خواست نشست فرمت مسکو از طالبان چی خواهد بود؟

© Photo / facebook account of Dr. Abdullah Abdullahنشست ترویکای توسعه‌یافته در مسکو برای صلح در افغانستان
نشست ترویکای توسعه‌یافته در مسکو برای صلح در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 11.11.2022
عضو شوید
کارشناس مسائل سیاسی افغانستان می گوید که پیشنهاد نشست فرمت مسکو به طالبان امنیت کشورهایشان خواهد بود.
دستور کار نشست فارمت مسکو در باره افغانستان که روز چهارشنبه هفته آینده برگزار میشود، اعلام شد. در این نشست روی وضعیت نظامی-سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان بحث خواهد شد. همچنان گفته شده است که توجه ویژه به هماهنگی تلاش‌ها برای تقویت امنیت و ثبات منطقه ای و ارتقای صلح میان افغان‌ها معطوف خواهد شد.
از نشست مسکو انتظار چی را باید داشت؟
آیا پیشنهادات و راهکارهای خاصی در یک بیانیه مشترک وجود دارد؟
این نشست که در مورد افغانستان و طالبان حضور ندارند، احتمال اجرای آنها بدون شرکت طالبان در نشست چقدر است؟
در این رباطه برنا صالحی کارشناس مسائل سیاسی می گوید که این چهارمین نشست فارمت مسکو با محوریت مسایل افغانستان است که برگزار می شود.
به گفته آقای صالحی ممکن است که موارد گوناگون اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان درین نشست به بحث گرفته شود:
"اما عمده ترین موضوع به نظر بنده مشورت روی نگرانی امنیتی کشورهای منطقه از آدرس افغانستان است که دو روز قبل در گفتگوی وزرای خارجهٔ روسیه و هند و قبل از آن توسط رییس شورای امنیت ملی روسیه مطرح شد."
مقام‌های روسی، ضمن اعلام اینکه در 16 نومبر نشست فرمت مسکو درباره افغانستان است گفته‌اند که طالبان در این نشست دعوت نیستند.
این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت:
"دعوت نه شدن طالبان در این نشست به نظر بنده به معنای در نظر نگرفتن نقش آن ها نیست چون اعضای اشتراک کننده در این نشست می دانند که هر تصمیمی را در نهایت باید با حاکمیت طالبان در کابل شریک بکنند."
او همچنان درباره خواست های این نشست از طالبان گفت:
"یگانه پیشنهاد این نشست برای طالبان این خواهد بود تا طالبان به صورت جدی و واضح کشورهای اشتراک کننده در فارمت مسکو را اطمینان بدهند که کشورهای شان از وجود گروهای هراس افگن در افغانستان مورد تهدید و حمله قرار نمی گیرند."
ازسویی هم روی این موضوعات اکمل بقا در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک، گفت که خواست فرمت مسکو از طالبان، مسائل حقوق بشری، حکومت همه شمول، موضوعات مواد مخدر و تروریزم در منطقه و امنیت منطقه است.
آقای بقا افزود که نخست کشورها به این فکر بودند که طالبان بدیل خوبی به جای جمهوریت است، اما امریکا و عنصرهای مغرض در داخل افغانستان کار خود را کردند و افغانستان را دو دسته به طالبان تقدیم کردند.
این کارشناس مسائل بین‌المللی می افزاید که کشورهای منطقه بخصوص ایران، پاکستان، چین و روسیه تلاش کردند که طالبان را قناعت بدهند تا به تعهدات خود پایبند باشند. اما طالبان در این باره ضعیفی کدند و روسیه در تلاش است تا یک بدیل برای طالبان پیدا بکنند.
اکمل بقا نیز افزود که طالبان تلاش دارند تا حکومت سرپرست‌شان را به یک حکومت موقت تبدیل کنند. به گفته او ممکن در این حکومت آنها از چهره‌های سیاسی پیشین را جلب و جذب کنند.
اما به فکر آقای بقا حکومت طالبان زودگذر است و عمر آنها دارد کوتاه میشود، چون نه مردم افغانستان و نه کشوهای جهان به آنها اعتماد ندارند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала