سرنوشت طیارات نظامی آمریکایی در ازبکستان معلوم می شود

© Photo / Public domain / Hugh TovarБронированный T-28D-5 Nomad с бомбами на аэродроме в Лонг-Тиенге, сентябрь 1972
Бронированный T-28D-5 Nomad с бомбами на аэродроме в Лонг-Тиенге, сентябрь 1972 - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 17.11.2022
عضو شوید
طیاره هایی که مقامات دولت پشین افغانستان برای فرار از طالبان به ازبکستان استفاده کردند انتقال داده خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، جاناتان هنیک سفیر ایالات متحده در تاشکند روز پنجشنبه گفت که هنوز تصمیمی در مورد پرواز طیاره های نظامی از افغانستان به ازبکستان گرفته نشده است و مذاکرات در حال انجام است.
پیش از این نشریه آنلاین پولیتیکو گزارش داده بود که ایالات متحده در ازای کمک به مبارزه با تروریست ها در افغانستان، 50 فروند طیاره نظامی به ازبکستان و تاجیکستان منتقل می کند.
ما در مورد وسائط با منشاء آمریکایی صحبت می کنیم که سال گذشته خلبانان افغان با آنها به کشورهای همسایه گریختند و از دست طالبان فرار کردند. به گزارش پولیتیکو، طالبان از همسایگان خود می خواهند که هواپیماها و هلیکوپترهای سبک تهاجمی را که ایالات متحده در اختیار دولت سرنگون شده افغانستان قرار داده است، برگردانند.
هنیک در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت تجهیزات مستقر شده گفت: "در مورد مکان طیاره ها، این موضوع همچنان موضوع بحث بین دولت های ما است. و تصمیم در مورد مکان آنها هنوز گرفته نشده است."
سفیر خاطرنشان کرد که ایالات متحده و ازبکستان چندین برنامه را برای همکاری با امنیت مرزی (خدماتی) در امتداد مرز، تقویت توانایی آنها برای جلوگیری از قاچاق غیرقانونی اجرا می کنند. هنیک افزود: "و ما مشتاقانه منتظر تعمیق بیشتر این همکاری در آینده هستیم."
در اوایل ماه اوت سال گذشته، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در 15 اگست وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. در دو هفته آخر ماه اوت، از فرودگاه کابل که تحت حفاظت نظامیان آمریکایی بود، اتباع کشورهای غربی و افغان‌هایی که با آنها همکاری می‌کردند، تخلیه شدند. در شب 31 اگست، ارتش ایالات متحده فرودگاه کابل را ترک کرد و به نزدیک به 20 سال حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتامبر، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوندزاده که در دوره اول حکومت طالبان به عنوان وزیر امور خارجه خدمت می کرد و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.
فرمت مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 16.11.2022
کلوپ ویدیو
دلیل دعوت نشدن طالبان به فرمت مسکو چیست؟ + ویدیو
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала