توقف بازسازی خط آهن خواف-هرات و نظریات متناقض مسئولین ایران و طالبان

عضو شوید
دوگانگی نظریات مسئولین طالبان و ایران درباره ادامه کار بازساری خط آهن خواف ــ هرات.
به گزارش خبر گزاری اسپوتنیک افغانستان کار ترمیم و بازسازی خط آهن خواف-هرات متوقف شده است.

در این خبر نامه آمده است آقای ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران دلایلی از قبیل "آشفتگی ها و نابسامانی های سیاسی" و "شرایط داخلی افغانستان" را دلیل توقف این پروژه دانسته است.

در تماس تلفنی خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان با سمیع درانی سخنگوی خطوط راه آهن طالبان، این خبر را رد کرد و با اشاره به خبر نامه ای در توییتر خطوط راه آهن افغانستان، اضافه کرد که کار جریان دارد و به زودی تکمیل و به بهره برداری سپرده خواهد شد.

"روند ترمیمات ریلی و غیر ریلی قطعه سوم خط آهن خواف – هرات به کیفیت خوب و سرعت جریان دارد. کار ترمیمات این پروژه ۸۰ درصد انجام شده و تا چند روز دیگر به پایان میرسد. در نظر است که با تمام شدن امور ترمیمات آن روند انتقالات با کشور ایران آغاز شود."

سمیع درانی
سخنگوی اداره خطوط راه آهن
عبدالبصیر رشتیا، کارشناس اقتصادی درباره این خبر در صحبت با خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان، به سیاسی شدن تمام ابعاد زندگی در افغانستان اشاره کرد ازجمله پروژه های انکشافی خرد و کلان و تاثیرات اقتصادی آنها تحت الشعاع سیاست قرار گرفته است. وی اضافه کرد که "همسایگان افغانستان در صدد این هستند که افغانستان را یک کشور وابسته به خود نگهدارند و سد راه پروژهایی می شوند که باعث خود کفایی و ایجاد اشتغال درافغانستان می شود.
وی تایید کرد که انگیزه توقف این پروژه از طرف ایران قطعا انگیزه های سیاسی است. نمونه این گونه توقف ها تکمیل نشدن خط تاپی و کاسا 1000 است که رقابت های "قاتلانه" این اجازه را نداد که این پروژه ها ادامه پیدا کنند."

"صنعت حمل و نقل ستون فقرات اقتصاد یک کشور است وصادرات و واردات مستقیما به آن وابسته است و نظر به موقعیت جئوپولتیک افغانستان خطوط آهن میتواند نقطه اتصال کشور های جنوب آسیا و آسیای شرقی ومرکزی را بسازد که از نگاه اقتصادی و امنیتی حائز اهمیت است."

عبدالبصیر رشتیا
کارشناس اقتصادی
آقای رشتیا علاوه کرد که عواقب توقف پروژه های انکشافی، نه تنها افغانستان را متضرر میکند بلکه باعث مشکلات برای همسایگان افغانستان هم میشود از جمله رشد بیکاری و مهاجرت های غیر قانونی و از دست دادن بازار سی و پنج میلیونی افغانستان را میتوان مثال آورد.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала