نشست سرنوشت ساز در مسکو 2022

© Photo / Twitter account of Abdullah Abdullahنشست مسکو
نشست مسکو - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 14.11.2022
عضو شوید
به تاریخ 16 نوامبر فرمت مسکو مبنی بر حل چالش های افغانستان در مسکو برگزار می گردد.
به گزارش ا سپوتنیک، قرار است فرمت مسکو که در 16 نوامبر برگزار شود که در آن وضعیت نظامی-سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان تحت بررسی قرار می گیرد. توجه ویژه به هماهنگی تلاش ها برای تقویت امنیت و ثبات منطقه ای و ارتقای آشتی بین الافغانی توجه خواهد شد.
در این ارتباط غوث جانباز اسبق دیپلومات افغانی در مسکو ابراز نظر نموده گفت: "آنچه به فرمت فعلی روسیه ارتباط می گیرد، از سالهای 2016 یا 2017 تا حال جریان دارد. روسیه همه جانبه کوشش می کند که بحران افغانستان را راحت بسازد. به نظر من طالبان از تعهدات خود دور شده اند و از موافقتنامه دوحه که روسیه و بسیار کشورها حمایت کردند، شعارها و وعده ها دادند. اما تاکنون پابند نیستند".
وی گفت که افغانستان به مرکز تروریستی جهان مبدل شده است. متاسفانه که تمام گروپ های تروریستی در منطقه زیر چترطالبان فعالیت می کنند.
جانباز افروده گفت: "در کنفرانس های که مرتبط به افغانستان دایر شده است، مقامات روسیه زیاد نگران شده و هراس آن وجود دارد که تروریست های آسیای مرکزی فراتر از آن که است توسعه یابد، که این خود خطر برای روسیه می باشد".
دیپلومات قبلی تاکید کرد که طالبان نخواستند حکومت همه شمول را در افغانستان ایجاد کند. فرمت که در مسکو دایر میشود، امیدواری و انتظار آن این است که در فرمت فعلی مسکو، طالبان باید متوجه این شود که به دیالوگ با افغانهای خود بپردازند. برای جلوگیری از وضع سیاسی و اقتصادی ناگوار فعلی، طالبان باید وادر صحنه شوند و به مذاکرات بین افغانی بپردازند.
فعالیت های پشت پرده واشنگتن در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 05.11.2022
طالبان: نشست مسکو بدون ما ناقص است
میتوان گفت که همسایه های افغانستان در فرمت مسکو شرکت خواهند کرد.
قابل ذکر است که طالبان در این مدت که در قدرت هستند، نتوانستند مشروعیت را بدست بیاورند. اگر طالبان وابستگی خود را از بعضی کشورهای منطقه رها نکنند، از طالبانیزم دست نکشند، در این صورت طالبان به انزوای بعدی میروند و هیچ کسی با آنها نخواهند ساخت.
جانباز تاکید کرد: "باید خطوط سرخ در این مرحله تصویب شود و این نشست نباید بدون حرکت باشد، بلکه واقعاً به مشکلات برخورد صورت بگیرد و مشکل مهم این است که طالبان نمی خوهند مشروعیت داخلی و خارجی را بدست بیاورد.
مشکل طالبان این است که نمی خواهند به تعهدات خود متحد باشد.
مشکل این است که طالبان به زنان و دختران اجازه نمی دهند که مکتب بروند.
مشکل طالبان این است که روابط خود را با گروپ های تروریستی قطع نکرده است.
مشکل طالبان این است که حکومت فراگیر را ایجاد ننموده است.
مشکل طالبان این است که سربازان و افسران سابق را تحت فشار گرفته، زندانی می کند و می کشد.
مشکل طالبان این است که امنیت را تامین نکرده است.
اگر در این فرمت به این مسائل توجه نگردد، ممکن این نشست هم نتیجه مثمر با خود نخواهد داشت.
وی افزود گفت، بهتر است که نمایندگان طالبان نیز در این فرمت حضورداشته باشند. اما ممکن شرکت نکنند. زیرا گروپ متحد نیستند و به تعهدات خود استاده نیستند.
در ختم فرمت مسکو،اعلامیه در عدم حضور طالبان تصویب و به طالبان ارائه خواهد شد. توقع می گردد که طالبان وادار به اجرایی تعهدات شان شوند و بلاخره طبق خواست جوامع بین المللی عمل کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала