وزارت خارجه روسیه: روند رسیدگی به دوسیه هواپیمای MH17 بر اساس یک دستور سیاسی و مغرضانه است

© Sputnik / Evgeny OdinikovBuilding of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation in Moscow
Building of the Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation in Moscow - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.11.2022
عضو شوید
وزارت امور خارجه روسیه: مسکو از اینکه دادگاه لاهه اصول عدالت بی طرفانه را به خاطر مصلحت سیاسی نادیده گرفته است متاسف است.
به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: "هم روند و هم نتایج رسیدگی نشان می‌دهد که بر اساس یک دستور سیاسی برای تقویت نسخه‌ای که لاهه و همکارانش در تیم تحقیقات مشترک درباره دخالت روسیه در این تراژدی مطرح کرده‌اند، بوده است".
این آژانس خاطرنشان کرد که فدراسیون روسیه طرف این روند نیست، با وجود این، دادستانی هلند به هر طریق ممکن تلاش کرد تا پرونده را به گونه ای متفاوت ارائه کند.
این دپارتمان خاطرنشان کرد: "به دادگاه نقش یک فرد اضافی محول شد که وظیفه او تطبیق پایه شواهد مربوطه با محکومیت و نادیده گرفتن حقایق مخالف آن بود. همانطور که می بینیم، Themis هلندی با وظیفه خود کنار آمد."
وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه دادگاه در طول کل فرآیند تحت فشار بی‌سابقه‌ای از سوی سیاستمداران هلندی، نمایندگان دادستانی و رسانه‌ها قرار داشت که نتیجه‌ای با انگیزه سیاسی را تحمیل کردند. از سوال
این وزارتخانه افزود: ما عمیقا متأسفیم که دادگاه منطقه لاهه اصول عدالت بی طرفانه را به نفع وضعیت سیاسی کنونی نادیده گرفته است و در نتیجه ضربه جدی به کل سیستم قضایی هلند وارد کرده است.
روز پنجشنبه، دادگاه ایگور گیرکین، سرگئی دوبینسکی و لئونید خارچنکو اوکراینی را به دلیل سرنگونی پرواز MH17 در شرق اوکراین در سال 2014 و کشتن 298 مسافر آن مجرم شناخته و آنها را غیابی به حبس ابد محکوم کرد. در همان زمان، دادگاه منطقه لاهه، متهم چهارم روسی اولگ پولاتوف را بی گناه تشخیص داد و درخواست دادستانی برای زندانی کردن او را رد کرد. پولاتوف از مسئولیت مطالبات غرامت معاف شد. بقیه طبق تصمیم دادگاه هلند باید در مجموع ۱۶ میلیون یورو به خانواده قربانیان بپردازند.
دادگاه به طور مستقیم استفاده از سیستم دفاع هوایی Buk را علیه پرواز MH17 در طول فرآیند صدور حکم به روسیه مرتبط نکرد، اگرچه اظهار داشت که روسیه در آن زمان کنترل DPR را در اختیار داشت.
ولادیمیر جباروف، معاون اول کمیته بین‌المللی شورای فدراسیون، ولادیمیر جباروف، به ریانووستی گفت که تصمیم دادگاه لاهه در مورد MH17 از نظر قانونی برای فدراسیون روسیه بی‌اهمیت است و اولگ موروزوف، یکی از اعضای این ایالت. دوما از روسیه متحد، اظهار داشت که دادگاه مغرضانه است و همه اینها یک "تحریک اطلاعاتی" است. به نوبه خود، لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی به ریانووستی گفت که موافقت با این تصمیم سیاسی غیرممکن است. وی خاطرنشان کرد که متخصصان روسی اجازه همکاری با تیم تحقیقاتی مشترک را نداشتند و دادستانی هیچ مدرک سنگینی ارائه نکرد.
بررسی چگونگی سرنگونی پرواز MH17 در 9 مارس 2020 در هلند آغاز شد. دادستان خواستار محکومیت هر چهار متهم به حبس ابد شدند.
یک هواپیمای بوئینگ مالزیایی که با پرواز MH17 از آمستردام به کوالالامپور در حال پرواز بود، در 17 جولای 2014 در نزدیکی دونتسک سقوط کرد. 298 سرنشین هواپیما بودند که همه آنها جان باختند. کیف بلافاصله شبه نظامیان را مسئول سقوط هواپیما دانست، اما آنها گفتند که ابزاری برای سقوط هواپیما در چنین ارتفاعی ندارند.
اوکراین از ارائه اطلاعات از رادارهای خود امتناع کرد و ایالات متحده این تحقیقات را با تصاویر ماهواره ای که همانطور که ادعا می کنند لحظه پرتاب موشک را نشان می دهد ارائه نکرد.
همانطور که نیکلای وینیچنکو معاون دادستان کل روسیه به ریانووستی گفت، طرف روسی نه تنها داده های رادار روسیه، بلکه اسنادی را نیز به هلند تحویل داده است که ثابت می کند موشک پدافند هوایی بوک که به بوئینگ اصابت کرده متعلق به اوکراین بوده و از خاک پرتاب شده است. توسط کیف کنترل شد، اما این بازرسان اطلاعات را نادیده گرفتند.
در همان زمان، در اولین روز جلسه دادگاه، دادستانی اعتراف کرد که داده های دادستانی روسیه را دریافت کرده و در حال مطالعه است. این تحقیقات توسط یک تیم تحقیقاتی مشترک (JIT) تحت رهبری دفتر دادستان کل هلند بدون مشارکت روسیه انجام شد. تحقیقات ادعا می کند که بوئینگ از سیستم موشکی ضد هوایی Buk که متعلق به تیپ 53 موشکی ضد هوایی نیروهای مسلح روسیه از کورسک است، از قلمرو تحت کنترل شبه نظامیان سرنگون شده است.
حکم دادستان بر اساس شهادت شاهدان منحصراً ناشناس ساخته شد. پولاتوف، متهم روس در این پرونده، گفت که این امر ارزیابی قابل اعتماد بودن شهادت آنها را دشوار می کند، اما دفتر دادستانی هلند اصرار داشت که ناشناس ماندن به دلایل امنیتی ضروری است.
وزارت خارجه روسیه از همان ابتدا اعلام کرد که اتهامات مربوط به دخالت روسیه در سقوط هواپیمای بوئینگ بی اساس و تاسف آور بوده و تحقیقات جانبدارانه و یک طرفه بوده است. به گفته سرگئی لاوروف، رئیس این بخش، پر از استانداردهای دوگانه است.
Немецкие эксперты на месте крушения боинга MH-17  - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.11.2022
تصمیم دادگاه لاهه در مورد سقوط هواپیمای بوئینگ MH17 مالزی مشخص شد
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала