استفاده از افغان ها توسط روسیه در اوکراین؛ واقعیت یا بخشی از جنگ تبلیغاتی؟

© AFP 2023 / Noorullah ShirzadaАфганские военные в провинции Нангархар
Афганские военные в провинции Нангархар - اسپوتنیک افغانستان  , 1920, 28.10.2022
عضو شوید
اخیرا رسانه های غربی با استناد بر مقامات پیشین نظامی و استخباراتی امریکا و افغانستان از استفاده روسیه از کماندوهای افغان در عملیات ویژه نظامی در اوکراین خبر دادند، اما به باور کارشناسان این ادعا بیشتر به یک سناریوی سینمایی شباهت دارد و هیچ مدرک و سندی در این رابطه وجود ندارد.
فارن پالیسی در گزارشی می‌گوید روسیه کماندوهای ارتش سابق افغانستان را برای عملیات ویژه نظامی در اوکراین استخدام می‌کند.
این مجله خبری به نقل از چندین منبع نظامی و امنیتی افغانستان نوشته که نیروهای آموزش‌ دیده افغان می‌توانند نیروی مورد نیاز روسیه را به طور قابل ملاحظه‌ای در جنگ اوکراین فراهم کنند.
نویسنده گزارش به نقل از یک مقام امنیتی پیشین افغانستان می‌نویسد که همکاری نیروهای افغان با روسیه در میدان نبرد "تغییردهنده بازی" خواهد بود.
مانی محرابی، استراتژیست، تحلیلگر ارشد و نظریه پرداز مسائل بین الملل و عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در رابطه به این ادعا در مصاحبه با اسپوتنیک گفت این ادعا به سه کشور ایران، روسیه و افغانستان به طور واضح و علنی اتهامی را نسبت می‌دهد که مقامات ایالات متحده برای اثبات آن هیچ مدرک و سندی را ارائه نکرده و نمی‌کنند.
"ادعای مطرح شده از سوی ایالات متحده بیشتر به یک سناریوی سینمایی شباهت دارد. آنها مدعی هستند پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، ارتش افغانستان توانایی مقاومت در برابر طالبان را نداشتند و به ایران پناهنده شدند و روسیه آنها را با کمک ایران برای جنگ با اوکراین به خدمت گرفت".
آقای محرابی در ادامه می افزاید: "مقامات ایالات متحده باید پاسخ دهند نیروهای ارتش افغانستان که توانایی مقابله با طالبان را نیز نداشتند چطور توانایی نبرد با نیروهای اوکراینی را دارند؟ سوال دیگر این است که آیا اساسا ارتش روسیه برای نبرد با اوکراین نیازی به بهره گیری از نیروهای افغان که از کشور خود فرار کرده اند دارد".
به باور وی، مطرح کردن این ادعاها بیشتر از اینکه جنبه بین‌المللی داشته و ایران و روسیه را خطاب حمله قرار دهند، جنبه داخلی داشته و تلاشی است تا اذهان عمومی در ایالات متحده را جهت لشکرکشی های آینده این کشور مجاب کند زیرا نتیجه گیری مقامات ایالات متحده از این اتهامات این خواهد بود که مسبب اصلی تمام این رویدادها، خروج سریع و بی برنامه ارتش ایالات متحده از افغانستان بوده و اگر نیروهای ایالات متحده از افغانستان خارج نمی‌شدند هرگز سربازان ارتش افغانستان سر از ایران و روسیه در نمی‌آورند.
از سوی دیگر گل احمد اعظمی، عضو پیشین مجلس سنای افغانستان و کارشناس مسائل سیاسی و نظامی در مصاحبه با اسپوتنیک ادعای استفاده از نيروهای کماندوی افغانستان و استخدام آن ها توسط روسيه را تبليغات دروغ خواند که حقيقت ندارد.
آقای اعظمی با اشاره به اینکه روسيه قدرتمندترين كشور جهان از لحاظ نظامی است و جنگ كنونی، جنگ روسيه و اوكراين نه بلكه جنگ ناتو و روسيه است گفت:
"اين درگيری نه تنها نظامی است بلكه تبليغاتی نيز ميباشد و اين پروپاگندها بخاطر ذهنيت دادن افكار منفی درمورد روسيه از طرف ناتو است و گزارش فارن پاليسی بی طرفانه نيست".
گل احمد اعظمی، سناتور پیشین افغانستان و کارشناس مسائل سیاسی و نظامی - اسپوتنیک افغانستان
گل احمد اعظمی
سناتور پیشین افغانستان

به باور این سناتور پیشین افغانستان، در حقيقت این اوكراين است که به همكاری ناتو در استخدام اجيران خارجی تلاش كرده و عمل نموده است چنانچه مشخص و مستند تمام جهان مشاهده نمود كه اجساد اين اجيران و دستگيری اين افراد در جبهات از طرف روسيه نشان داده شد.
وی در ادامه افزود: "روسيه طاقت بزرگ نظامي و اتومي است كه نه تنها ضرورت به پرسونل اجير بيروني ندارد بلكه از نقطه نظر تسليحات و تجهيزات حربی نيز خود كفا است".
نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала