رئیس جمهور ازبکستان: ما ابتکار ایجاد یک گروه بین المللی برای گفتگو با طالبان را داریم

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر Uzbek Prime Minister and Acting President Shavkat Mirziyoyev, winner of the presidential election in Uzbekistan
Uzbek Prime Minister and Acting President Shavkat Mirziyoyev, winner of the presidential election in Uzbekistan - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 31.10.2022
عضو شوید
شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با چارلز میشل رئیس شورای اروپا گفت: ازبکستان ابتکار عمل برای ایجاد یک گروه بین المللی برای گفتگو با امارت اسلامی را در دست دارد و تلاش های جدی در این زمینه انجام خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، میرضیایف تصریح کرد که هدف از تشکیل این گروه، گفتگو با کابل در زمینه های مورد توجه جهان و منطقه خواهد بود.
میرضیایف افزود: ازبکستان ابتکار ایجاد یک گروه بین المللی برای گفتگو با طالبان را برعهده گرفته است و با تشکیل این گروه، گفتگوها در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان و سایر حوزه ها آغاز خواهد شد.
تحلیلگران مسائل سیاسی بر این باورند که جهان و منطقه تلاش هایی را برای از سرگیری روابط خود با امارت اسلامی و گفتگو با آنها در مورد موضوعات مورد مناقشه آغاز کرده اند.
آنها می گویند که چنین تلاش هایی می تواند نتایج مثبتی داشته باشد و گام خوبی برای بهبود اوضاع است.
فیض محمد زلاند استاد دانشگاه می گوید: اخیراً سازمان های بین المللی، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه تلاش هایی را برای بازگرداندن روابط خود با رهبران و مقامات طالبان آغاز کرده اند و این گام خوبی است تا در مورد مسائلی که طالبان در منطقه و جهان دارند به توافق برسند تا منطقه و جهان بتوانند خود را از تهدیدات تروریسم و ​​ناامنی افغانستان مصون بدارند."
اما گاهی این گونه اظهارات ازبکستان به دخالت در امور داخلی افغانستان اشاره می کند که بر اساس آن، امارت اسلامی برای جلوگیری از این مداخلات باید خواسته های مشروع جهان را بپذیرد و اجازه دهد که افغانستان از انزوای کنونی بین المللی خارج شود.
توریالی زازایی می گوید: "طالبان باید خواسته های مشروعی را که جهان از آنها دارد بپذیرند، باید آنها را بپذیرند، باید توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند و پس از آن می توانند با جامعه جهانی روابط سیاسی و دیپلماتیک برقرار کنند. وجود ندارد. آنها به این کشورهای خارجی اجازه دخالت در امور داخلی ما را نمی دهند."
بزرگترین نگرانی منطقه و جهان رشد دوباره تروریسم در افغانستان است، اما امارت اسلامی بارها در این زمینه اطمینان داده است که به هیچ گروه یا گروهی اجازه حمله به همسایگان، منطقه و جهان امنیت را نخواهد داد. و از خاک افغانستان علیه آنها استفاده کنند.
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала