بونش
کارشناس مستقل و تحلیلگرمسائل بین الملل
وی در ادامه گفت همانگونه که در نشست فرمت مشورتی مسکو گفته شد طالبان باید به تعهدات خود برای برقراری حکومت فراگیر و کاهش تهدیدات تروریستی از خاک افغانستان متعهد باشند و آنها را عملی کنند در غیر این صورت هر گونه طرحی با مشکلات روبرو خواهد شد.
با توجه به نظریات کارشناسان به این نتیجه میرسیم که طالبان ظرفیت عملی کردن طرح های سطح منطقه ای را ندارد. این بی اعتباری طالبان نه تنها در ناکامی آنها در برآورده کردن انتظارات جامعه جهانی در قسمت کاهش تهدیدات امنیتی از خاک افغانستان، حقوق زنان و اقوام و تشکیل دولت فراگیر می باشد بلکه وابستگی آنها به تمویل مالی امریکا یک وابستگی شدید در طالبان به وجود آورده است که نمی توانند مستقلانه تصمیم بگیرند.
فرمت مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.11.2022
کلوپ ویدیو
دلیل دعوت نشدن طالبان به فرمت مسکو چیست؟ + ویدیو
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала