نکات مهم قطع نامه سازمان ملل درباره افغانستان

© Sputnik / Roman Makhmutov /  مراجعه به بانک تصاویر ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل محروم شد
ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل محروم شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 12.11.2022
عضو شوید
116 کشور از به رسمیت شناختن طالبان اجتناب کردند.
به گزارش اسپوتنیک، مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شبنه، ۱۹ عقرب، در نشستی که به اوضاع افغانستان اختصاص داشت، برای نخستین‌بار پس از سلطه طالبان، قطع‌نامه‌ای را درباره وضعیت این کشور صادر کرد.
این قطع‌نامه ضمن تشریح وضعیت جاری بشردوستانه در افغانستان، حوزه‌های مرتبط با حقوق بشر، امنیت، تروریسم، مبارزه با مواد مخدر و پناهنده‌گان را مورد توجه قرار داده و به وضعیت اجتماعی‌-‌اقتصادی کشور نیز پرداخته است.
قطع‌نامه ضمن قدردانی از کشورهای همسایه افغانستان به دلیل میزبانی از شهروندان آواره این کشور، بر نیاز حمایت از کشورهایی که با موج گسترده پناه‌جویان افغان مواجه‌اند، تأکید کرده است.
قطع‌نامه مذکور ضمن احتراز از شناسایی طالبان به‌عنوان دولت در افغانستان، از مقامات طالبان می‌خواهد که به تعهدات بین‌المللی و دو جانبه افغانستان پای‌بند بوده و در مسیر ارتقای رعایت حقوق بشر و تشکیل دولت فراگیر گام بردارند.
قطع‌نامه فوق اقدامات تروریستی علیه مراکز آموزشی و مذهبی اقلیت‌های قومی و مذهبی و اماکن دیپلماتیک را محکوم کرده و از نقض حقوق بشر و محرومیت زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرده است.
این قطع‌نامه توسط آلمان به مجمع عمومی ارایه شد و ۱۱۶ کشور به آن رای موافق داده‌اند.
گفتنی است که کشورهایی چون روسیه، چین، پاکستان، نیکاراگویه، بروندی، بلاروس، گینه، اتیوپی، زیمبابوه و کوریای شمالی به قطع‌نامه یادشده رای ممتنع داده‌اند.
ایران از حق رای در مجمع عمومی سازمان ملل محروم شد - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 10.11.2022
مناظره مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نکات مهم درباره افغانستان
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала